Op de Mercator met ex-schepen Martine Lesaffre: “Mijn hart klopt nu bij onze horecazaak”

Horecavrouw en gewezen schepen Martine Lesaffre kijkt tevreden terug op haar loopbaan. “Het gebeurt zelden dat je als schepen in één legislatuur iets kan realiseren. Ik deed het wel voor de nieuwe Vistrap”, zegt de volkse Martine. Ze heeft het hart op de tong: “Er is in Oostende nood aan openbare toiletten en parkings.”

“Als kind woonde ik in de Alfons Pieterslaan en passeerde hier vaak. Ik kijk al 30 jaar elke morgen, middag en avond op dit prachtige schip, want ik woon in de Vindictivelaan. Ook toen ik schepen was, keek ik vanuit mijn kantoor op het stadhuis op de Mercator. Mijn eigen verjaardag vierde ik op de Mercator en ik maakte tal van recepties mee aan boord”, zegt Martine, voor ze met ons het schip betreedt. Over de ligging van de driemaster, dwars of loodrecht op de kade, zegt ze: “Daar heb ik geen mening over.” Dat is anders bij de fotosessie: “Ik wil poseren aan het roer. Ik heb graag de leiding.”

Je begon op heel jonge leeftijd te werken in het kantoor dat je later mee runde. Hoe komt dat?

“Ik was 17,5 toen ik in 1971 begon te werken in het boekhoudkantoor van mijn ex-schoonvader. Net in die periode kwam de btw in voege en hervormde de fiscaliteit. Ik volgde meteen opleidingen. Met mijn schoonvader en ex-man heb ik jaren het boekhoudkantoor gerund tot ik schepen werd in 2007. We deden de boekhouding van heel wat ondernemingen en waren bekend in heel Oostende. Er werkten negen mensen. Ik leerde mensen begeleiden in hun bedrijf. Het was leerrijk. En daar voelde ik aan dat ik graag de leiding nam.”

Mensen kennen je nu van Leffe Beach in Mariakerke en voorheen van het Leffe Café op het Wapenplein. Was de stap naar de horeca evident?

“Leffe Café werd door mijn man André gesticht in 1995. Ik kwam er vaak, maar werkte er niet dagdagelijks. Maar mensen associëren me nog steeds met de zaak op het Wapenplein. Mijn stap naar de horeca lag misschien voor de hand. Veel restaurants waren klant van het boekhoudkantoor. We gingen vaak eten bij die klanten en zo leerde ik die branche kennen. Mijn dochter Ann is ook in de horeca gestapt. Ze baatte zes jaar Leffe Beach op de Zeedijk in Mariakerke uit en zocht een andere uitdaging. Ik hou van het contact met mensen en miste dat. In de politiek had ik een groot sociaal contact, maar dat was ik kwijt. Nadat ik stopte als schepen, besloten mijn man en ik om Leffe Beach zelf uit te baten. Ik geniet erg van gesprekken met mensen en dat vind ik nu opnieuw in onze zaak. Er is een goede ploeg. We zijn vijf dagen per week open en vanaf april zes dagen op zeven.”

Waarom ben je destijds in de politiek gestapt?

“Mensen verwijzen naar mijn twaalf jaar als schepen tussen 2007 en 2018, maar ik stond al in 1994 op de lijst van de liberalen. Marc Quatacker vroeg me. Ik haalde 453 stemmen en was de best scorende vrouw. Daarna heb ik me ingewerkt in de partij. Ik was bestuurslid en ging overal heen. Het interesseerde me heel erg en het was een droom. In 2000 haalde ik 745 stemmen. Daarna volgde een mandaat als OCMW-raadslid.”

Je was schepen van 2007 tot 2018. Hoe kijk je terug op die periode?

“De eerste zes jaar was ik bevoegd voor Onderwijs. Dat was niet eenvoudig. Later is het stedelijk lager onderwijs ook overgeheveld naar het GO!. Na 2012 kreeg ik een mooi pakket bevoegdheden, waaronder Openbaar Domein, Gebouwen en de Vistrap. Ik ben het meest trots op de vernieuwing van de Vistrap. Veel mensen zijn vergeten hoe die er vroeger uit zag. En het gebeurt niet zo vaak dat je als schepen in één legislatuur een dossier helemaal kan realiseren. Met de Vistrap is dat gelukt. Ik passeer er nog vaak en denk dan terug.”

Er zijn binnenkort verkiezingen. Keer je nog terug?

“In 2018 was ik lijstduwer en haalde het tweede meeste aantal stemmen. 1.043 om precies te zijn. Maar ik kreeg de boodschap dat ik geen ambt meer moest uitoefenen. Daarna besliste ik te stoppen met politiek. Het is nochtans een mooie uitdaging. Ik werd intussen al gevraagd door twee partijen, maar ga het niet meer doen. Onze horecazaak draait goed en vraagt veel tijd.”

Hoe heb je Oostende zien evolueren?

“De kentering is er gekomen toen er gelden uit het Sociaal Impuls Fonds naar de stad vloeiden. De ondersteuning van de overheid voor steden was belangrijk voor Oostende. Er werd veel vernieuwd en dat zorgde voor een dynamiek. Maar grote plannen hebben tijd nodig. Tussen de beslissing voor de bouw van een parking onder de zeedijk en de realisatie zit 15 jaar. En ondertussen veranderen de inzichten. Nu wordt er gekozen om het verkeer niet meer de stad te laten inrijden. Maar we zitten wel met de parking. Grote plannen, zoals een ring rond Oostende, zijn wel mooi, maar men moet meer oog hebben voor wat de Oostendenaars en toeristen ervaren.”

Waar is er nood aan in de stad ?

“Er komen op hoogdagen tienduizenden mensen naar Oostende. Een degelijk toilettenplan is absoluut nodig. Oostende moet goed onderhouden en beschikbare openbare toiletten hebben. Nu komt dat op de schouders van de horecasector of winkels. Eén concessie voor alle toiletten is geen goede zaak, zo is gebleken. De stad moet zorgen dat ze open zijn, er personeel is of dat er elektronische toegang is. En dan zijn er nog de parkings. Er is nood aan parkeerplaats. Dat zie ik in Mariakerke, waar er veel gebouwd wordt. Die bewoners komen, brengen familie en vrienden mee, maar die hebben onvoldoende parkeerplaats. Wie naar Mariakerke komt, moet 12 euro per dag betalen. Er moeten meer gratis parkings komen. Je kunt niet alle verplaatsingen met de tram of per fiets doen.”

Bio

Privé: geboren 14 augustus 1954 in Oostende. Trouwde in 2003 met André Meulman, heeft een dochter Ann Pauwels.

Opleiding en loopbaan: handel en economie aan het Sint-Jozefinstituut. Startte op 17,5-jarige leeftijd een boekhoudkantoor, waar ze actief bleef tot 2006. Schepen (2007-2018), tunt nu samen met haar man Leffe Beach.

Vrije tijd: vroeger : zwemmen, turnen, tennis.

The post Op de Mercator met ex-schepen Martine Lesaffre: “Mijn hart klopt nu bij onze horecazaak” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Bij mijn terugkeer woog ik nog maar 67 kilo”: chefkok Loïc Van Impe at twee weken non-stop na ‘Special Forces’

In ‘Special Forces’ verlaat Loïc Van Impe (30) even zijn fornuis om zijn fysieke en mentale grenzen te verleggen. Want waar de chefkok culinaire verwennerij gewend is, overleefde hij in het bikkelharde programma sommige dagen enkel op water. “Dat geeft me juist een concurrentieel voordeel’, zegt hij in ‘TV Familie’, waar hij ook vertelt over de uitdagingen die hij in

Lees meer »

“Dit gaat me nog m’n hele leven achtervolgen”: ‘Milo’-acteur Mathias Mesmans neemt ons mee achter de schermen

Met gemiddeld 480.000 kijkers per aflevering kan Camille Dhont (22) trots zijn op haar telenovelle ‘Milo’. “De reeks is het tweede best bekeken format op VTM GO”, tekent VTM op. “Daarmee scoort ‘Milo’ bijna even goed als ‘Familie’. We zijn dus zeer tevreden over de kijkcijfers”, voegen ze toe. Reporter Jarne trekt in deze Showbits zijn stoute schoenen aan en

Lees meer »

Karl schrijft een brief naar Jaimie uit ‘Nonkels’: “Je zorgt voor een opwindende gloed in de huiskamer”

Karl Vannieuwkerke schrijft elke week een brief. Deze keer richt hij zich tot Jaimie Van Kerschaver, die de rol van tuincentermedewerker Gianni vertolkt in ‘Nonkels’. Jaimie mag altijd antwoorden: [email protected].
The post Karl schrijft een brief naar Jaimie uit ‘Nonkels’: “Je zorgt voor een opwindende gloed in de huiskamer” appeared first on KW.be.

Lees meer »

Na dodelijke raid op gevangenentransport in Frankrijk: “Die cipiers waren compleet kansloos”

Op klaarlichte dag werd Mohamed Amra bevrijd uit een gevangenentransport. Kompanen reden het busje waarin de gangster na een verhoor door de onderzoeksrechter terug naar zijn cel in het Franse Evreux werd gebracht, en openden het vuur. Twee cipiers overleden, drie anderen raakten gewond, de daders vluchtten weg, samen met Amra. Hoe uitzonderlijk is dit? En kan het ook bij

Lees meer »

Hulpkok Antwerps restaurant The Jane na 4 maanden ondervraagd over ongeval waarbij hij benen verloor: “Hij herinnert zich niets van het ongeval en hij is een gebroken man” 

Joe Claridge, de Britse kok die stage liep in sterrenrestaurant The Jane, is door de politie ondervraagd over het ongeval in januari. Dat schrijft Gazet van Antwerpen en is aan onze redactie bevestigd door een bron bij de familie. Claridge werd na een feestavond op de parking vlak bij het restaurant overreden door sterrenchef Nick Bril. Die had te veel

Lees meer »

“Conflict met Joost Klein had nooit mogen escaleren”: Vlaamse cameraman vertelt hoe het er achter schermen aan toegaat op Songfestival

“Voor dit incident met Joost Klein meteen naar de politie stappen? Dat had wellicht kunnen worden vermeden.” De Vlaming Jan Demulder, die meer dan tien jaar dezelfde job deed als de Zweedse cameravrouw tijdens het Eurovisiesongfestival, begrijpt niet hoe het incident zo uit de hand kon lopen. Hij vertelt ons exclusief hoe hectisch het er achter het podium aan toegaat.

Lees meer »

“Stuur me niet naar de gevangenis”: 80-jarige opa riskeert tien jaar cel voor verkrach­ten kleinkind op vakantie in Spanje

Voor een tachtiger uit Begijnendijk heeft het Leuvense openbaar ministerie tien jaar opsluiting gevraagd. De opa verkrachtte zijn kleinkind meermaals, dat gaf hij ook zelf toe. Maar dat hij haar jarenlang misbruikte, ontkende Adrien P. voor de rechter. “Op vakantie in Spanje lagen de smaakcondooms klaar”, reconstrueerde het parket de feiten. De man werd – nota bene – door zijn

Lees meer »

Toshiba wil tot 4.000 banen schrappen in Japan

Toshiba wil tot 4.000 banen schrappen in Japan. Dat heeft het Japanse technologieconcern bekendgemaakt. “De beslissing was moeilijk voor de directie, maar we denken dat de maatregelen noodzakelijk zijn om Toshiba op de weg naar herstel en groei te zetten”, zegt een woordvoerder van het bedrijf.

Lees meer »

“Enkele tientallen” bussen van De Lijn staan aan de kant wegens faillissement Van Hool

De Vlaamse openbaarvervoersmaatschappij De Lijn heeft op dit moment “enkele tientallen” bussen aan de kant staan als gevolg van het faillissement van Van Hool, zo bevestigt een woordvoerder dinsdag. Naarmate de tijd vordert, verwacht het bedrijf dat dat aantal nog zal toenemen en dus is men “zeer bezorgd”. “Er is een bijzondere werkgroep opgericht die bekijkt welke acties we kunnen

Lees meer »