“Voetbal sluit perfect aan op ons DNA”: West-Vlaams chipsicoon Croky is voor tiende keer naamsponsor van Beker van België

Vandaag beslechten Union en Antwerp wie de Croky Cup in de prijzenkast mag bijzetten. Die begeerde Beker van België krijgt de winnaar uit handen van Yves De Vinck, ceo van het gelijknamige chipsmerk dat het prestigieuze bekertornooi sponsort. De op en top Belgische chipsproducent zag bijna zestig jaar geleden in het diepe West-Vlaanderen het levenslicht. “Voetbal sluit perfect aan bij ons DNA”, klinkt het.

58 jaar geleden, ergens in de Heuvellandse deelgemeente Nieuwkerke. De hotelierfamilie Huyghe komt op het idee om aardappelchips te maken en te verkopen. Als eerbetoon aan hun familiepapegaai die toen net overleden was, gaven ze hun geesteskind de naam Croky. De geliefde vogel schopte het meteen ook tot mascotte van het merk en is anno 2024 alomtegenwoordig.

De krokante lekkernijen belandden in 1970 in Britse handen bij United Biscuits, maar zijn sinds 2004 weer op en top Belgisch. Én West-Vlaams. Met dank aan Roger&Roger, een aardappelchipsfabrikant in Moeskroen, maar met diepe wortels in onze provincie. Het waren Roger Dick en Roger Muylle die, samen met Guido Bral en Luc Sillis, hun schouders onder het succesverhaal zetten. Sinds 2008 zijn alle aandelen in handen van de familie Dick.

“We zijn gestart als private label-producent”, legt ceo Yves De Vinck (48) uit. “Nog steeds een belangrijk segment binnen onze activiteiten. We maken chips voor warenhuisketens als Colruyt, Delhaize en Carrefour. Goed voor zeventig procent van onze totale omzet.”

Topkwaliteit

Die andere dertig procent komt van Croky. “Toen we vijf jaar na onze opstart de kans kregen om het merk over te nemen, hebben we geen seconde getwijfeld. Een dergelijke trein passeert maar één keer in je carrière.”

“Ik mag elk jaar de Beker van België aan de winnende ploeg uitreiken. Telkens opnieuw een topmoment”

Roger&Roger blies het stof van de toen wat ingedommelde chipsnaam en maakte van Croky weer een sexy partner. “We hebben meteen ingezet op topkwaliteit en zorgden voor een leuke en eigentijdse look & feel. Vandaag is Croky, na Lays, het meest verkochte chipsmerk van het land.”

Over de troeven hoeft Yves niet lang na te denken. “We hebben een pak populaire smaken in huis en schaven nooit aan de basis van de receptuur. Onze paprika en bolognese scoren, net als heel wat andere van onze smaken, altijd zeer goed bij consumententesten. Uiteraard evolueren we mee met de tijdsgeest. Zo zijn al onze producten vandaag glutenvrij en vegan.”

© JOKE COUVREUR

Met de private label-producnten heeft het bedrijf meer dan tweehonderd verschillende smaken in huis. En daar zitten ook enkele exotische tinten bij. “In Nederland is patatje kapsalon erg populair en voor de Scandinavische markt maken we chips met zure room en dille. Alles is mogelijk.”

Croky heeft dan weer meer dan honderd verschillende soorten in huis. Van traditionele flat chips over ribbles en hulahoops-ringen tot tortilla’s: Croky heeft het allemaal. “Tortilla’s zijn de afgelopen tien jaar erg populair geworden, trouwens. Hier hebben we drie tortilla-productielijnen, in onze vestiging in Hongarije nog eens twee. Maar onze absolute toppers blijven toch paprika en zout, ook wel naturel genoemd. De klassiekers, hé.”

Een nieuwe smaak ontwikkelen, neemt gemiddeld één jaar in beslag. “We gaan nooit over één nacht ijs. Elk detail moet kloppen vooraleer we een nieuwigheid op de wereld loslaten. Daar is onze Explosions-reeks, die we in 2020 lanceerden, het perfecte voorbeeld van. Wanneer we onze chips in de winkelwagentjes zien liggen, zijn we echt preus. Daar doen we het voor. Wij verkopen geluk in een zakje. Mensen beleven gezellige momenten met onze snacks in de hand.”

Gezonde curve

En dat geluk wordt ook steeds gezonder, benadrukt Yves. “We schakelden in 2008 al over van palmolie naar zonnebloemolie en het zoutgehalte gaat jaar na jaar naar beneden.”

De verkoop maakt dan weer de omgekeerde beweging. “Op jaarbasis rollen hier zeventig miljoen kilo chips van de band, goed voor twee miljoen zakjes per dag.” En die gaan de wereld rond. “De kernmarkt voor Croky bestaat uit België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland. Onze noorderburen consumeren trouwens net iets meer chips dan wij. Maar Croky is bijvoorbeeld ook op de Seychellen te vinden.” De private label-producten trekken dan weer tot ver over de Europese grenzen. “We leveren in Australië, Japan en zelfs de Verenigde Staten, de bakermat van de aardappelchip. Daar zijn we best trots op.”

© JOKE COUVREUR

Dat Croky het zo goed doet, heeft het ook aan een uitgekiend marketingbeleid te danken. Sinds 2015 is het ook naamsponsor van de Beker van België. “De Croky Cup”, glimlacht Yves breed. “Een partnership dat echt werkt. Voetbal sluit perfect aan bij ons DNA. We zijn in heel veel Belgische kantines te vinden en onze chips worden in zo goed als alle voetbalstadions van dit land verkocht.”

“We hebben meer dan 200 smaken. In Nederland is patatje kapsalon erg populair, in Scandinavië maken we chips met zure room en dille”

Leuk extraatje aan de sponsordeal: de winnende ploeg krijgt de beker uit handen van Yves De Vinck. “Telkens een topmoment”, glundert hij. “Ik wil de finale dan ook voor geen geld ter wereld missen. Als voetbalfan kijk ik daar een jaar lang naar uit. Wie van mij de Croky Cup in de lucht mag tillen? Mij om het even, als neutrale supporter hoop ik vooral op een faire en spectaculaire wedstrijd.”

Blijven groeien

De komende twintig jaar wil Roger&Roger hetzelfde pad blijven bewandelen. “En liefst nog een pak langer”, knipoogt De Vinck. “Deuredoen en verder organisch groeien, zonder daarbij onze familiale waarden uit het oog te verliezen. Onze ruim 500 medewerkers – zo’n 400 in Moeskroen en iets meer dan 100 in Hongarije – vormen de kern van ons bedrijf. Zij zorgen ervoor dat we Croky en onze merken voor externe partners zo hard in de smaak vallen.”

The post “Voetbal sluit perfect aan op ons DNA”: West-Vlaams chipsicoon Croky is voor tiende keer naamsponsor van Beker van België is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Geraakt KV Kortrijk over laatste horde met twee duels tegen Lommel?

Nog twee wedstrijden. Dat is wat KV Kortrijk scheidt van het behoud of de degradatie. Twee cruciale duels tegen Lommel SK. In de jaren 90 een vaste waarde in eerste klasse. Nu krijgen ze de kans om zich na 20 jaar opnieuw naar dat niveau te hijsen. Maar wat of wie is SK Lommel eigenlijk? Sven Claes, clubwatcher voor Het

Lees meer »

Mutse Festival organiseert vierde editie: “Sinds dit jaar is er een kinderspeelgoedrommelmarkt”

Mutse Festival, een gratis kinderfestival voor het hele gezin, opent voor de vierde keer de deuren op vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 16 juni. “Het concept van Mutse is eenvoudig, maar krachtig: een festival dat niet alleen gericht is naar kinderen, maar een belevenis biedt voor het hele gezin”, zegt medeorganisator Jakob Dhaene.
The post Mutse Festival organiseert

Lees meer »

Staat Oekraïne op breken? Oud-kolonel Housen: “Er is een verklaring waarom de Russische bataljons zo makkelijk konden oprukken”

Dreigt Oekraïne definitief de oorlog te verliezen, nu Rusland de voorbije dagen 100 vierkante kilometer veroverde en op 30 kilometer van Charkiv is gesignaleerd? “Dat Oekraïne het niet meer onder controle zou hebben, daar ben ik het niet mee eens, al is de situatie wel precair”, zegt kolonel Roger Housen, die een analyse maakt van de Russische strategie.

Lees meer »

Plaatsing buste Cowboy Henk op rondpunt bij E17-afrit opnieuw uitgesteld

Er komt een nieuwe pop art versie van de zes meter hoge buste van Cowboy Henk op het rondpunt bij de E17-afrit in Kortrijk. Hoewel de plaatsing voorzien was in de week 13 mei, moet die genoodzaakt opnieuw aangepast worden. “Door de uitzonderlijke grootte van het beeld is er onvoorzien meer tijd nodig voor het beeldhouwen en het afwerken van

Lees meer »

Overheid mag AfD blijven afluisteren en bespioneren

In Duitsland blijft de partij Alternative für Deutschland ‘verdacht extreem’ en mag ze verder afgeluisterd worden. De rechtbank in Münster heeft het beroep van AfD daartegen verworpen. Dit arrest opent de lange weg naar een mogelijk verbod op de partij.

Lees meer »

Powerlifter Ricardo Kimpe over zijn recent parcours: “Europees kampioen, maar wat teleurgesteld”

Hij kreeg af te rekenen met een Moldavisch professioneel team dat enkel tevreden was met de titel, maar daar stak hij een stokje voor: Ricardo Kimpe uit Diksmuide won in april in zijn gewichtscategorie een Europese titel powerlifting. Daarbij verbeterde hij een Belgisch record, maar niet het record dat hij voor ogen had. “Ik was een beetje teleurgesteld.”
The

Lees meer »

Tweede editie van A Taste of Design in Aarsele op zondag 26 mei

Na een eerste succesvolle editie in november vorig jaar krijgt ‘A Taste of Design’ een vervolg. Dit keer bundelen vier lokale ondernemers uit de regio Aarsele-Vinkt de krachten. Op zondag 26 mei kan je op Wijndomein Hoogenhove genieten van designoutdoormeubelen, een glaasje schuimwijn, een scheutje olijfolie en een vleugje avontuur.
The post Tweede editie van A Taste of Design

Lees meer »