Provinciale crisiscel van Limburg komt samen voor code rood voor hitte: “We bekijken of hulpdiensten en gevangenissen voorbereid zijn”

De provinciale veiligheidscel van Limburg komt deze namiddag samen nadat het KMI voor morgen code rood voor hitte heeft afgekondigd in Limburg en Luik. Verschillende weermodellen voorspellen dat de temperatuur in beide provincies kan oplopen tot 40 graden. "In de eerste plaats rekenen we op de inwoners zelf", zegt Limburgs gouverneur Jos Lantmeeters. "Maar we gaan bekijken of onze hulpdiensten klaarstaan, de situatie in de gevangenissen houdbaar is en of we indien nodig water moeten bedelen." 

Meer krantenkoppen in België

Liesbeth Morlion (70) wordt nieuwe voorzitter van Neos Kortrijk: “Ik kwam naar hier om te rusten, maar dat is nog niet gelukt”

Bij Neos Kortrijk waait een frisse wind. Tijdens de zomerbarbecue op 30 juni neemt Liesbeth Morlion (70) officieel het voorzitterschap over van Christiane. Voor Liesbeth, afkomstig uit Heuvelland maar ondertussen al jaren thuis in Kortrijk, komt die nieuwe rol enigszins onverwacht. “Toen ik vijf jaar geleden lid werd van Neos had ik nooit gedacht dat ik ooit voorzitter zou worden.”<br

Lees meer »

Groot feest bij Blauw-Zwart Veurne

Een negentigtal leden van de supportersclub Blauw-Zwart Veurne vierden op zondag 21 juni met trots het binnenhalen van de kampioenschapstitel. Na een spannende inhaalrace kroonde Club Brugge zich voor de twintigste keer tot kampioen van België. Deze mijlpaal in de geschiedenis van de Club werd uitbundig gevierd op het eetfestijn, gevolg door een tombola met …
The post Groot

Lees meer »

Nieuw plan voor wijk Klein Harelbeke raakt voorlopig niet door gemeenteraad: “Extra kantoren op die plek zijn niet aan de orde”

De herziening van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) voor de wijk Klein Harelbeke op de gemeenteraad van Izegem is uitgedraaid op een politieke sisser. Na een scherp debat over een extra bouwlaag, de komst van autonome kantoren en de leefbaarheid van de wijk, kon het plan finaal niet worden goedgekeurd. Zeven raadsleden moesten de zaal verlaten om belangenvermenging te vermijden, waardoor

Lees meer »

Ook deze profvoetballers wilden net als Doku zeker bij de bevalling van hun kind geraken: “Toen hij er dan eindelijk was, zette hij direct het voetbal op”

Als Jeremy Doku de geboorte van z’n zoontje wil meemaken, zal hij binnenkort in zeven haasten de oceaan moeten oversteken. Herkenbaar voor collega-profs die in het verleden al hemel en aarde bewogen om op tijd in het verloskwartier te geraken. “De gynaecoloog zei: ‘Zeg maar tegen uw man dat hij nu in het vliegtuig stapt.’”

Lees meer »

Crèmeux brengt ambachtelijk ijs naar Bar-A-Lys: “Ideaal om onze ijskar meer buiten te krijgen”

Wie deze zomer langs de Fabriekskaai aan de Leie wandelt of fietst, kan er op zonnige weekenddagen genieten van een ambachtelijk ijsje. De zussen Judith (32) and Rachel (28) Ostyn van ijssalon Crèmeux strijken namelijk de hele zomer neer op het terras van Bar-A-Lys met hun ijskar.
The post Crèmeux brengt ambachtelijk ijs naar Bar-A-Lys: “Ideaal om onze ijskar

Lees meer »

Zomermarkten worden uitgebreid met vier seniorennamiddagen: “Intussen een vaste waarde geworden voor veel Kortrijkzanen”

De Zomermarkten in Kortrijk komen terug naar het Jozef Vandaleplein en het Sint-Maartenskerkhof in Kortrijk. Op 2 juli, 9 juli, 20 augustus en 27 augustus wordt er opnieuw live muziek en veel eet- en drankgelegenheden voorzien. Vorig jaar werden voor het eerst seniorennamiddagen georganiseerd, die nu worden uitgebreid. “Na een succesvolle eerste editie, gaan we nu nog een stapje verder.”<br

Lees meer »

Matthieu Bonne start vandaag nieuwe wereldrecordpoging in zwembad in Brugge: “Ik moet 19 uur per dag hier baantjes trekken”

De nieuwste challenge van de West-Vlaamse ultra-atleet Matthieu Bonne bestaat erin het officiële wereldrecord ‘7 Day Pool Swim’ te verbreken. Concreet hoopt hij in een week tijd 360 kilometer af te leggen door baantjes te zwemmen in LAGO Brugge Olympia, waar hij als redder werkt. “Iedereen gaat ervan uit dat ook dit me weer zal lukken, maar het is nooit

Lees meer »

Gemeente Beernem lanceert diftarwerking voor afvalbeleid: “In een gele zak zit nog steeds 27 procent GFT”

Inwoners van Beernem moeten vanaf 1 maart 2027 een ander afvalreglement volgen. De gemeente werkt dan met het nieuwe diftarsysteem, waarbij inwoners op basis van gewicht betalen voor hun afval. “We moeten het sorteergedrag wijzigen, daarom kiezen we voor dit systeem”, zegt schepen van Afvalbeleid Ruben Strobbe (CD&V).
The post Gemeente Beernem lanceert diftarwerking voor afvalbeleid: “In een gele

Lees meer »