Geen van drie kandidaten hapt toe voor concessie luchthaven Kortrijk-Wevelgem:“Moeten tegen eind 2024 écht een oplossing hebben”

De Vlaamse regering heeft geen exploitant gevonden voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Geen enkele van de drie geselecteerde kandidaten diende een offerte in voor de uitbating van de luchthaven. Groen eist dat de subsidies aan de luchthaven nu per direct worden stopgezet. Bij de luchthaven zelf wordt nog niet gepanikeerd. “We zitten met de Vlaamse en de Federale overheid rond de tafel.”

De zoektocht naar een private uitbater speelt de internationale luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW), dat in 2022 goed was voor iets meer dan 30.000 vliegbewegingen, al even parten. Dat is het gevolg van het zogenaamde LOM/LEM-decreet. De commerciële uitbating gaat dan naar een private speler, terwijl de infrastructuur in handen blijft van de Vlaamse overheid. Maar animo om de commerciële uitbating van ILKW in handen te nemen, is er dus niet. Ondanks een voorbereidingsperiode van drie jaar, tekende geen enkele kandidaat-uitbater in op het bestek voor de exploitatie dat de Vlaamse regering uitschreef.

En dat is geen verrassing, zegt Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout. “Uit de Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse van 2022 blijkt dat zelfs in het meest optimistische scenario de luchthaven verlieslatend blijft. Dat geen enkele private speler wil investeren in de luchthaven bewijst wat Groen al jaren zegt. Zo’n mini-luchthaven tussen twee dorpskernen is hinderlijk, maar ook economische onzin. Het is tijd dat de Vlaamse Regering stopt met belastinggeld te geven aan subsidies voor dergelijke verlieslatende luchthavens. Wij pleiten dan ook voor een sluiting.”

“Het is tijd dat Vlaanderen stopt subsidies te geven aan verlieslatende luchthavens” – Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout

In de studie waar Vaneeckhout naar verwijst, valt ook te lezen dat puur financieel bekeken een sluiting in 2030 voor Wevelgem maatschappelijk het meeste baten oplevert. Toch besliste de Vlaamse overheid ruim een jaar geleden om drie regionale luchthavens tot minstens 2040 open te houden. De luchthaven Kortrijk-Wevelgem kreeg begin dit jaar zelfs nog een – gecontesteerde – vergunning voor onbepaalde duur. Dat betekent dat de luchthaven in de toekomst nooit, onder bepaalde voorwaarden weliswaar, een nieuwe zal moeten aanvragen.

Luchthaven Lesquin

Bij het indienen van de offertes was die vergunning echter nog niet op zak. Dat zou volgens het kabinet van voogdijminister Lydia Peeters een van de redenen zijn voor de geringe interesse bij potentiële exploitanten. Daar komt nog bij, haalt het kabinet aan, dat er op de luchthaven Kortrijk-Wevelgem geen diversificatie van trafiek mogelijk is, waardoor de marktrisico’s niet gespreid kunnen worden.

Wevelgemnaar Maarten Tavernier, fractieleider voor Groen in de West-Vlaamse provincieraad, ziet niet hoe de luchthaven economisch leefbaar kan worden. “De Vlaamse regering had beter meteen de stekker uit de luchthaven getrokken in plaats van nog 10 miljoen euro belastinggeld te investeren in aanpassingen aan de infrastructuur,” zegt hij. “Voor de economie in Zuid-West-Vlaanderen is dit vliegveld niet nodig. Amper 35 km verder zou de luchthaven van Lesquin de rol van Wevelgem perfect kunnen overnemen.”

© BELGA

Geen paniek

De sluiting van de luchthaven lijkt evenwel weinig waarschijnlijk. Zeker als het afhangt van Filip Daem, voorzitter van de raad van bestuur van ILKW. “Het klopt dat we onze eerste aanbesteding, die we in april 2023 lanceerden, in het najaar hebben ingetrokken”, zegt Daem. “Er waren drie kandidaten, maar geen enkele heeft uiteindelijk een bod ingediend. Ze wilden het risico niet nemen, omdat er nog te veel onduidelijkheden waren. Zo was de omgevingsvergunning van onbepaalde tijd er bijvoorbeeld nog niet.”

De bewering dat ILKW al meer dan 15 jaar naar een uitbater zoekt, spreekt Daem tegen. “In 2014 heeft Europa de verplichting tot privatisering gelanceerd. Dat gold toen wel voor de regionale luchthavens in Antwerpen en Oostende, maar niet voor Kortrijk-Wevelgem. Wij kregen tien jaar de tijd om de eerst absoluut noodzakelijke infrastructuurwerken uit te voeren, voor we naar een splitsing tussen een lokale ontwikkelingsmaatschappij en een lokale exploitatiemaatschappij (LOM-LEM) moesten overgaan.”

“Er waren drie kandidaten, maar geen enkele heeft uiteindelijk een bod ingediend. Ze wilden het risico niet nemen, omdat er nog te veel onduidelijkheden waren” – Filip Daem (voorzitter raad van bestuur ILKW)

Drie jaar geleden werd de aanbesteding voor de concessie uitgeschreven, maar van de drie potentiële kandidaten bleef uiteindelijk niemand over. “Ik panikeer nooit, maar eind 2024 moeten we wel een oplossing hebben. We zijn nu ook hard aan het werk om onze aantrekkelijkheid op de markt te verhogen. Zo onderhandelen we momenteel met de Federale overheid, en ook met de Vlaamse overheid zitten we rond de tafel.”

Subsidiehonger

Dat Groen de luchthaven subsidiehonger verwijt, wuift Daem weg. “Groen is al jaren onze grootste tegenstander, maar zij gebruiken manifest foute cijfers. Het ergert me dan ook mateloos dat de partij blijft goochelen met de bewering dat ILKW verzekerd is van een subsidie van 29 miljoen euro per jaar tot 2040, terwijl we slechts 2 miljoen euro per jaar krijgen. Onze toegevoegde waarde werd zelfs bewezen door studies van de Nationale Bank.”

“Groen is al jaren onze grootste tegenstander, maar zij gebruiken manifest foute cijfers” – Filip Daem

“Bovendien is een regionale luchthaven in onze streek nog steeds noodzakelijk om onze captains of industry zo snel als mogelijk bij hun klanten te krijgen, en vice versa”, gaat Daem verder. “Dat de luchthaven van Lesquin een alternatief zou kunnen zijn? Dan toch niet volgens de Noord-Franse captains of industry. Zij verkiezen onze luchthaven boven die in Rijsel, omdat ze de service hier sneller en beter vinden.”

(Jan Steenhoudt en Jules Fremaut)

The post Geen van drie kandidaten hapt toe voor concessie luchthaven Kortrijk-Wevelgem:“Moeten tegen eind 2024 écht een oplossing hebben” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Kaapstad getroffen door zwaar noodweer

Het Zuid-Afrikaanse Kaapstad en omgeving zijn donderdag getroffen door zware regenbuien en hevige wind. Heel wat daken van huizen gingen vliegen en tal van geïmproviseerde woningen zijn vernield, meldden plaatselijke verantwoordelijken.

Lees meer »

Met dank aan magische goal van wonderkind Yamal: Spanje klopt onmondig Frankrijk en is oververdiend de eerste EK-finalist

Het cynisme dan toch afgestraft. Niet Frankrijk, maar wel Spanje speelt oververdiend de finale van het EK voetbal. ‘La Furia’ deed dat zelfs door de top van de Mont Blanc te beklimmen, na de snelle opener van Kolo Muani op assist van de maskervrije Mbappé. Begin er dan maar eens aan, tegen de verdedigende Franse burcht. Maar kijk, een kwartier

Lees meer »

Godelieveprocessie houdt het droog en trekt opnieuw door Gistel

Het regenweer loerde even om de hoek, maar de Godelieveprocessie kon zondagmiddag om 16 uur tóch van start gaan. Deze Gistelse traditie vindt al sinds 1459 plaats en wordt opgevoerd door zo’n duizend figuranten. Voor regisseur Jan Bonne was het zijn laatste editie.
The post Godelieveprocessie houdt het droog en trekt opnieuw door Gistel appeared first on KW.be.

Lees meer »

TERUGLEZEN GAZA. Bijna 30 doden bij Israëlische luchtaanval op school in Gazastrook – “Kinderen in Gaza sterven door uithongeringscampagne”

Bij een Israëlische luchtaanval op een school in het zuiden van de Gazastrook zijn dinsdag meer dan tien doden gevallen. Er zijn ook tientallen gewonden. Dat is vernomen bij een medische bron van een ziekenhuis in Khan Younis. Sinds zaterdag zijn drie scholen die een onderkomen bieden aan Palestijnse vluchtelingen, getroffen door Israëlische luchtaanvallen. Daarbij zijn zeker twintig mensen om

Lees meer »

Eline en Nils openen opnieuw zomerbar Sprink & Drink in Moorslede: “We voorzien 600 m² aan springkastelen”

Eline Hoorne en Nils Vercaigne openen woensdag opnieuw de deuren van hun zomerbar Sprink & Drink langs de Molenstraat in Moorslede. Voor het derde jaar op een rij kunnen kinderen er zich volop uitleven in een groot springkastelendorp. “Na het Belgische zomerweer van vorig jaar hebben we beslist om hen enkele extra dagen springplezier aan te bieden.”
The post

Lees meer »

Yperley opent opnieuw deuren voor pop-uprestaurant

et als vorig jaar opent Jürgen Crombez (48) van feest- en banketzaal Yperley de deuren van het gelijknamige pop-uprestaurant. Vanaf 17 juli kan je aanschuiven op het zuiderse terras en kan je genieten van de huisbereide specialiteiten.
The post Yperley opent opnieuw deuren voor pop-uprestaurant appeared first on KW.be.

Lees meer »