Nadat ze eerder bot vingen tijdens de gemeenteraad, organiseren twee Brugse buurtcomités een petitie tegen de sluiting van de gratis parking in de Bevrijdingslaan op vrijdagavond tot zaterdagmiddag. Die ene nacht en ochtend is de randparking voorbehouden voor de marktkramers.
Vorige maand spanden de buurtcomités van Kristus Koning en Sint-Andries al raadsleden Raf Reuse (Groen) en Sandrine De Crom (Voor Brugge) voor hun kar. Maar hun interpellaties tijdens de gemeenteraad van oktober over dit mobiliteitsdossier vingen bot bij burgemeester Dirk De fauw (CD&V). Uit metingen van de politie blijkt dat de maatregel geen noemenswaardige extra parkeerdruk teweeg brengt in Christus Koning en Sint-Andries. Er zou volgens de burgemeester vooral wrevel zijn bij enkele uitbaters van B&B’s die hun klanten adviseren om op vrijdagavond gratis te parkeren langs de Bevrijdingslaan….
Marktkramers
Wat is er precies aan de hand? De Stad Brugge sluit sinds begin 2025 de randparking Bevrijdingslaan elke vrijdagnacht tot zaterdagmiddag af, zodat marktkramers van de zaterdagmarkt er hun voertuigen kunnen parkeren, omdat hun parking aan de Ketsbruggestraat is weggevallen.
“Wat op papier een praktische oplossing lijkt, heeft voor de buurten een grote en onnodige impact: bijna honderd parkeerplaatsen verdwijnen, waardoor de parkeerdruk in Christus-Koning en Sint-Andries fors toeneemt, terwijl centrumbewoners hun gratis uitwijkmogelijkheid verliezen”, zegt Griet Cappelle, voorzitter van buurtcomité Kristus Koning.
Ze vraagt samen met bewoners van het centrum en met het buurtcomité van Sint-Andries aan de Stad om om deze beslissing te herzien en te kiezen voor een oplossing die in lijn ligt met het eigen mobiliteit- en beleidsplan.
Parkeerdruk
“Door het verdwijnen van bijna 100 parkeerplaatsen wijken bezoekers en bewoners uit naar omliggende straten met 4 uur gratis parkeren en veroorzaken zo extra druk in woonwijken”, vult Bart Jonckheere, voorzitter van het buurtcomité sint-Andries aan.
Er zijn andere uitwijkmogelijkheden voor de vrachtwagens van de marktkramers
Griet Cappelle
buurtcomité Kristus Koning
“Centrumbewoners verliezen hun randparking, een belangrijke gratis uitwijkmogelijkheid die hen toelaat hun wagen buiten het centrum te stallen, gezien ze vaak geen plek vinden in het centrum. De maatregel staat haaks op het nieuwe beleidsplan, dat net inzet op het versterken van randparkings om woonwijken te ontlasten en bezoekersstromen te spreiden.’
Vergunningen
De Stad wijst op een herlocatie van marktkramers als reden voor de maatregel, maar de buurtbewoners merken dat de werkelijke parkeervraag veel kleiner is dan wat de afsluiting rechtvaardigt. “Hoewel er ongeveer 40–45 parkeervergunningen zijn uitgegeven aan marktkramers, tonen tellingen en observaties dat er in de praktijk veel minder voertuigen aanwezig zijn. Doorgaans gaat het amper om twintig vrachtwagens en enkele trekkers”, stelt Griet Cappelle.
De twee buurtcomités stellen een reeks concrete alternatieven voor, waar marktkramers
terechtkunnen zonder woonbuurten te belasten: het terrein Technicel in de Peter Benouitlaan, waar vroeger de Centrale Garage van de Stad huisde, de AZ-randparking, waar foorkramers nu al staan, de parking Bargeweg, het Industrieterrein Waggelwater en zelfs de Chantrellstraat, achter de stationsparking.
Leefbaar centrum
“Randparkings zijn jarenlang gepromoot als sleutel tot een leefbaar centrum. Nu
zomaar één van die parkings permanent tijdelijk sluiten, is niet alleen onlogisch en nefast
voor de aanpalende buurten, maar ook in strijd met de visie die Brugge zelf heeft vastgelegd”, besluiten Griet Cappelle en Bart Jonckheere.
The post Petitie tegen sluiting parking Bevrijdingslaan op vrijdagavond: “Dit staat haaks op het Brugs mobiliteitsplan is provided by KW.be.
