Vrijdag beslist de raad van bestuur van NMBS wellicht over de toekenning van een miljardencontract voor de bouw van nieuwe MR30-motorstellen. Het Brugse Alstom hoopt nog altijd het contract binnen te rijven, dat de werkgelegenheid van 700 personeelsleden voor de komende jaren moet garanderen. Maar NMBS gaat liever scheep met de Spaanse concurrent CAF.
NMBS duidde het Spaanse CAF aan als voorkeursbieder voor de aankoop van nieuwe treinstellen. Maar in april schorste de Raad van State deze beslissing. De spoorwegmaatschappij is volgens de Raad onvoldoende transparant geweest in haar beslissing. De twee andere kandidaten, Alstom Brugge en Siemens, hadden een gerechtelijke procedure ingespannen om de beslissing van NMBS aan te vechten.
Tijdige bestelling
Dé vraag is of deze schorsing een nieuwe aanbestedingsprocedure vereist. Volgens Bart Crols, woordvoerder van NMBS, is een tijdige bestelling van nieuwe MR30-motorstellen van groot belang voor de vernieuwing van de vloot rollend materieel en om tegemoet te komen aan de groei van het aantal treinreizigers, zoals voorzien in het openbaredienstcontract 2023-2032 dat met de Belgische Staat is gesloten.
Federaal volksvertegenwoordiger Annick Lambrecht (Vooruit) heeft aan minister voor Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) een schiftelijke vraag gesteld, omdat ze vernam dat de Raad van Bestuur vrijdag een beslissing neemt over het miljardencontract.
“CAF won het nipt als voorkeursbieder, terwijl de Franse treinbouwer Alstom, met sites in Brugge en Charleroi, een bijna even goed en bovendien zo’n 100 miljoen euro goedkoper voorstel had”, legt de Brugse politica uit. “De NMBS had eind februari CAF als voorkeursbieder aangeduid voor de bouw van MR30-treinstellen, goed voor 3,4 miljard euro.”
Jobs
“Alstom stelt 3.000 mensen te werk op zijn sites in Brugge en Charleroi. Zonder nieuwe bestellingen vrezen de vakbonden voor veel banenverlies. De werkgelegenheid van 700 mensen in Brugge is in gevaar. De schorsing betekent dat de bestelling nu on hold wordt gezet. De Raad van State moet nu nog beslissen of de bestelling ook effectief vernietigd wordt.”
“Er wordt mij nu gemeld dat de volgende raad van bestuur van de NMBS plaatsvindt op 27 juni en dat er daar hoogst waarschijnlijk een beslissing zal genomen worden omtrent de problemen bij de toewijzing van het order voor de nieuwe treinstellen. Ongetwijfeld weet de minister welke piste NMBS wil volgen”, aldus Annick Lambrecht.
Toeleveranciers
Ook voor Team Industries in Roeselare en Televic Rail in Izegem, twee toeleveranciers van NMBS, is het bang afwachten. Wouter Pattyn, plant manager van Team Industries, dat metaalcomponenten en platen levert aan Alstom Brugge, wil liever niet te diep ingaan op dit dossier: “Dat is interne keuken. Wij werken voor verschillende klanten, Alstom is er slechts een van.”
Of de vraag of de beslissing van NMBS impact heeft op de tewerkstelling bij Team Industries wil hij niet ingaan. In de Roeselaarse vestiging van dit bedrijf werken honderd arbeiders en twintig bedienden.
Bij Televic Rail in Izegem onthoudt men zich van elk commentaar. Het bedrijf, dat zorgt voor communicatie in trams en treinen, heeft zowel Alstom als het Spaanse CAF als klant en wil dus neutraal blijven in dit complexe dossier.
The post NMBS beslist wellicht vrijdag over toewijzing miljardencontract: Spaanse CAF of Alstom Brugge? is provided by KW.be.