Yvonne Debleu nam stiekem deel aan de eerste rally van Ieper: “Vader herkende zijn wagen in krant”

Zestig jaar geleden vond de eerste editie van de rally van Ieper plaats. Die werd toen gewonnen door wijlen Jean-Pierre Vandermeersch. Maar ook zijn echtgenote Yvonne Debleu stond toen aan de start met de auto van haar vader… die van niets wist.

De voorgeschiedenis van de Ieperse rally begon eigenlijk al in 1963, toen enkele vrienden en autosportliefhebbers beslisten om AC Targa Florio op te richten. Het was toen nog een afdeling van de Automobielclub Midden-Vlaanderen uit Roeselare. Een jaar later werd op de Grote Markt een stempelcontrole georganiseerd voor de roemruchte Rally van Monte-Carlo.

Bolletje-pijl

In 1965 organiseerde Targa Florio de eerste editie van de Ypres Rally, meer bepaald op pinkstermaandag 7 juni 1965. Het parcours, via onder andere Westvleteren, Langemark en Geluveld was geheim en werd via het bolletje-pijl systeem gereden. Er was ook een snelheidsrit van 6,5 km in Hollebeke, waar Alain Dex de snelste was met een Lotus Elan, maar wel enkele poortjes miste in een slalom. Zo ging de overwinning naar wijlen Jean-Pierre Vandermeersch, de Ieperse dealer van Austin, met een Cooper S. Zijn echtgenote Yvonne Debleu reed toen ook mee met de Austin Mini 850 van haar vader.

“Zoveel rally’s heb ikzelf echter niet gereden”, reageert Yvonne. “Het begon indertijd met de Rally van Watou, waar ik zelfs voor de toen gerenommeerde broers Rouseré finishte. Later verscheen ik dan aan de start van de 6 Uren van Ieper, met de Mini van mijn pa, die van niets wist. Deze klaagde in de week erna dat de banden van die Austin Mini toch wel vlug versleten. Tot hij enkele dagen later in de krant een foto zag verschijnen van zijn wagen in de Ieperse rally. Hij had zijn bolide herkend aan de nummerplaat. Daar stond ik dan met de mond vol tanden en kon niets anders dan opbiechten.”

Straftijd

“De rally’s van toen kan je in niets meer vergelijken met de hedendaagse wedstrijden. Vroeger was het meer op het systeem van bolletje-pijl gericht, tegen een vooraf bepaalde gemiddelde snelheid. Ietwat in de stijl van de huidige regularity-wedstrijden. Te vroeg of te laat inklokken, betekende automatisch straftijd. Gaandeweg kregen we dan vooraf het parcours, waarbij we ’s nachts opstonden om de nodige nota’s te maken. We deelden dit met andere teams, die ook hun deel van het traject hadden verkend. Dit voornamelijk met de leden van autostal Duindistel, waarbij Jean-Pierre toen aangesloten was.”

De Austin Mini 850 waarmee Yvonne in 1965 aan de start stond in Ieper. (gf)
De Austin Mini 850 waarmee Yvonne in 1965 aan de start stond in Ieper. (gf)

“Wat ik wel spijtig vind, is dat de sfeer en de ambiance wat verdwenen zijn. Vroeger was er al animo weken vooraf tijdens de zogenaamde trainingen, waarbij heel wat mensen naar een klassementsproef trokken om de piloten aan het werk te zien. Tijdens de rally kon je echt over de koppen lopen op de Grote Markt, en dit tot tegen de ochtenduren. Nu is er enkel wat volk te bespeuren wanneer de eerste wagens hun opwachting maken. En weken vooraf zorgden de sigarettenmerken er voor dat de hele Westhoek bestickerd werd. Je kon er gewoon niet naast kijken.”

“Ik schakelde al vlug over van het rijden naar de assistentie doen voor Jean-Pierre. Dat was dan samen met de vrouw van de copiloot echt van hot naar her koersen met wat benzine en enkele banden in de auto, en wat proviand voor het team. We reden bijna evenveel kilometers als zijzelf, en dat was vaak tot in de nachtelijke uren. Nu zetten de grotere teams op de assistentiezones bijna een garage op en staan mecaniciens klaar om meteen in te grijpen wanneer nodig.”

“Door het feit dat Jean-Pierre dealer was van Engelse merken als Austin en Triumph, kregen we ook fabriekspiloten over de vloer met hun hele entourage. Ik kan me nog goed herinneren dat ik een ritje mocht meerijden naast gekende namen als Tony Pond en Per Eklund in hun Triumph TR7 V8, wat op zijn zachtst gezegd vrij impressionant was.” (DT)

The post Yvonne Debleu nam stiekem deel aan de eerste rally van Ieper: “Vader herkende zijn wagen in krant” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Gevelrenovatie Koninklijk Paleis kost 6 miljoen euro: 700 ramen gerestaureerd of vervangen, 18.000 vierkante meter muren gereinigd en opgeknapt

Koning Filip en koningin Mathilde zitten weer voor een tijdje proper, zoals dat wordt gezegd. Het Koninklijk Paleis van Brussel is na twee jaar werk volledig gerenoveerd. En het mag gezien worden. Onder meer 700 ramen zijn gerestaureerd of vervangen en voorzien van thermisch isolerend glas. Kostenplaatje van dat alles: 6 miljoen euro.

Lees meer »

Trump hoopt dat Iran terugkeert naar onderhandelingstafel

In een interview met Fox News, na het begin van de Israëlische luchtaanvallen op Iran, heeft de Amerikaanse president Donald Trump herhaald dat Iran niet over een kernbom mag beschikken en dat de Verenigde Staten hopen dat de VS en Iran kunnen terugkeren naar de onderhandelingstafel.

Lees meer »

Wereldberoemde pianist Alfred Brendel (94) overleden

De wereldberoemde Oostenrijkse pianist Alfred Brendel is op 94-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de BBC. Hij overleed maandag in Londen, in het bijzijn van zijn geliefden. Brendel kreeg onder meer bekendheid door zijn interpretatie van de pianosonates van Mozart en Beethoven.

Lees meer »

Afscheid en welkom in oudercomité De Zonnetuin: “Volgend jaar geen kinderen meer in de basisschool”

Het oudercomité van basisschool De Zonnetuin in Sint-Kruis zal er volgend schooljaar anders uitzien, want zowel voorzitter Wouter Naessens (45) als ondervoorzitter Frieke Verniest (45) moeten noodgedwongen afscheid nemen. Veronique Prims (38) wordt in september de nieuwe voorzitter.
The post Afscheid en welkom in oudercomité De Zonnetuin: “Volgend jaar geen kinderen meer in de basisschool” appeared first on KW.be.

Lees meer »

“Mijn haar komt ervan recht”: Knokke-Heist is discriminerende commentaar op hitteplan beu

Knokke-Heist worstelt niet alleen met het hitteplan, maar ook met racistische reacties op die aanpak. Van mailtjes met de vraag om “buitenlandse nummerplaten te weren” tot discriminerende boodschappen op sociale media: burgemeester Cathy Coudsyer (Inzicht) is het beu. “Mijn haar komt recht van zo’n berichten. We gaan helemaal niet selecteren op afkomst of nummerplaat.”

Lees meer »

De nachtmerrie én het ultieme oorlogsdoel van Israël: Fordow

In het binnenland van Iran, zo’n 33 kilometer ten noordoosten van de heilige stad Qom en ongeveer 150 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Teheran, ligt Fordow. Een bergvesting binnen een basis van de Islamitische Revolutionaire Garde en omgeven door een strenge bewaking en veel luchtafweer. Een kleine honderd meter onder het aardoppervlak, verborgen onder dikke lagen graniet en gewapend

Lees meer »

West-Vlaanderen vraagt aan de Vlaamse Regering om extra bedrijventerreinen te mogen aansnijden: “130 hectare extra industriezone is onvoldoende”

Het West-Vlaams provinciebestuur vraagt aan de Vlaamse Regering om extra bedrijventerreinen te mogen aansnijden. Daarmee geeft de bestendige deputatie gehoor aan een noodkreet van ondernemersvereniging Voka.
The post West-Vlaanderen vraagt aan de Vlaamse Regering om extra bedrijventerreinen te mogen aansnijden: “130 hectare extra industriezone is onvoldoende” appeared first on KW.be.

Lees meer »

“Batjes waren top voor onze bakkerij”: schepen Jan Dierickx Visschers had tot 1996 zijn bakkerij in de Marktstraat

Huidig schepen van Evenementen Jan Dierickx Visschers, in Izegem bekend als ‘Bakker Jan’, had in de jaren 90 zijn bakkerij in de Marktstraat. Middenin het Batjesparcours. “Ik herinner me nog dat iedereen kwam ontbijten bij ons.”
The post “Batjes waren top voor onze bakkerij”: schepen Jan Dierickx Visschers had tot 1996 zijn bakkerij in de Marktstraat appeared first on

Lees meer »