IN KAART Elektrisch rijden wordt elke dag gemakkelijker: al bijna 8.000 laadpunten beschikbaar

Je auto urenlang aan het stopcontact hangen in plaats van snel vol te tanken: voor duizenden West-Vlamingen is het al realiteit. Wie thuis geen laadpaal kan installeren, is aangewezen op de (semi-)publieke laadpunten, en die zijn steeds talrijker aanwezig in ons straatbeeld.

Elektrisch rijden is de toekomst, of toch tenminste volgens de Vlaamse regering. Particulieren kunnen premies krijgen en ondernemingen worden verboden om vanaf 2026 nog bedrijfswagens op diesel of benzine aan te schaffen. Maar om al die elektrisch wagens te kunnen opladen moeten er natuurlijk voldoende laadpalen zijn, een opdracht die op het moment van die beslissing nog onhaalbaar leek te zijn. De afgelopen twee jaar schoten de laadpalen echter als paddenstoelen uit de grond, ook in West-Vlaanderen.

Voldoen aan de vraag

Momenteel telt onze provincie 7.944 laadpunten (één laadpaal kan meerdere laadpunten hebben, red.), dat zijn er al 30 procent meer dan aan half jaar geleden. Meer goed nieuws: met dit cijfer hebben we officieel de zogenaamde doelstelling van minister van Mobiliteit Lydia Peeters behaalt. Volgens een behoefteanalyse zou onze provincie tegen 2025 over een laadcapaciteit van 7.062 CPE (Charge Point Equivalent) moeten beschikken. Bij de laatste telling van eind maart zitten we al aan 7.760 CPE. (lees verder onder de grafiek)

Mede door die stevige inhaalbeweging heeft onze provincie verhoudingsgewijs de grootste laadinfrastructuur heeft. Op ons grondgebied staan er namelijk 6,5 laadpunten per 10.00 inwoners, terwijl dat er in Antwerpen – de runner-up – slechts 5,2 zijn. “Het is vooral ons doel om laadpalen te voorzien waar daar behoefte aan is, niet om blindelings x aantal laadpalen te installeren in elke gemeente”, klinkt het bij het kabinet van Lydia Peeters.

“Dat betekent uiteraard dat er regionale en lokale verschillen zullen zijn. In gebieden met veel gesloten bebouwing – en dus weinig private laadmogelijkheden – of waar het openbaar vervoer minder gebruikt wordt zal de vraag groter zijn dan in regio’s waar minder mensen wonen.” (lees verder onder de grafiek)

Meer dan 7 op de 10 laadpalen zijn semi-publiek, daar zijn dus niet 24/7 toegankelijk voor particulieren. Dat zijn bijvoorbeeld palen van bedrijven die tijdens de kantooruren worden gebruikt door eigen personeel, maar ‘s avonds en in het weekend vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Verder gaat het ook voornamelijk over laadpunten met een normale laadsnelheid (93 procent). Slechts 2 procent van alle punten wordt gecategoriseerd als ‘snel’ en 5 procent als ‘supersnel’, dat laatste percentage ligt echter nergens hoger dan bij ons. (lees verder onder de kaart)

Als we naar de kaart van West-Vlaanderen kijken zien we al snel dat eigenaars van elektrische wagens het niet in elke gemeenten even gemakkelijk hebben. In Ardooie gaat opladen het gemakkelijkst, daar zijn 15,8 laadpunten per 1.000 inwoners. Ook Waregem (15,7), Knokke-Heist (11,7), Veurne (10,6) en Kuurne (10,2) zijn al goed voorzien. Wie echter in Mesen, Langemark-Poelkapelle, Vleteren, Gistel, Moorslede, Avelgem, Houthulst of Dentergem woont heeft iets minder mogelijkheden: daar zijn minder dan twee laadpunten per 1.000 inwoners.

KaartGemeentesWVL_familienamen 24

The post IN KAART Elektrisch rijden wordt elke dag gemakkelijker: al bijna 8.000 laadpunten beschikbaar is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

De vormelingen van 2024 uit De Boomgaard

In de parochiekerk is het vormsel toegediend aan deze kinderen uit VBS De Boomgaard: Victor Denolf, Sarah Feys, Iselle Naeyaert, Lieze Ruysschaert, Lucie Fillieux, Eugénie Devos, Lena Machowska, Céleste Stroobant, Nanne Baelen, Thomas Naessens, Elisga Naessens, Ferre Depasse, Lander Dehullu, Lore Herman, Eloïse Vandevelde, Arthur Robbesyn, Noé Vindelinckx, Louis Vanwynsberghe, Luis Vanhauwaert, Trewis Bargo, Suzan
The post De vormelingen

Lees meer »

Schokkende beelden: beveiligingsagent (22) probeert baas te executeren en wordt doodgeschoten door politie

Een beveiligingsagent in opleiding probeerde vorige week zondag zijn baas te vermoorden in een magazijn van Amazon in West Jefferson, in de Amerikaanse staat Ohio. Ali Hamsa Yusuf (22) stond plots achter het beoogde slachtoffer, trok een wapen en vuurde. Zijn pistool werkte echter niet goed, waardoor de man niet werd geraakt en kon vluchten. Yusuf vluchtte ook weg, maar

Lees meer »

Brandweer, civiele bescherming en gemeente proberen Voerenaren zo snel mogelijk te helpen: “Geen nieuwe oproepen meer”

Bij de hulpverleningszone Oost-Limburg staat nog zo’n 30-tal noodoproepen vanuit Voeren open na de wateroverlast in de nacht van vrijdag op zaterdag. In de late avond werden vanuit alle posten van de zone mensen richting Voeren gestuurd om de watersnood aan te pakken. Maar een ding staat nu al vast: de schade is groot omdat het water hoger stond dan

Lees meer »

Briljanten huwelijksgeluk

Op zaterdag 11 mei werd het briljanten koppel Gabriëlla Lebon en Hubert Vergote door schepen en voorzitter van Motena Bart Wenes in Koers ontvangen. Ze trouwden 65 jaar geleden op 15 mei 1959 in het stadhuis van Roeselare. Toenmalig schepen van Burgerlijke Stand Albert Biesbrouck bezegelde hun huwelijk.
The post Briljanten huwelijksgeluk appeared first on KW.be.

Lees meer »

Cadeautje voor Kremlin en aanval op Westen: waarom ‘wet op buitenlandse invloed’ in Georgië zo omstreden is

In Georgië stemt het parlement vandaag over de controversiële wet op buitenlandse agenten. Volgens die wet moeten mediabedrijven en ngo’s die meer dan 20 procent van hun geld uit het buitenland krijgen, zich registreren. Voorstanders van de wet verwijzen naar de VS, waar – naar eigen zeggen – een soortgelijke wet van kracht is. Tegenstanders noemen de wetgeving "een cadeautje

Lees meer »