De flexbussen – een belangrijke speler in het nieuwe vervoersplan van De Lijn – hebben nog lang niet iedereens hart veroverd. Sinds de invoer ervan reden deze opvolgers van de belbus in onze provincie meer dan de helft van de tijd leeg rond, terwijl ze net in het leven werden geroepen om lege bussen van het net te halen. “Er is nog ruimte voor verbetering, maar die komt er vast en zeker”, klinkt het bij het kabinet van minister van Mobiliteit Lydia Peeters.
Op 6 januari verdwenen 1.500 West-Vlaamse bushaltes. In ruil werden er meer gewone bussen ingezet op de drukste lijnen, afgelegen gebieden zouden bediend worden door flexbussen. Deze moeten op voorhand gereserveerd worden, telefonisch of online. Uit cijfers van de minister blijkt dat deze nieuwe manier van reizen geen vliegende start heeft gekend.
Eenzaam in Kortrijk
In de vier West-Vlaamse vervoerregio’s – Kortrijk, Midwest, Brugge en Westhoek – legden alle flexbussen die werden opgeroepen samen 722.764 kilometer af in een kleine twee maanden tijd. Ze reden daar ongeveer 18.822 uren voor rond. Jammer genoeg waren de bussen voor meer dan de helft – 58 procent – van die ritjes volledig leeg. “ De cijfers leren ons dat er in februari al een verbetering zichtbaar is in vergelijking met januari. Het aantal beladen kilometers zal sowieso nog stijgen aan de hand van de acties de komende weken en maanden. Het nieuwe vervoersysteem vraagt de nodige aandacht en evaluatie, De Lijn monitort continue en stuurt bij waar nodig”, aldus het kabinet van de minister.
Momenteel ligt het gemiddelde aantal reizigers per rit in heel Vlaanderen op 1,22. Zo’n standaard flexbus biedt echter plaats voor acht passagiers. Wanneer die passagiers worden afgezet op hun bestemming, rijdt de bus (leeg) rond naar de volgende persoon die moet opgehaald worden. In de Westhoek maken de inwoners het vaakst gebruik van deze dienst, daar legden de flexbussen al meer dan 377.000 kilometer af, waarvan slechts 51 procent zonder reizigers. In de regio Kortrijk zijn de flexchauffeurs dan weer het vaakst eenzaam, daar rijden ze 66 procent van de tijd rond met een lege bus. In dezelfde regio werden ook het minst aantal reservaties gemaakt.
The post Nieuwe flexbussen rijden bijna 60 procent van de tijd leeg rond, in de Westhoek zijn ze het populairst is provided by KW.be.