Christophe Vandecasteele haalt ‘Chinese’ BYD binnen:“Betaalbare elektrische auto voor particulieren”

Group Vandecasteele uit Kortrijk heeft een huzarenstukje geleverd door voor West-Vlaanderen de exclusieve licentie binnen te halen voor de wagens van de Chinese autobouwer BYD. Daarmee hebben Christophe Vandecasteele en zijn team meteen een voor particulieren betaalbare elektrische auto in huis. “En het past in onze filosofie om in te zetten op duurzaamheid.”

Christophe Vandecasteele (53) heeft de liefde voor de auto met de paplepel naar binnen gekregen. Hij was ook amper de twintig voorbij toen hij onder het toeziend oog van zijn vader Noël zijn carrière begon bij de groep. Vandaag staat hij samen met zijn nicht Nathalie Vandecasteele en ceo Filip Desutter aan het roer van een van de grote autodealers in de brede regio met vestigingen in – even ademhalen Kortrijk, Wevelgem, Moeskroen, Doornik, Ath en Péruwelz. Dat het een makkelijke tijd is hoor je de ondernemer niet zeggen maar met een omzet van 213 miljoen euro is hij best tevreden. Het gesprek vindt plaats in de Kortrijkse vestiging waar Christophe zowat dagelijks langskomt.

De elektrische wagens zijn milieuvriendelijker en dus noodzakelijk maar voor de gewone burger zijn ze bijna onbetaalbaar. Is BYD de redding?

“Laat het me zo zeggen dat deze auto beter in het bereik ligt van een grotere groep particulieren. Bovendien is de wagen niet alleen betaalbaar maar heeft die ook een technologische voorsprong op het vlak van batterijen. We beschikken nog maar enkele maanden over die licentie voor de kustprovincie en we kunnen alleen maar vaststellen dat de belangstelling voor de wagen overrompelend is. Er waren hier onlangs nog gewone particulieren uit Brugge die langskwamen om zich een BYD (de naam voluit is Build your dreams, red.) aan te schaffen. Maar ook grote ondernemingen betonen interesse. Recentelijk hebben enkele grote spelers uit de regio, met een vloot van meer dan duizend bedrijfswagens, contracten afgesloten voor die wagen. Voordien waren die geen klant bij ons.”

Group Vandecasteele stond decennialang synoniem voor Peugeot. Nu tellen jullie al negen automerken. Zet die trend zich voort?

“Heel zeker en dat zal ook vrij snel gebeuren. Binnenkort komen de merken MG en Lancia erbij. Het is heel simpel. Willen we als autodealer een rol van betekenis blijven spelen, dan breiden we ons gamma uit en proberen we overnames te doen. Het alternatief is dat we zelf overgenomen worden. Inmiddels brengen we ook e-bikes aan de man via Hello Vélo. Dat moet extra onderstrepen dat duurzaamheid essentieel is geworden bij de verdere evolutie van onze groep.”

(lees verder onder het kaderstuk)

Wie is Christophe Vandecasteele?

Privé: Christophe Vandecasteele (53) is getrouwd met Sabine Syssauw. Ze hebben samen twee kinderen: Henri (25) en Leonie (21). Ze wonen in Rollegem.

Loopbaan: Na zijn studies marketing aan Hantal in Kortrijk startte Christophe in het bedrijf.

Group Vandecasteele: Aalbekenaar Roger Vandecasteele heeft in Moeskroen in 1967 de garage opgericht waarmee alles begonnen is. Group Vandecasteele heeft nu veel vestigingen waaronder die in Kortrijk en telt binnenkort elf automerken. Er zijn in totaal 250 medewerkers. De omzet bedraagt 213 miljoen euro. Christophe en zijn nicht Nathalie Vandecasteele leiden het bedrijf, samen met ceo Filip Desutter. (vfb)

De garage van weleer is groot geworden maar de leiding berust nog altijd bij nazaten van de stichter. Hoe uit dat familiale karakter zich vandaag?

“We voelen ons nog altijd garagist en doen in de eerste plaats ons uiterste best om een goede service en kwaliteit aan de klanten aan te bieden. Ook met ons personeel proberen we toch één grote familie te zijn. Zelf ga ik zoveel als mogelijk langs op alle plaatsen in de meeste van onze vestigingen om daar de temperatuur op te meten. Ik vermoed ook dat het gros hier graag werkt. Toen we enkele jaren geleden ons 55-jarige bestaan vierden, was ik blij te zien dat de meeste werknemers daar naartoe zijn gekomen.”

Was het voor jou als opgroeiende tiener snel duidelijk dat je in de zaak zou komen?

“Toch wel, want als kind al zat ik motoren te demonteren in de garage die mijn grootvader Roger Vandecasteele in 1967 had opgericht. Al had ik nadien liever wat langer gestudeerd vooraleer hier aan de slag te gaan. Ik was een goede student en wilde na mijn jaren aan het Collège Technique Saint-Henri in Moeskroen graag de studies handelsingenieur volgen. Omdat dat een universitaire opleiding is van vijf jaar zag mijn vader dat niet zitten. Hij wilde me liever sneller in het bedrijf. Twee jaar marketing aan Hantal in Kortrijk kon nog net wel, meer niet. Ik heb dat toch altijd wat jammer gevonden.”

Ben je zelf minder streng voor jouw kinderen?

“Ja. Ze zijn nu de 20 voorbij maar ik laat hen de vrijheid of ze hier ooit aan de slag zullen gaan. Ze hebben interesse maar daar blijft het voorlopig bij. Het belangrijkste is dat ze weten dat ze welkom zijn. Mag ik van de gelegenheid toch ook gebruikmaken om hierbij even mijn vrouw te noemen? Ze werkt al decennia mee in het bedrijf en ze is nog altijd mijn belangrijkste steunpilaar.”

Het leven bestaat niet uit werken alleen. Waar ga je in Kortrijk het liefst iets eten of drinken?

“Met de vrienden van de Rotary gaan we graag een pintje pakken in Casa Verdi in de Loofstraat in Kortrijk. Dat vind ik het ideale café om me in het juiste gezelschap te ontspannen na een drukke werkweek.”

The post Christophe Vandecasteele haalt ‘Chinese’ BYD binnen:“Betaalbare elektrische auto voor particulieren” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Nieuwe Action is helemaal klaar om morgen te openen, maar controle steekt er stokje voor

De nieuwe Action langs de Vaart in Schoten is helemaal ingericht en volgeladen, maar gaat zaterdag dan toch niet open. Normaal om 9 uur wilde de bekende Nederlandse prijsbreker zijn eerste klanten ontvangen in de Zaatstraat, maar de winkel kreeg vrijdagavond plots ambtenaren van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio) over de vloer, vergezeld van politie-inspecteurs.

Lees meer »

“Kim heeft zelf de beslissing genomen, wat ‘de mensen’ ook denken”: achter de schermen bij de ochtendshow van Peter Van de Veire

“Natuurlijk mis ik Kim Van Oncen. Maar ‘t is goed zoals het nu is.” Peter Van de Veire (52) heeft – voor het eerst in z’n lange carrière als ochtendstem – geen vaste sidekick meer. Wat niet wil zeggen dat hij soloslim speelt: de rest van z’n team heeft net méér speelruimte gekregen. Wij spraken exclusief met de radiomaker, die

Lees meer »

Waarom geblokkeerd Russisch geld niet zomaar naar Oekraïne kan: dit is Euroclear, de Belgische geldreus middenin het debat

Het is niet zonder risico om geblokkeerd Russisch geld te gebruiken om Oekraïne te steunen. Dat blijkt uit navraag bij het Belgische bedrijf Euroclear waar sinds de start van de oorlog al zo’n 190 miljard euro Russisch geld geblokkeerd staat. Nu al lopen er meer dan 100 juridische procedures tegen het bedrijf, vooral van Russen die toegang willen tot hun

Lees meer »

TERUGLEZEN Oekraïne. VS: geen voortekenen Russische kernaanval – Kiev haalt recordaantal vliegtuigen neer: 13 toestellen in 12 dagen

De Verenigde Staten hebben geen aanwijzingen dat Moskou een nucleaire aanval plant. Dat zegt een woordvoerder van het Pentagon donderdag. De Russische president Vladimir Poetin had NAVO-landen gewaarschuwd dat ze een kernconflict riskeren als ze troepen naar Oekraïne zouden sturen. Lees hier de ontwikkelingen van donderdag 29 februari terug.

Lees meer »

De EU wil 800.000 granaten kopen voor Oekraïne. Maar waar moeten die dan vandaan komen? En zal de levering op tijd komen om het tij aan het front te keren?

Om te voorkomen dat het Oekraïense front instort, wil Europa voor 1,5 miljard euro zo’n 800.000 granaten aankopen in Turkije en Zuid-Korea. Maar Turkije doet toch zaken met Rusland? Is die aankoop dan wel zo’n goed idee? Komt die levering nog wel op tijd om het Russische offensief nog te stuiten? En wat doet België? “Wij kùnnen niet veel doen:

Lees meer »

? Rudi Vranckx scoort op VRT Canvas met nieuwe reeks, maar moet toch met pensioen: “Maar de Vlaming is nog niet van mij af”

De VRT Canvas-reeks ‘Het Nieuwe IJzeren Gordijn’ van oorlogsjournalist Rudi Vranckx scoort uitstekend. Maar de reeks is mogelijk wel z’n laatste meesterwerkje bij de VRT. Vrankcx wordt in december 65 jaar en dus loert z’n pensioen al om de hoek. “Tja, dat zijn de regels”, vertelt de oorlogsverslaggever in de HLN-podcast ‘De Mediawatchers’. “Op 1 januari moet de stekker er

Lees meer »

“Betonstop dreigt betonflop te worden”: elke dag 10 voetbalvelden verharding meer in Vlaanderen

De ‘bouwshift’ die de Vlaamse regering in 2016 in het leven riep, lijkt niet echt een effect op zuiniger ruimtegebruik te hebben. Gemiddeld kwam er tussen 2013 en 2021 gemiddeld meer dan vijf hectare verharding per dag bij. Dat blijkt uit het Betonrapport 2024 van Natuurpunt en Breekijzer, een vereniging en kenniscentrum voor ontharding in Vlaanderen. Als we de doelstellingen

Lees meer »