Ilse Emmaneel volgt Griet Landuyt op als ombudsvrouw Stad Oostende: “Dienst nog bekender maken”

Er komen steeds meer klachten bij de ombudsdienst. “We worden bekender en mensen vinden steeds vaker de weg”, zegt afscheidnemend ombudsvrouw Griet Landuyt. Voor haar opvolgster Ilse Emmaneel geeft ze mee: “Als je weggaat van negativiteit kan je veel meer bereiken.”

“De ombudsdienst is er voor tweedelijnsklachten. Mensen die na een klacht bij het O-punt geen gehoor krijgen bij de stadsdiensten, vzw’s, autonome gemeentebedrijven of de politie, kunnen bij ons terecht”, zegt Griet Landuyt. Ze was als eerste ombudsvrouw van de stad Oostende sinds begin 2020 aan de slag en gaf onlangs de fakkel door aan Ilse Emmaneel.

“We behandelen geen klachten die meer dan een jaar oud zijn, anonieme klachten of klachten die gaan over beleidsbeslissingen. We herbekijken de klachten die niet werden opgelost. We geven geen garantie van een oplossing maar gaan na of het kan worden bijgestuurd, het efficiënter kan of er een bemiddeling en oplossing mogelijk is”, vult Ilse aan. De ombudsdienst werkt onafhankelijk. Ze rapporteren aan het stadsbestuur en doen aanbevelingen aan diensten. Maar ze zijn er vooral voor hun klanten: de burgers.

“Globaal gaan veel van de klachten over het uitblijven van een antwoord”

Het aantal tweedelijnsklachten bij de ombudsdienst stijgt van 70 (2020) naar 122 (2021) en 140 (2022); meldingen komen vooral via mail of telefonisch. “De komst van het centrale O-punt voor meldingen, bijna anderhalf jaar geleden, heeft veel veranderd. Zij vragen feedback aan de melder en als die aangeeft dat hij of zij ontevreden is, dan geeft het O-punt onze gegevens door zodat de melder met ons contact kan opnemen. De stijging van het aantal tweedelijnsklachten heeft dus veel te maken met de populariteit van het O-punt. We merken dat in de eerstelijnsklachten, van mensen die meteen naar ons stappen, dat aantal daalt en dat komt omdat ze de weg vinden naar het O-punt.”

Uit het eerste semesterrapport van 2023 blijkt dat de trends zich doorzetten: een daling van de eerstelijnsklachten (98) die niet voor hen bestemd zijn en een stijging van het aantal tweedelijnsklachten: 76 in een half jaar tijd, waarvan 12 rond het nieuwe parkeerregime in de stad. “Nieuwe tendensen zoals de zone 30 zorgen voor een stijging in het aantal klachten.”

Aanbevelingen

“Globaal gaan veel van de klachten over het uitblijven van een antwoord. We proberen er lessen uit te trekken zodat het niet meer voorvalt. Zonder ons uit te spreken over de inhoud. Voor een parkeer- of GAS-boete bekijken we of de procedure gevolgd is en of het klantvriendelijker kan. Onze ervaring leert dat het vaak stil blijft na een melding of klacht en dat de burger het gevoel krijgt dat het niet opgevolgd wordt. Terwijl men vaak achter de schermen bezig is”, zegt Griet. Positief is dan weer dat het aantal klachten waarbij de ombudsdienst een tekortkoming vaststelde, daalde van 40 procent (2021) naar 16 procent (2022). “Er worden lessen getrokken uit onze aanbevelingen”, klinkt het.

Griet neemt afscheid als ombudsvrouw: “Het was pionierswerk en ik leerde veel domeinen binnen de stad beter kennen. Ik heb dit 3,5 jaar gedaan en blik tevreden terug. Het meest trots ben ik op die dossiers waarbij ik heb kunnen bemiddelen en er een win-win was voor beide partijen. En dat waren er best wel wat. Ik kon niet iedereen tevreden stellen en mensen waren soms ook boos. De gemoederen laaiden wel eens op aan de telefoon of via mail, maar dat kon ik plaatsen. Ik probeerde steeds verbindend te werken. Hoe meer je uitlegt en kadert, hoe meer begrip je krijgt bij de burger. Dat heb ik ook aan de stadsdiensten kunnen duidelijk maken. Als je weggaat van negativiteit, kun je veel meer bereiken.” Griet gaat aan de slag als beleidscoördinator veiligheid bij het stadsbestuur.

Nieuwe ombudsvrouw

Ilse Emmaneel volgt Griet op. “Tot voor kort was ik centrumleider in Ter Yde op Raversijde. De job van ombudsvrouw sprak me aan, omdat elke ‘case’ uniek is. Je moet telkens opnieuw onderzoeken en uitpluizen. Samen met collega Veerle zal ik het aanpakken”, zegt Ilse. “Dat begint met een contact met alle diensthoofden. Ik wil de aanpak van Griet zeker verderzetten en zie het als een uitdaging om de ombudsdienst nog meer bekend te maken.”

De ombudsdienst is te bereiken via 059 25 86 86 of via [email protected]

The post Ilse Emmaneel volgt Griet Landuyt op als ombudsvrouw Stad Oostende: “Dienst nog bekender maken” is provided by KW.be.

Meer krantenkoppen in België

Julie Vermeire en vriend Laurins verrassen als festivalact: “Live ambiance brengen voor het publiek, dat heb ik van papa”

Julie Vermeire (27) en haar vriend Laurins Dursin (30) bouwen volop aan hun eigen dansschool, maar vinden tussendoor nog tijd om stevig uit de bol te gaan. Het koppel zette zondagnamiddag het podium van Moen Feest op stelten met hun DJ-act. Julie entertainde het publiek als MC, Laurins stond achter de draaitafels. “We spelen in op wat het publiek wil,

Lees meer »

Werf Dorpsstraat ligt drie weken volledig stil door bouwverlof

Het officiële bouwverlof start vanavond, vrijdag 11 juli, en duurt tot en met zondag 3 augustus. Tot dan liggen de rioleringswerken in de Dorpsstraat volledig stil. Aannemer Vermetten Wegenbouw zorgt er wel voor dat de werfzone voor bewoners, hulpdiensten en plaatselijk verkeer veilig toegankelijk blijft.

Lees meer »

Prinses Stéphanie van Monaco (60) start haar nieuwe leven als gepensioneerde met korte coupe en sneakers

Een gala-avond met een prinses op sneakers en een nieuw, hyperkort kapsel. In Monaco kan het allemaal. Prinses Stéphanie (60) verscheen er in nieuwe gedaante, net nadat ze zichzelf op pensioen stuurde. Ze heeft hard genoeg gewerkt in haar leven, vindt ze. Het meest flamboyante lid van de Monegaskische koninklijke familie lijkt aan haar tweede jeugd te beginnen – al

Lees meer »

Fusiegemeente Wingene lanceert cultuurseizoen 2025-2026 onder het motto ‘Happy Together’

Iedere inwoner van de fusiegemeente Wingene kreeg recent de nieuwste cultuurbrochure in de bus, onder het motto ‘Happy Together’. Deze hoopvolle fusiegedachte – een knipoog naar de sixties song van de sunshine popgroep The Turtles – moet ook symbool staan voor de verbondenheid tussen de inwoners van de deelgemeenten Wingene, Ruiselede en Zwevezele. “Voor het eerst werken ook socio-culturele verenigingen

Lees meer »

Opnieuw gewonde door hoornstoot bij stierenloop in Pamplona

Op de derde stierenloop bij het feest voor patroonheilige San Fermin in Pamplona, in het noorden van Spanje, is opnieuw een deelnemer gewond geraakt door een hoornstoot. De man is overgebracht naar het ziekenhuis, meldt een woordvoerder van het Rode Kruis. Twee andere deelnemers werden met kneuzingen opgenomen in het ziekenhuis.

Lees meer »

Professionele worsteltournee houdt halt in Bredene

De World Catch League, de populairste professionele worsteltournee van België, komt op zaterdagavond 19 juli 2025 voor de allereerste keer naar de regio rond Oostende. In het Meeting and Event Center Staf Versluys in Bredene belooft het een spectaculaire show te worden van 2,5 uur die geschikt is voor jong en oud.

Lees meer »

EnergyVision wint contract voor laadpalen NMBS

EnergyVision mag 2.500 laadpalen voor elektrische wagens plaatsen op stationsparkings van spoorwegmaatschappij NMBS. Dat meldt De Tijd op basis van de eindrapportage van de aanbesteding, en EnergyVision bevestigt het nieuws in een persbericht.
The post EnergyVision wint contract voor laadpalen NMBS appeared first on KW.be.

Lees meer »

Stoffels Vurige Roomijs ontvangt Handmade in Belgium-label: “We zouden ons product graag in de hele provincie verkopen”

Wat begon met een originele foodtruck in de vorm van een brandweerwagen is op vandaag geëvolueerd in een eigen ijsmerk. Christophe Soete en Anja Delatter zijn met Stoffels Vurige Roomijs al aanwezig in vier supermarkten en zitten nog vol ambitieuze plannen. Van Unizo kregen ze recent alvast het Handmade in Belgium-label, dat producten van ambachtelijke makelij beloont.
The post

Lees meer »