Economen en wereldleiders halen opgelucht adem nu de kans groot is dat vrijdag de Straat van Hormuz opnieuw opent. Sinds de Amerikaanse aanval eind februari blokkeren de Iraniërs die cruciale vaarroute voor de wereldwijde energiebevoorrading. Herstelt het scheepvaartverkeer zich zoals voor de oorlog? "Iedereen weet nu dat Iran een machtig wapen heeft."
Minstens drie NAVO-landen geven toch te weinig uit aan defensie en riskeren straf van de VS
Drie NAVO-landen hebben bij nader inzien toch weer minder uitgegeven aan hun verdediging dan afgesproken, zeggen NAVO-bronnen. Tsjechië, Slovenië en Albanië blijken het afgesproken minimum vorig jaar niet te hebben gehaald, terwijl ze eigenlijk al moeten toewerken naar een nog veel hoger defensiebudget. De Verenigde Staten dreigen met consequenties.
