In het kader van de Warmste Week ontwierp en verkocht de creatieve 11-jarige Amalia De Bruyne uit Ledegem de voorbije periode sleutelhangers, kersthangers en gelukspopjes. “Met deze actie wou ik graag de onzichtbare ziekte van mijn mama toch wat meer zichtbaar maken”, zegt Amalia.
Begin vorig jaar kreeg de 38-jarige Charlotte Kruydt uit Ledegem een eerste grote epilepsieaanval. “Uit het niets, maar plots zag het leven van ons gezin er helemaal anders uit”, zegt Charlotte die als thuisverpleegster werkte. Sinds die eerste aanval doet Charlotte vaak nachtelijke aanvallen. “Daar merk ik zelf niets van, maar als ik ’s ochtends opsta, voel ik me echt slecht. Mijn kracht is verminderd en ik kamp met chronische pijnen.”
Charlotte merkt dat haar epilepsie ook een invloed heeft op haar sociaal leven. “Je komt als het ware in een isolement terecht. De maandelijkse activiteiten in De Gezelligheid Zelve, een plaatselijk vriendengroep voor mensen die te kampen hebben met een kwetsbaarheid, doen me wel deugd.”
Steun van dochter
Wie er ook voortdurend voor Charlotte is, is haar dochter Amalia. “Dat mama plots ziek was, maakte me erg verdrietig. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk te helpen in huis en werkjes die mama altijd deed over te nemen.” Maar Amalia ging de voorbije maanden ook nog een stapje verder. Toen ze hoorde dat ‘onzichtbare ziekten’ dit jaar het thema is van de Warmste Week besloot ze om een actie op poten te zetten.
Uit de hand gelopen
“Ik ben graag creatief bezig en ging aan de slag met kraaltjes. Daarmee maakte ik sleutelhangers, later kwamen daar ook kersthangers en gelukspopjes bij. Inspiratie daarvoor deed ik op tijdens een hobbybeurs in Kortrijk.
Amalia verkocht de voorbije periode de handgemaakte creaties. “Eerst had ze een vijftigtal exemplaren, maar haar actie is uit de hand gelopen. Het doet me echt veel deugd om te zien wat Amalia op til heeft gezet”, zegt een fiere mama Charlotte.
De actie bracht uiteindelijk 2.250 euro op ten voordele van De Warmste Week. “Afgelopen weekend zijn we naar Genk geweest om de cheque af te geven. We hebben daar zoveel warmte gevoeld, het was echt buitengewoon”, zegt Amalia.(Foto Jan Stragier)
The post Amalia (11) zet zich creatief in voor De Warmste Week: “Om onzichtbare ziekte van mama onder de aandacht te brengen” is provided by KW.be.
