Met hun warmtekussens laat het trio van het Kortrijkse label Opoggi zich niet alleen kennen als producenten van innovatieve en comfortabele hebbedingen, maar willen ze ook de manier waarop we warmte ervaren herdefiniëren: “Warmte werkt ontspannend maar ook verbindend”, meent ‘business angel’ Renaat Desiere.
In Hangar K, een co-creatiehub in Kortrijk waar startende en al gevestigde ondernemers maar ook hogescholen en universiteiten onderling ideeën uitwisselen en projecten uitwerken, heeft ook het label Opoggi een plek gevonden. Opoggi brengt stijlvolle en hoogtechnologische warmtekussens op de markt waarachter een volledig Belgisch verhaal schuilt: van het idee over de ontwikkeling van de technologie tot de productie van de binnenkussens en hoesstoffen.
Warmtedraad
De kiem werd gelegd in de opleiding Industrieel Productontwerpen aan Howest, waar Lowie Vanhoutte (26) en Guillaume Melis (28) een verwarmingstechnologie ontwikkelden. Een zelfregulerende warmtedraad verwerkt in een vlak verwarmingsoppervlak zorgt voor 2,5 keer meer warmte dan bij klassieke alternatieven. Een draadloze batterij houdt de warmte urenlang aan. “Op een heel veilige manier bovendien”, verduidelijkt Lowie.
Liever zelf doen
Hun project verdween evenwel wat naar de achtergrond doorheen hun opleiding. “Maar naar aanleiding van een vraag uit de bedrijfswereld tijdens ons laatste jaar zagen we er plots de ruimere mogelijkheden van in”, vertelt Lowie. “Waarom zouden we het element niet, net als in autozetels, kunnen toepassen in tuin- of horecameubilair?” In samenwerking met Roolf integreerden ze de warmte-elementen in hun buienzetels.
Maar Lowie en Guillaume droomden er al langer van om een eigen onderneming op te starten en gingen op zoek naar een relatief eenvoudig product waarin hun technologie een toepassing vond, en dat ze bovendien zelf in de markt konden zetten. Zo groeide het idee voor een warmtekussen dat behalve functioneel ook een mooi interieurobject is. Klassiek vierkant maar ook in organische vormen zoals die van een kei. “Zo’n kussen berg je niet op in een kast, het ligt ook gewoon decoratief in een zetel.”
“Ik was meteen gecharmeerd door de eenvoud en tegelijk genialiteit van dit product”

Renaat Desiere
CEO
Hun PITT, zoals een van hun kussens heet, biedt de nostalgische warmte van een kersenpitkussen, maar dan zonder geur en met een tot zes uur lang constante temperatuur van 45 graden dankzij de infraroodtechnologie. “Langegolf infraroodwarmte heeft behalve de geproduceerde knusse warmte ook door onderzoek onderbouwde therapeutische voordelen: de warmte dringt diep in het lichaam en ontspant spieren en gewrichten, stimuleert de bloedsomloop en verlaagt het stressniveau. Bovendien zijn we het in ons modern denken wat vergeten, maar het is eigenlijk belangrijker om je lichaam te verwarmen dan een volledige ruimte. Als zo’n kussen je warm houdt, kun je perfect de verwarming een graadje naar beneden draaien. In deze tijd speelt ook dat energiebesparend aspect mee. En tenslotte werkt warmte ook verbindend: als mensen zich goed voelen, komt dat ook hun samenzijn ten goede”, legt de derde speler in het team, Renaat Desiere (52) uit.
Kersenpit… maar beter
De voormalig zaakvoerder van de Kortrijkse drukkerij Drukta maakte anderhalf jaar geleden kennis met het project van Lowie en Guillaume. Sindsdien zet hij zijn ervaring en netwerk als ondernemer in bij Opoggi. “Ik was meteen gecharmeerd door de eenvoud en tegelijk genialiteit van hun product. En geniet ervan om hen als ‘business angel’ te kunnen begeleiden in hun groei”, vertelt hij enthousiast.
Internationaal
De prijzen van de warmtekussens variëren tussen 140 en 220 euro, maar de kussens worden dan ook volledig lokaal geproduceerd, en dat wil het trio zo houden: “We kiezen resoluut voor kwaliteit en originaliteit”, klinkt het. En de toekomst ligt open voor Opoggi, meent Lowie. “Onze Heatpad-technologie kan op heel diverse manieren toegepast worden. We kunnen de pad met de verwarmingsdraad, doordat die zo vlak en soepel is maar ook variabel in grootte, zowat overal inbouwen. Maar nu focussen we eerst op onze kussens die we verkopen sinds december vorig jaar – eerst alleen online, nu ook in een 20-tal verkooppunten in Vlaanderen – en die we in heel Europa meer bekend willen maken. Zonder noemenswaardige inspanningen merken we nu al interesse uit Nederland, Frankrijk en Duitsland”, aldus Lowie. (lees verder onder de foto)

In januari neemt Opoggi – een alvast internationaal klinkende naam die ‘omarmen’ betekent – deel aan Maison&Objet, de toonaangevende Parijse beurs die internationale spelers op vlak van decoratie, design en lifestyle bijeenbrengt. “We zijn een van de vijf Belgische designmerken die daarvoor geselecteerd zijn”, vult Renaat aan. “Een mooie springplank om te zien wat internationaal mogelijk is voor ons.”
In afwachting lanceerden ze ook al een samenwerking met de Gentse textielontwerpster Emma Terweduwe: “Unieke ambachtelijke designstukken die iets duurder zijn, maar meteen heel gewild bleken. Volgend jaar gaan we opnieuw in zee met een grote naam uit de designwereld, maar die maken we pas later bekend.”
Info: www.opoggi.com
The post Jong Kortrijks label Opoggi scoort met exclusieve en innovatieve warmtekussens: knusse warmte in een mooi jasje is provided by KW.be.
