Momenteel staan er 407 panden officieel in het leegstandsregister van de Stad Brugge. Daarnaast lopen er nog onderzoeken naar 672 extra panden. Het gaat om adressen die al langer dan een jaar leegstaan. Gemeenteraadslid Geert Van Tieghem (N-VA) laakt dat slechts anderhalve stadsmedewerker belast is met de controles: “De bestrijding van de leegstand in Brugge hoort een topprioriteit te zijn.”
Die cijfers staan in het antwoord van de Brugse burgemeester Dirk De fauw op een recente schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Geert Van Tieghem (N-VA). Laatstgenoemde interpelleerde ook al tijdens de gemeenteraden van november en december over dit heikel thema.
De eigenaars van de betrokken panden zijn aangeschreven en krijgen tijd om actie te ondernemen. In de meeste gevallen gaat het volgens burgemeester Dirk De fauw om panden waar renovaties bezig zijn of die te huur of te koop staan: “In zo’n situatie wordt standaard zes maanden uitstel gegeven vooraleer het pand effectief opgenomen wordt in het register.”
Verwaarlozing
Daarnaast staan er momenteel 97 Brugse panden op de inventaris van verwaarlozing. Bovendien zijn er 108 panden waarvoor het onderzoek nog loopt. Daar is de eigenaar gevraagd om de vastgestelde gebreken binnen zes maanden aan te pakken. Gebeurt dat niet, dan wordt het pand toegevoegd aan de inventaris van verwaarlozing.
De strijd tegen de leegstand wordt pas succesvol als de stad Brugge meer personeel inzet voor controles
Geert Van Tieghem
gemeenteraadslid
Er staan in totaal ook 188 Brugse woningen op de Vlaamse Inventaris van Ongeschikt en/of Onbewoonbare Woningen. In 2024 heeft Brugge voor 479.750 euro aan taksen op de leegstand geïnd en voor 32.500 euro op verwaarloosde woningen. Ongeschikt en onbewoonbare woningen brachten 210.000 euro op aan de stadskas.
Controle
Het bestrijden van leegstand en verwaarlozing moet voor Geert Van Tieghem (N-VA) een absolute topprioriteit van het Brugs stadsbestuur zijn: “Het is goed dat vanaf 1 januari 2026 woningen al na zes maanden in plaats van twaalf inventarisatie in het leegstands- of verwaarlozingsregister een stadsbelasting verschuldigd zijn.”
Toch laakt het oppositieraadslid het gebrek aan voldoende controlepersoneel: ” In 2023 werd amper één voltijds personeelslid ingezet in de strijd tegen leegstand. Iedere opname moet voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen. Nu zal die controle gedelegeerd worden aan een aantal personeelsleden. Hoe dan ook, het reglement zal pas succesvol zijn als de stad ook kiest voor veel meer personele inzet op dat vlak, voor meer handhaving en voor administratieve vereenvoudiging.”
Volgens financiënschepen Pascal Ennaert (Vooruit) is er op de dienst fiscaliteit anderhalf medewerker voorzien voor de controles: “Voor de registratie zijn er andere ambtenaren.”
The post Meer dan duizend Brugse panden staan langer dan een jaar leeg: “Te weinig stadspersoneel voor effectieve controles” is provided by KW.be.
