De opvallende spelfouten zoals “stofvlees” bij de Blankenbergse horeca deden de voorbije dagen de ronde. De stad wil die spelfouten nu aanpakken, onder meer in de persoon van brugfiguur Martin Lammerteyn (68). “Je hoort andere dingen liever. Maar Cruyff zei altijd: ‘Elk nadeel heb zijn voordeel’”, zegt hij over die miniheisa. “Het is een teaser of reminder naar de brugfiguur en het stadsbestuur om niet in slaap te vallen.”
“Er is een commitment om iets te doen aan de Zeedijk en eigenlijk in heel Blankenberge. We hebben al input en een analyse, maar nu moeten we het ook dóén. Vandaar dat ik bijna zou zeggen dat dit positief is, om nu de handen aan de ploeg te slaan. Ik ben er vast van overtuigd dat we de eerstkomende dagen de koppen bij elkaar zullen steken om te kijken wat we eraan kunnen doen”, is Martin zeer positief.
“Voor mij is het relatief gemakkelijk om, als het mandaat verlengd wordt, bij een aantal mensen binnen te stappen. Bij een koffietje gaan we dan in communicatie met die mensen. De boodschap die wij, zeker aan de horeca, willen brengen is dat je maar één kans krijgt om een eerste indruk te maken. Zorg er dus voor dat alles in orde is. De eerste indruk met een pancarte met stofvlees is niet goed. We gaan dat verbeteren”, is hij overtuigd.
Brugfiguur
“Toen het gemeentebestuur het project Impuls Zeedijk wilde opstarten hadden we naar aanleiding daarvan verschillende brainstormsessies. Toen had ik al relatief snel ervaren dat niet alle groepen van ondernemers aanwezig waren. We hebben toen in de groep gegooid dat we eigenlijk een brugfiguur nodig hebben. Dat is besproken en ik kreeg dan een officieel mandaat”, vertelt Martin Lammerteyn nog.
Impuls Zeedijk is een samenwerking tussen het lokaal bestuur, de provincie West-Vlaanderen en het Gentse Atelier Romain om de beeld- en leefkwaliteit van de Zeedijk te verbeteren: “Het project wil iedereen betrekken: de horeca, de strandbars, de textieluitbaters, het casino, de lunaparken en deels ook een paar syndicussen die op de dijk zitten. Als brugfiguur ga je dan op stap. Dan doe je een paar keer de dijk om te verkennen en vertrouwen te scheppen. Je zit daar deels met een groep allochtone zaakvoerders en deels met Belgen die daar al jaar en dag zitten. Zij hebben ook elk hun eigen idee. Dat hebben we een stukje in kaart kunnen brengen”, vertelt hij.
“We zullen ons niet enkel op de spelling richten, maar ook op de kakofonie en de chaos in de menu’s of verkleurde foto’s”
Martin Lammerteyn
Alles gebeurt vanuit het oogpunt om te overbruggen. “Alleen al het gevoel of ervaring hebben dat er een contactpersoon de baan doet, helpt heel veel”, merkt Martin. “Ik ben al voor een stuk gaan toelichten wat de doelstelling en de omkadering van het traject is, om betrokkenheid te verhogen en weerstand weg te nemen. Het belangrijkste issue is onduidelijkheid, bijvoorbeeld over reglementering of het bijzonder plan van aanleg”, merkt de brugfiguur.
Atelier Romain heeft nu een rapportage opgeleverd die op 16 december in het schepencollege wordt besproken. “Als je duidelijkheid wil scheppen is het de bedoeling dat daar een vervolg aan gebreid wordt. Ik neem aan dat het schepencollege mij of iemand anders het mandaat zal geven om verder aan de slag te gaan. We zullen ons niet enkel op de spelling richten, maar ook op de kakofonie en de chaos in de menu’s of verkleurde foto’s. Er komt dan een overlegmoment met alle betrokkenen. Als je dat toelicht, kan je mensen aanspreken en zo beter handhaven”, vindt Martin Lammerteyn.
Enthousiasme
Martin kreeg al heel wat positieve respons: “In die zes maanden zijn de uitbaters zeer genegen, enthousiast en optimistisch. Als ik naar hen communiceer, stelt het hen bijvoorbeeld gerust dat ze weten dat de stad bezig is met een plan te maken. Ik ben een beetje de spin die in het spinnenweb alles met zijn acht poten en acht ogen goed bekijkt, goed bedoelt en een stukje zalft. Als je goed luistert en herformuleert, komt het in orde. We overbruggen door de mensen in hun waardigheid te laten en hen te wijzen op de voordelen die zij in hun zaak, maar ook breder voor de dijk en heel Blankenberge hebben. Die uitbaters weten maar al te goed welke voorbeeldfunctie ze hebben en als je dat kan overbrengen, ben je al een heel eind ver”, besluit Martin Lammerteyn.
The post “Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken”: brugfiguur Martin Lammerteyn (68) wil spelfouten in Blankenbergse horeca aanpakken is provided by KW.be.
