Vanaf 1 januari 2026 kunnen huurders en verhuurders hun conflicten melden bij het woon- en energieloket van Wevelgem. Het meldpunt biedt bemiddeling op een neutrale en laagdrempelige manier, zodat problemen opgelost worden zonder dat partijen naar de rechtbank moeten. Het initiatief leidde vorige week donderdag tot discussie tijdens de gemeenteraad.
Filip Daem (N-VA) vroeg zich af of dit wel een kerntaak van het lokaal bestuur is. “Ons hoofddoel is dat iedereen duurzaam, veilig en kwaliteitsvol kan wonen”, pleitte hij. “De verzoeningsmogelijkheid bij de vrederechter bestaat al, is gratis en biedt een snelle oplossing. Waarom nemen we dit extra initiatief erbij?”
Krappe arbeidsmarkt
Schepen Marie De Clerck (CD&V), die ook voorzitter is van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, benadrukte het preventieve karakter van het project. “De arbeidsmarkt is krap en het is belangrijk dat mensen hun woning kunnen behouden. Een uithuiszetting heeft vaak een grote maatschappelijke en persoonlijke impact. Met dit project kunnen we eerder ingrijpen en samen met maatschappelijk werkers bekijken hoe we uithuiszettingen kunnen vermijden en duurzame oplossingen vinden.”
De Clerck wees erop dat het woonloket al 59 verzoekschriften kreeg en dat het OCMW verplicht is om ten minste schriftelijk contact op te nemen bij huurproblemen. “Het gaat erom dat we een stap vroeger kunnen bemiddelen, zodat mensen niet eerst naar de rechter moeten. We combineren dit met technische opvolging en werken aan de woonkwaliteit.”
“Het gaat erom dat we een stap vroeger kunnen bemiddelen, zodat mensen niet eerst naar de rechter moeten”
Marie De Clerck
Schepen
Daem gaf toe begrip te hebben voor de goede bedoelingen, maar benadrukte dat meldingen vaak volgen op procedures en dat dit verschilt van een actieve bemiddeling. De Clerck hield vol dat het bevorderen van woonzekerheid en armoedebestrijding een kerntaak van de Sociale Dienst is en dat de gemeente de opmerkingen van de raad zal meenemen in de verdere uitwerking.
Met dit initiatief wil Wevelgem huurconflicten sneller oplossen en uithuiszettingen zoveel mogelijk voorkomen, terwijl de Sociale Dienst de kwaliteit en duurzaamheid van het wonen blijft opvolgen. (ZB)
The post Nieuwe bemiddeling voor huurders in Wevelgem wordt door oppositie met vraagtekens onthaald: “Waarom dit extra initiatief?” is provided by KW.be.
