Op woensdag 12 november start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met bijkomende ‘quick win’-ingrepen op de rotonde aan het oude zwembad Spillebad, waar zowel de Meiboomlaan, Meensesteenweg (N32), Westlaan en de Hippoliet Spilleboutdreef (N37) op uitkomen. Het kruispunt staat bekend als het gevaarlijkste van West-Vlaanderen. Deze extra ingreep komt er om er de veiligheid verder te verhogen in afwachting van een volledige herinrichting. Deze werken duren vermoedelijk tot eind november, wat enige hinder met zich zal meebrengen. In 2027 wordt het kruispunt helemaal opnieuw ingericht.
In april van dit jaar werden er al ‘quick win’-ingrepen uitgevoerd, namelijk de plaatsing van verhoogde middeneilanden met paaltjes om zo de fietsers op de rotonde beter af te schermen van het gemotoriseerde verkeer. Toch konden deze maatregelen niet voorkomen dat er in juni een dodelijk ongeval met een fietsster gebeurde.

In het kader van de IDVO-procedure ging een team van verkeersexperten na het ongeval ter plaatse. Die IDVO-procedure is een proefproject van AWV. IDVO staat voor ‘inspectie na dodelijk verkeersongeval’. Wanneer er een dodelijk ongeval gebeurt op een gewestweg waar actieve weggebruikers het slachtoffer zijn, volgt er een inspectie ter plaatse door verkeersexperten en wordt er gekeken welke bijkomende maatregelen mogelijk zijn. Dit verloopt steeds in overleg met de betrokken gemeenten of steden.
Auto’s vroeger op de busbaan in de Westlaan
Op basis van hun analyse worden nu bijkomende ingrepen uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat gemotoriseerd verkeer komende van de Westlaan zijn snelheid matigt bij het naderen van de rotonde, wordt het autoverkeer al vroeger op de busbaan gebracht. De huidige rijweg wordt hiervoor over 55 meter ingekort door middel van wegmarkeringen en paaltjes. Auto’s moeten nog steeds voorrang verlenen aan bussen wanneer ze de busbaan oprijden.
Fietsers zullen niet meer rechtstreeks vanop de Meiboomlaan naar de rotonde mogen rijden
De vlaggenmasten, ter hoogte van de aantakking van de Westlaan met de rotonde, worden weggenomen zodat er minder afleiding is bij het naderen van de rotonde en de verkeersborden beter zichtbaar zijn. Ook de groenaanplanting en het hekwerk in de middenberm op de Westlaan worden verwijderd om zo de zichtbaarheid op de rotonde te verhogen. De Stad Roeselare voert deze ingrepen uit.
Het vrijliggend fietspad in de Westlaan wordt afgebogen en haakser aangesloten op de rotonde. Zo krijgen fietsers komende uit de Westlaan een beter zicht op zowel de fietsers als het autoverkeer op de rotonde.
Oversteekplaats in Meensesteenweg ook veiliger
Fietsers komende uit de Meiboomlaan met bestemming centrum Roeselare moeten vandaag via het zebrapad aan het kruispunt Meensesteenweg-Heilig Hartstraat oversteken. In de praktijk rijden de fietsers gewoon rechtdoor naar de rotonde. Om dit te ontmoedigen komt er een verbodsbord voor fietsers en worden er bijkomende markeringen geplaatst op de Meiboomlaan.

Ter hoogte van het kruispunt Meensesteenweg-Heilig-Hartstraat komt er naast het bestaande zebrapad ook een fietsoversteek die met behulp van verhoogde middeneilanden wordt beveiligd. Fietsers moeten er schuin oversteken voor een betere zichtbaarheid. Ook het zebrapad wordt beveiligd met verhoogde middengeleiders in plaats van paaltjes en arceringen. Die laatste drie ingrepen worden uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer.
Bijkomende maatregelen zijn een stap vooruit in afwachting van de structurele herinrichting in 2027
Kris Declercq
Burgemeester Roeselare
Ondertussen werden de wegmarkeringen op de rotonde zelf en op de aansluitende wegen (fietspadmarkeringen, haaientanden,…) al vernieuwd zodat automobilisten attenter worden gemaakt op de aanwezigheid van fietsers op de rotonde.
Structurele oplossing in de maak
Deze bijkomende ‘quick win’-maatregelen komen er in afwachting van een meer structurele oplossing waarbij het volledige kruispunt zal heringericht worden. Die studie is momenteel volop in uitvoering. Van 2 tot en met 17 november worden hiervoor verkeerstellingen gedaan op alle takken van de rotonde, de Heilig-Hartstraat en op de bypass Meiboomlaan. In de Hippoliet Spilleboutdreef gebeurt dit met een camera, op de andere takken met behulp van telslangen.

Burgemeester Kris Declercq: “Elk ongeval raakt ons diep. We blijven daarom samen met AWV alles op alles zetten om het verkeer in onze stad veiliger te maken. Deze bijkomende ingrepen aan de rotonde zijn een belangrijke stap vooruit, in afwachting van een structurele herinrichting in 2027. Veilig fietsen moet in Roeselare vanzelfsprekend zijn.”
Timing en hinder
Het verwijderen van de vlaggenmasten, hekwerk en groenbeplanting door stad Roeselare in de Westlaan ter hoogte van de aansluiting op de rotonde, gebeurt in de nacht van donderdag 6 op vrijdag 7 november. Hiervoor zal de Westlaan afgesloten worden.

De werken van AWV starten op woensdag 12 november en zullen vermoedelijk tot eind november duren. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken zal er niet gewerkt worden tijdens de spitsuren.
De meeste hinder wordt verwacht van woensdag 12 tot en met vrijdag 21 november. Dan zal de Westlaan volledig afgesloten worden tussen 9 uur en 16 uur. Voor gemotoriseerd verkeer wordt tijdens die uren een wegomlegging voorzien via de Iepersestraat. Fietsers en voetgangers zullen steeds verder door kunnen en worden lokaal rond de werkzone omgeleid.
The post Bijkomende ingrepen aan gevaarlijke rotonde en gevaarlijkste kruispunt van onze provincie; Westlaan tussen van 12 tot 21 november afgesloten tussen 9 en 16 uur is provided by KW.be.
