Wie met een overlijden geconfronteerd wordt, moet niet alleen een zwaar emotioneel verlies dragen, maar zich ook door heel wat papierwerk worstelen. Steeds meer mensen kiezen ervoor om daarvoor een specialist onder de arm te nemen. “Wij behandelen meer dan vijfhonderd nalatenschappen per jaar”, zegt Bob Staes van Bosta Consult. “Met één doel: mensen gemoedsrust bieden.”
Toen zijn eigen moeder op amper 67-jarige leeftijd plots overleed, zag Bob Staes (51) een enorme administratie op zich afkomen om de nalatenschap in goeie banen te leiden.
“Mijn mama Christiane was in juli 2013 mijn zus Inneke gaan bezoeken, die in Tenerife woont”, opent hij zijn verhaal. “Maar tijdens de terugvlucht werd ze onwel – ze kreeg naar alle waarschijnlijkheid een beroerte – en is ze gestorven. op het vliegtuig”
Bob, die toen al sinds 1994 in de banksector werkte en vijftien jaar lang als kantoordirecteur actief was, verwerkte de nalatenschap eigenhandig.
“Dankzij mijn achtergrond had ik voldoende bagage om dat tot een goed einde te brengen. Maar ik besefte tegelijkertijd dat zoiets niet voor iedereen even vanzelfsprekend was.”
Van jong tot oud
Het zette de Ingelmunsternaar aan tot een moedige carrièreswitch. Hij liet zijn goedbetaalde en zekere job als bankdirecteur voor wat het was en hield op 1 oktober 2015 Bosta Consult boven de doopvont.
“Ik wilde me specialiseren in erfrecht en nalatenschappen en mensen die met een overlijden geconfronteerd worden, zo goed mogelijk bijstaan”, vervolgt hij. “Het was een sprong in het ondiepe, maar tien jaar na de start hebben we de handen meer dan vol. Met ons intussen vijfkoppige team behandelen we jaarlijks om en bij de 550 nalatenschappen. Een cijfer dat elk jaar licht stijgt.”
“Toen mijn mama plots overleed en ik de nalatenschap moest regelen, besefte ik dat dit niet voor iedereen even vanzelfsprekend was. Die mensen willen wij helpen”
Bob Staes
Bosta Constult
Negentig procent van alle klanten klopt bij Bosta Consult aan om hen bij de administratie ná een sterfgeval te begeleiden. “Maar er zijn ook mensen die vooraf op gesprek komen. Dat kan gaan van jonge ouders die zich goed willen informeren tot senioren die stilaan aan hun erfenisplanning denken. Over alle lagen van de bevolking heen. Wij geven hen dan advies op maat.”
Onzekerheid vermijden
Het leeuwendeel gaat echter over overlijdens. “Onze baseline is Wij nemen uw gemoedsrust ter harte. Ontzorgen in bijzonder moeilijke tijden, daar gaat het om. En complexe materie in mensentaal overbrengen.”

“Na de uitvaart start de administratieve rompslomp pas echt en wordt het gros van de bevolking geconfronteerd met een voor hen volledig onbekend terrein. Daar willen wij hen in bijstaan, want elke aangifte van een nalatenschap moet binnen de vier maanden na het overlijden afgewerkt worden. Veel tijd om te talmen, is er dus niet.”
Bob en zijn team maken er een erezaak van om elk dossier tot in de puntjes te regelen. “Dat doen we in verstaanbare termen en zo snel en efficiënt mogelijk. Niemand heeft er in tijden van rouw baat bij dat er zaken op de lange baan geschoven worden.”
“Je hebt net een dierbare moeten afgeven, dan wil je geen extra onzekerheid. Bovendien hanteren we betaalbare en volledig transparante tarieven. Wij vormen de brug tussen de nabestaanden en instanties als de bank, notaris, de federale pensioendienst en overheid.”
Doosje Merci
Een aanpak die aanslaat, stelt Bob. “Aan de dankbaarheid van onze klanten voelen we dat we een wezenlijk verschil maken. Niet zelden krijgen we nadien een kaartje in de bus of een flesje schuimwijn of doos Merci toegestopt. Dan weten we keer op keer weer waarvoor we deze job doen. Het is stilaan een roeping geworden.”
“Aan de dankbaarheid van onze klanten voelen we dat we een wezenlijk verschil maken. Onze job is stilaan een roeping geworden”
Bob Staes
Bosta Consult
Regelmatig grijpt een sterfgeval ook de mensen van Bosta Consult recht naar de keel. “Plotse overlijdens raken me nog keer op keer”, geeft Bob toe. “Omdat mijn mama ook op een dergelijke manier is gestorven. Dan beleef ik die momenten opnieuw.”

“Maar ook wanneer jonge mensen komen te gaan of een dodelijk ongeval aan de basis ligt, doet ons dat iets. We nemen ook altijd ruim de tijd om eerst te luisteren. Uit respect, maar ook uit oprechte interesse. Mensen willen hun verhaal graag kwijt. Het menselijke aspect is even belangrijk als het financiële en juridische luik.”
Taboe gesneuveld
De afgelopen jaren zag Bob het taboe rond nalatenschappen stilaan volledig sneuvelen. “De wat als-vraag wordt steeds vaker gesteld. Dat kunnen we alleen maar toejuichen, want wie vooraf alles zelf goed plant, zorgt ervoor dat zijn of haar familie de nalatenschap op een serene manier kan afhandelen..”
Tegelijk heeft zijn job Bob ook anders in het leven doen staan. “Wij worden elke dag geconfronteerd met het feit dat er op de dood geen leeftijd staat. Het kan zo voorbij zijn. Daardoor kan ik extra hard van de kleine dingen genieten, maar ben ik ook goed voorbereid op wat kan komen.”
Al is daar ook nog een rol voor onze overheid weggelegd, vindt hij. “Onze regering moet dringend werk maken van een eenvoudigere erfbelasting, zeker in rechte lijn en voor de langstlevende partners zou een volledige vrijstelling van erfbelasting écht wel mogen. Intussen blijven wij mensen na een overlijden bijstaan en willen we ook sensibiliseren. Want op tijd over je nalatenschap praten, kan écht een verschil maken.”
The post “Wij willen mensen gemoedsrust bieden”: nadat zijn mama plots stierf, besloot Bob (51) mensen te helpen met hun nalatenschap is provided by KW.be.
