Hans Peter Janssens, van Les Misérables naar Het Prethuis: “Dit is nog plezanter dan gedacht”

In ‘De Artiestenloge’, de nieuwste voorstelling van West-Vlaams theatergezelschap Het Prethuis, treedt ook de vooraanstaande musicalacteur Hans Peter Janssens (63) aan. Hij kruipt in de huid van een Italiaanse operazanger, en dat voor bijna 85 voorstellingen. “Heel leuk. Ik ben iemand die liever te veel werkt dan te weinig.”

Afgelopen zomer was hij nog te zien in de arenaversie van Les Misérables in Taiwan, deze week staat hij in onder meer Lichtervelde, Oostkamp en Beernem met West-Vlaams theatergezelschap Het Prethuis. Hans Peter Janssens heeft net als zijn stem een hele brede range. De Bruggeling is al sinds de jaren 90 een internationaal gelauwerd artiest, en speelde wereldwijd in de meest bekende en grote musicalproducties, van Jesus Christ Superstar tot The Phantom of the Opera. Een kwarteeuw geleden was hij de eerste Belg ooit die de hoofdrol mocht vertolken in Les Misérables op West End in Londen. Ook in Vlaanderen speelde hij op zowat alle grote podia, en tourt hij de afgelopen jaren met muzikale voorstellingen rond onder meer Louis Neefs en Charles Aznavour. Het aantal buitenlandse musicalproducties neemt naar eigen zeggen af, ook al omdat een jonge generatie staat aan te dringen in een cultuursegment dat het net als theater en fictie niet makkelijk heeft.

Bont gezelschap

In deze muzikale komedie De Artiestenloge maken we kennis met een bont gezelschap in de veredelde parochiezaal van Gistel. Daar wil de plaatselijke vrouwengilde een benefietavond organiseren om hun uitstapje naar het Zwarte Woud te financieren. Alleen lijkt zo goed als alles fout te lopen. Op scène zien we onder meer een buikspreker, goochelaar en een gerenommeerd zanger. “Ik speel Gianfranco Barelli, een operazanger die zich voordoet als een Italiaan om zijn kosten wat op te drijven”, aldus Hans Peter. “Bovendien werd hij in het verleden niet altijd goed behandeld, dus probeert hij ook dat te compenseren.”

Hans Peter: “Grappig als mensen achteraf zeggen: ‘je hebt volgens mij nog gezongen, hé.’”
Hans Peter: “Grappig als mensen achteraf zeggen: ‘je hebt volgens mij nog gezongen, hé.’” © Luk Monsaert

Hans Peter en Prethuis-bezieler Jeroen Maes kennen elkaar al een tijdje. “We zijn van dezelfde streek. Hij is van Sint-Pieters en ik van Sint-Andries, dus dat schept een band. Bovendien kwamen we elkaar door de jaren wel af en toe tegen. Een paar jaar geleden heb ik ook op zijn vraag meegespeeld in het stuk Minerva veur altijd! in het Fakkeltheater in Antwerpen. Daar mocht ik voor het eerst in het West-Vlaams spelen. Ik vind het wel fijn om zoiets in mijn dialect te doen. Het geeft een bepaalde naturel aan mijn personage en het speelt net iets relaxter. Of Jeroen mij moest overtuigen voor deze productie? Helemaal niet. Ik vind het net tof om eens iets helemaal anders te doen. Het stuk is niet alleen muzikaal en ik hou er ook wel van dat het een uitgebreide tournee is. Ik ben iemand die liever te veel werkt dan te weinig”, glimlacht Hans Peter. Veel ruimte om extra zaken te spelen, is er logischerwijze niet dit najaar. “In januari heb ik wel een musicalconcert met het Koninklijk Kortrijks Lyrisch Toneel. Dat is een kwestie van doseren. Ik moet als zanger, zeker in de winterperiode, goed voor mijn stem zorgen.”

“Met Liesbeth Roose heb ik eerder al samengewerkt.”
“Met Liesbeth Roose heb ik eerder al samengewerkt.” © Luk Monsaert

“Het is eigenlijk nog toffer dan gedacht. Met Liesbeth Roose trad ik eerder al op in het Kusttheater in Blankenberge. Leen Dendievel en Peter Bulckaen kende ik nog niet zo goed, maar ik ben wel meteen opgenomen in de groep. Je merkt ook dat zij al goed op elkaar zijn ingespeeld en een zekere metier in zich hebben. Daar heb ik veel bewondering voor. Ze spelen met heel veel energie, en dat is iets wat nodig is in dit soort stukken. Er wordt heel hard gewerkt maar ik heb het niet onderschat, nee.”

Na afloop wordt Hans Peter vaak aangesproken. “Dan merken mensen op ‘dat ik vast nog wel eens gezongen heb’. Ik vind dat wel plezant, het toont aan dat ik iets betekend heb omdat ze iets nieuws hebben ontdekt.”

‘De Artiestenloge’ van Het Prethuis is dit najaar te zien in zo goed als heel Vlaanderen, nog tot en met 21 december. Tickets en info via www.prethuis.be.

Ook onze krant organiseert twee voorstellingen, woensdag 5 november en donderdag 18 december in Cultuurcentrum De Spil in Roeselare. Tickets en info via www.kw.be/prethuis.

The post Hans Peter Janssens, van Les Misérables naar Het Prethuis: “Dit is nog plezanter dan gedacht” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Karel ‘Trompette’ Franchois (50) onverwacht overleden: “Zijn plotse heengaan laat een grote leegte achter”

Thuis in de Kasteelstraat in Oostvleteren overleed op 1 oktober Karel Franchois (50) totaal onverwacht. Volgens zijn zus Nele had Karel diabetes, en in combinatie met ziekte/koorts is het hem fataal geworden.
The post Karel ‘Trompette’ Franchois (50) onverwacht overleden: “Zijn plotse heengaan laat een grote leegte achter” appeared first on KW.be.

Lees meer »

Anastasya Chernook uit ‘De verraders’ stapte stiekem in huwelijksbootje, maar wittebroodsweken werden overschaduwd door onverwacht verlies

In ‘De verraders’ zorgde ze – tot ze gisteren werd ‘vermoord’ – met haar markante opmerkingen vaak voor de komische noot, maar ook voor pittige confrontaties. Anastasya Chernook (31) heeft een bewogen jaar achter de rug, en niet enkel door de intriges van het populaire VTM-programma. De digitale onderneemster trouwde enkele maanden geleden in alle geheim in Las Vegas met

Lees meer »

Bitcoin boekt nieuw record: 125.000 dollar

De bitcoin heeft zondag, tijdens de handel in Azië, de grens van de 125.000 dollar doorbroken. Beleggers speculeren erop dat investeerders, door de zwakkere dollar en de sluiting van de Amerikaanse overheidsdiensten, op zoek gaan naar veiliger beleggingen.

Lees meer »