Klimaatbedrijf Blankenberge stelt toekomstplannen voor: “We willen een park met 15.000 zonnepanelen en een project rond renovatie lanceren”

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) selecteerde Blankenberge als West-Vlaamse voorbeeldgemeente dankzij het innovatieve Klimaatbedrijf Blankenberge, dat opgericht werd in december 2023.

In het kader van de Week van de Duurzame Gemeente kwam RTL-journalist Christophe Deborsu, nationaal ambassadeur van de campagne, dinsdag naar de badstad. Tijdens een infosessie werden de toekomstplannen van het Klimaatbedrijf voorgesteld. Zo zullen er voor het einde van dit jaar vijftig laadpalen staan en wordt er ook nagedacht over een project waarbij de inwoners begeleid worden als ze hun huis renoveren. “We dromen nog altijd van een eigen windmolen want dat zou de energiefactuur van onze inwoners zichtbaar doen dalen”, zegt burgemeester Björn Prasse.

“Ondertussen hebben 1.000 inwoners één of meer aandelen van het Klimaatberijf Blankenberge gekocht. Dat bewijst dat zij geloven in onze missie. We hebben al verschillende projecten uitgerold zoals zonnepanelen, laadpalen en deelwagens. En er is onze ambitie om een groot zonnepark uit te bouwen. En daarnaast dromen we nog altijd van een eigen windmolen waarvan de opgewerkte energie rechtstreeks bij de inwoner terechtkomt. Dan kunnen we ook aan andere tarieven gaan werken dan de huidige netleveranciers.”

Zonnepark

Cedric Depudyt, directeur van Klimaatbedrijf Blankenberge, geeft ons wat toelichting voor de plannen rond een zonnepark. “Daar moeten we nu de commerciële haalbaarheid van bestuderen. We hebben het stortterrein Groenwaecke in de Uitkerkse Polder waar er plaats is voor 15.000 zonnepanelen. Daar is ook al het bezoekerscentrum van Natuurpunt die wil meewerken aan dit project. Daar zou genoeg energie opgewekt worden om alle gas en elektriciteit van het AZ Zeno campus Blankenberge tijdens een jaar te vervangen. Er is een stuk als natuurgebied erkend dus zullen we eerst nog een vergunning moeten krijgen om er de panelen te mogen plaatsen. We hebben ook het probleem van de bodemvervuiling waarvoor een oplossing moet komen. De grootste uitdaging is hoe we de energie van Natuurpunt naar het ziekenhuis zullen krijgen.”

Bidirectioneel laden

Op het plein aan de Sint-Rochuskerk werd deze zomer de allereerste publieke bidirectionele laadpaal in gebruik genomen. “Bij bidirectioneel laden kunnen elektrische wagens niet alleen energie opladen, maar ook terugleveren aan het net. Je wagen wordt zo een mobiele batterij. Wanneer er een overschot aan zonne- of windenergie is, kan die energie opgeslagen worden in de batterij van de wagen. Op momenten met een hoge stroomvraag geeft de auto die energie weer af aan het net of aan een woning”, gaat Depuydt verder. “We willen daar nu een bidirectionele auto als deelwagen aan koppelen. Als de auto rijdt, brengt ze op maar ook als ze stilstaat is ze rendabel als batterij.”

Renovatie en isolatie

Het Klimaatbedrijf Blankenberge denkt tenslotte na over een project rond renovatie en isolatie. “Het is een grote uitdaging om alle woningen in Blankenberge CO2-vrij te krijgen. We willen onze inwoners begeleiden en de drempels wegnemen bij de renovatie van hun woning dankzij advies en gezamenlijke aankopen. Daarnaast willen we ons concentreren op één wijk in de Groenestraat waarbij we de mogelijkheid bieden om de renovatiewerken te financieren. We zijn daarvoor op zoek naar partners zoals bouwbedrijven of financiële investeerders. Het is tenslotte onze ambitie om de sociale woningen van huisvestingsmaatschappij Zetus energieneutraal krijgen”, besluit Lara Ferrante, beleidsmedewerker Klimaatbedrijf Blankenberge. (FVDB)

The post Klimaatbedrijf Blankenberge stelt toekomstplannen voor: “We willen een park met 15.000 zonnepanelen en een project rond renovatie lanceren” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Volgens Israël zaten er enkel “parfum en bloemetjes” in gecrashte Boeing, maar waarom werden mensen dan ziek? 33 jaar later blijft deze vliegtuigramp één groot mysterie

Exact 33 jaar geleden op 4 oktober 1992 boorde een Israëlisch vrachtvliegtuig zich door een appartementsgebouw in Amsterdam. Wat volgde, was een mysterie. Overlevenden werden onverklaarbaar ziek, getuigen zagen mannen in witte pakken die wrakstukken lieten verdwijnen. Het enige dat vaststaat, is dat de Boeing ingrediënten voor het zenuwgas sarin vervoerde. De rest van de vracht blijft top secret. Wij

Lees meer »

#iedereenwestvlaming

Bijna Werelddierendag. En dus een moment om na te denken over de leefomstandigheden?
The post #iedereenwestvlaming appeared first on KW.be.

Lees meer »

Belgische Latifa postte nog boodschap vlak voor ze door Israël van Gaza-vloot werd gehaald: “Als je deze video ziet, ben ik opgepakt”

Zo’n 25 schepen van de Gaza-hulpvloot hebben de Israëlische marine omzeild en varen verder richting Gaza. Dat meldt de organisatie in de nacht van woensdag op donderdag op sociale media. Israël meldde woensdagavond dat meerdere schepen met activisten, onder wie de Zweedse Greta Thunberg, “veilig zijn tegengehouden”. Er is zeker één Belgische vrouw aan boord van de schepen die werden

Lees meer »

Antwerpse jongeren over protesten in Marokko: “Er moet dringend iets veranderen, maar met geweld bereik je niets”

In Marokko komen al meer dan week duizenden jongeren op straat. De GenZ 212-beweging protesteert tegen de sociale ongelijkheid in het land en eist het ontslag van de regering. Ook onder Antwerpse Gen Z’ers worden de beelden van de jongerenprotesten massaal gedeeld. “Ik geef ze gelijk, er moet dringend iets veranderen, maar met geweld en vandalisme bereik je niets”, zegt

Lees meer »

Acht beklaagden voor rechter na toevallige vondst van 4,6 ton coke in loods in Oostakker: “Ze waren als het ware enkel flexi-jobbers”

Acht beklaagden riskeren celstraffen tussen 24 en 48 maanden cel omdat ze hand- en spandiensten verrichtten voor een organisatie die 4,6 ton cocaïne verhandelde in een loods in Oostakker. Die werd per toeval ontdekt, nadat enkelen van hen eerder actief waren in een vakantiewoning in Oostduinkerke. Allen minimaliseren ze hun rol van bewaker tot chauffeur.

Lees meer »