Steeds meer scholen hebben een klashond. De basisschool van buitengewoon onderwijs Futura in Wervik heeft al enkele jaren zo’n speciaal opgeleide honden om de leerlingen te ondersteunen. Vlaams parlementslid Gianna Werbrouck uit Roeselare vraagt aan de regering om een wetgevend kader te voorzien. “Dat kunnen andere geïnteresseerde scholen gebruiken als leidraad en zo zijn er duidelijke regels om bijtincidenten te vermijden.”
Achteraan het klaslokaal van juffrouw Els Coorevits in de basisschool van bijzonder onderwijs Futura in Geluwe, een deelgemeente van Wervik ligt klashond Lou op zijn mat. Lou komt al drie jaar mee met haar naar school en is een speciale opgeleide hond. Het initiatief kwam oorspronkelijk van juf Sofie Doornaert, die er al 21 jaar les geeft, waarvan de laatste drie jaar met een klashond. “Ik heb ooit zelf een hond opgeleid voor speciale begeleiding en ik zag er alleen maar voordelen in voor mijn leerlingen.”
Therapeutisch effect
“Mijn hond Charly kan je eigenlijk zien als een soort therapiehond”, zegt juf Sofie. “In de ochtend gaat hij bij iedereen even langs om te snuffelen, zijn manier om hallo te zeggen. Tijdens de les gaat hij ofwel op zijn mat liggen of gaat hij eventueel bij de kinderen aan hun bank zitten. Als ze zien dat hij mooi blijft zitten, dan helpt het hen om ook rustig te blijven. Een klashond verstoort de les helemaal niet, integendeel soms gebruiken we hem net in de les om bijvoorbeeld de jongste kinderen te leren rekenen aan de hand van zijn koekjes.”
Een klashond kan ook helpen bij verantwoordelijkheden opnemen. “Iedere week moet er iemand anders uit de klas zorgen voor Lou. Dat wil zeggen hem eten en drinken geven of even met hem buiten gaan wandelen op de binnentuin. De leerlingen staan er allemaal voor te springen. Dankzij onze klashond komen de leerlingen met veel enthousiasme naar de les en hebben ze zin in de dag”,vertelt juf Els. Amar en Sean uit de laatste graad zijn blij met hun pluizige klasgenoot. “Het is heel leuk met Lou in de klas. Als we boos zijn, dan maakt hij ons terug blij. Het is gezellig als hij aan onze voeten komt liggen. Zonder hem is het eenzaam in de klas.”
Instructies gezocht
Voor die klashonden moest de school wel werk maken van een draaiboek. “Ondertussen hebben we met de leerlingen goede afspraken. Zo mogen ze de drie klashonden niet aanraken als ze hun sjaaltje dragen of als ze op hun matje gaan liggen. Daar luisteren ze allemaal flink naar. Bepaalde kinderen hadden in het begin een beetje schrik, maar we pakken dit heel rustig aan.” Maar ook voor de klashonden gelden er regels. “We hebben ze goed opgeleid, dus ze weten bijvoorbeeld dat ze niet voorbij de grens van de klasdeur mogen komen. We laten de kinderen ook nooit alleen bij de hond, die blijft altijd bij ons in de buurt.”, zegt Els.
“Grote aanpassingen als school hebben we niet moeten doen. Buiten een mand, een drink- en voederbakje zijn er geen andere extra voorzieningen nodig. De klaslokalen zijn ruim genoeg zodat ze de honden hun eigen plaatsje vinden”, vult Sofie aan. Steeds meer scholen zien de voordelen van klashonden in. Volgens de directie van scholengroep Futura zien zij een stijgende vraag naar informatie over klashonden. “Het heeft een positief effect op de leerlingen, maar men moet er wel goed over nadenken.”
Wetgevend kader
En net daar wil parlementslid Gianna Werbrouck (Vooruit) uit Roeselare iets aan doen. “Ik heb zelf in het buitengewoon onderwijs gewerkt, dus ik weet dat het de leerlingen kan helpen. Maar het is belangrijk dat er algemene richtlijnen komen hiervoor. Geïnteresseerde scholen weten op vandaag niet hoe ze eraan moeten beginnen, terwijl het zo belangrijk is dat men hier bedachtzaam mee omgaat. Het moet zowel voor de hond als de leerlingen veilig gebeuren.”
“Als scholen in het wilde weg gaan proberen en eventueel te snel gaan, kan het verkeerd gaan. We willen absoluut een bijtincident met een verbod op klashonden als gevolg vermijden. Daarom is er advies nodig van experts over de opleiding van de hond, de omgang ermee, de grootte van de klas enzovoort. De ministers van Onderwijs en Dierenwelzijn moeten een kader voorzien met informatie en instructies. Daarnaast moet er ook ruimte zijn om te onderzoeken wat het positieve effect is van die klashonden op de leerlingen en of het hun leerprestaties kan verbeteren.”
Vraag onbeantwoord
Het kabinet van minister van Onderwijs, Zuhal Demir (N-VA) was niet bereikbaar voor verder commentaar. Maar vanuit het kabinet van Ben Weyts, minister van Dierenwelzijn (N-VA) klinkt alvast een duidelijk antwoord. “Het is aan de scholen zelf om te bepalen. Vanuit Brussels gaan we geen regels opleggen hiervoor. Elke school is anders en kan voor zichzelf het beste weten of ze dit willen en hoe ze het willen aanpakken.”
The post Basisschool Futura in Geluwe gebruikt klashonden om leerlingen te motiveren: “Andere scholen hebben instructies nodig hoe dit moet” is provided by KW.be.