Spoorwegmaatschappij NMBS lanceert op 15 oktober het al langer aangekondigde nieuwe ticketaanbod, met tarieven per kilometer en een kortingkaart. “Zeventig tot tachtig procent van de reizigers zal minder betalen dan nu, of evenveel”, zo is maandag gezegd tijdens een persconferentie.
Het nieuwe aanbod voor tickets – voor abonnementen verandert er niets – “is geen tariefverhoging”, beklemtoonde Marc Huybrechts, directeur Customer Services bij NMBS. “Het gemiddelde tarief zal dalen, en dat zal vooral het geval zijn in de daluren en voor reizigers die vaker de trein nemen.”
Het huidige ticketaanbod vertoont een aantal zwaktes. Zo zijn tickets die specifiek bedoeld zijn voor jongeren of senioren vaak niet de goedkoopste oplossing voor hun treinreis, en zijn er geen prijsverschillen tussen dal- en piekuren.
Tarieven per km en een kortingkaart
In de plaats komen tarieven berekend op basis van de afgelegde afstand, met een maximumtarief van 20,90 euro voor een enkele rit. Senioren (65+), jongeren (-26) en mensen met een verhoogde tegemoetkoming krijgen standaard 40 procent korting op de prijs van een gewoon ticket.
Daarnaast kan iedereen een kortingkaart (met de naam Train+) kopen die bijkomende korting geeft tijdens daluren en in het weekend. Met zo’n kaart wordt het maximumtarief voor een enkele rit 14 euro per traject aan het standaardtarief en 5,50 euro voor senioren, jongeren en verhoogde tegemoetkoming (ook tijdens de spitsuren).
De Train+-kaart is er tot begin 2026 aan halve prijs: 2 euro per maand of 16 euro per jaar voor senioren, jongeren en verhoogde tegemoetkoming, en respectievelijk 3 en 24 euro voor de andere reizigers. De spitsuren liggen tussen 6 en 9 uur, en 16 en 18 uur op weekdagen.
De nieuwe tarieven gelden vanaf 15 oktober. Ook de kortingkaart kan vanaf dan gekocht worden. Op de website van NMBS staat nu al een simulator om de impact van de nieuwe tarieven te berekenen.
“Ingewikkelder dan gedacht”
De spoorwegmaatschappij zet de nieuwe tariefstructuur in de markt als “logischer, duidelijker en makkelijker”, maar daar is TreinTramBus het niet mee eens. “Het is ingewikkelder dan aangekondigd en toch niet zo eenvoudig voor reizigers, denken we.”
Meukens wijst op de verschillen tussen dal en piek, maar ook op de cumulerende kortingspercentages. Zo kan je in bepaalde gevallen 40 procent korting combineren met nog eens 40 procent korting, wat samen 64 procent korting maakt en niet 80 procent.
De reizigersorganisatie vreest dat het onderscheid tussen dal- en piekuren tot discussies zal leiden. Een trein kan bij opstap in Brussel-Zuid nog binnen de piekuren vallen, terwijl reizigers even verderop in Brussel-Centraal op dezelfde trein in de daluren opstappen, merkt Meukens op.
Volgens de reizigersorganisatie was het niet meer nodig om het onderscheid te maken. “Het aantal reizigers in de daluren is al gestegen en de spits zit nog niet op het niveau van voor de coronaperiode”, legt Meukens uit.
De voordeelkaart vindt TreinTramBus op zich wel een goed idee. “Als men regelmatig de trein neemt, doet men voordeel. Maar je moet wel goed uit je doppen kijken. Het zou wel moeten helpen dat de ticketautomaten reizigers vanzelf naar het gunstigste ticket leiden.” Meukens wijst erop dat het nieuwe systeem voor sommige ritten duurder uitkomt, bijvoorbeeld op lange afstanden.
The post NMBS lanceert op 15 oktober nieuw ticketaanbod: “70 tot 80 procent van de reizigers zal minder betalen dan nu, of evenveel” is provided by KW.be.