“Bij mij komt de Romeo.” Zo antwoordde Gert Verhulst onlangs in de populaire podcast Achter De Schermen, op de vraag wie zijn auto kuist. Hij heeft het over Romeo Maréchal, die zijn studies tot piloot combineert met een studentenjob én een eigen bedrijfje. “Met Romeo’s Car Care was en behandel ik wagens op locatie, maar met mijn eigen auto rij ik tegenwoordig wel naar de carwash.”
Romeo Maréchal (22) droomt er al van kleins af aan van om piloot te worden. Of juister: ‘commercieel piloot’. “Voor de premier, een groepje skydivers of honderden toeristen; zolang ik maar kan vliegen en er centen mee te verdienen vallen”, knipoogt de student, die alvast zijn eerste vlieguren op de teller heeft vanaf de luchthaven in Oostende.
Maar voor hij poen kan scheppen, moet hij eerst zelf geld op tafel leggen om die dure studies te bekostigen. “Daarom heb ik vier jaar geleden mijn eigen bedrijfje opgericht. Ik was toen als jobstudent aan de slag bij garage Sarrazijn in Lombardsijde, waar ik onder meer de nieuwe wagens showroom ready moest maken. Dat deed ik graag, dus besloot ik om hiervan mijn zelfstandige activiteit te maken. Die ondernemersmicrobe kreeg ik mee van mijn vader, die een trappenbedrijf heeft in Ieper”, vertelt Romeo.
Op locatie
Met Romeo’s Car Care reinigt de twintiger zowel het exterieur als het interieur van wagens en daar is hij soms enkele uren mee bezig.
“Stoffen zetels geef ik een dieptereiniging en lederen zetels voed ik. Desgewenst kan ik ook polijsten of een keramische coating aanbrengen op de carrosserie en de velgen, zodat die water- en vuilafstotend worden. Ik onderscheid mij evenwel vooral door bij de klanten thuis of op hun werkplek te wassen, als enige in de ruime omgeving. Ik heb alleen water en elektriciteit nodig, de rest neem ik zelf mee”, vertelt Romeo.
“Gestart met enkele klanten per maand, was ik nu soms vijf auto’s per dag”
Het prijskaartje is weliswaar ook ‘onderscheidend’: van 70 euro voor een ‘onderhoudswasje’ tot 100 euro voor een grondigere wasbeurt. “Toch heb ik veel vaste klanten, die mij om de twee weken inschakelen. Dat zijn vooral zaakvoerders met chique bakken, die altijd met een propere wagen willen rondrijden. Zij willen echter hun kostbare tijd niet verspillen en willen geen risico lopen op lakschade, dus verkiezen ze mijn aanpak boven de wasstraat”, legt hij uit.
Blokpauze
Romeo noemt zijn onderneming zelf een uit de hand gelopen hobby. “Ik ben gestart met enkele klanten per maand, maar tegenwoordig kuis ik dikwijls vier tot vijf wagens per dag en dat soms zes dagen op zeven. Wanneer ik het te druk heb met mijn studies, plan ik weliswaar maar enkele wagens in, als blokpauze. Zo kan ik even mijn hoofd helemaal leegmaken. Mijn eigen wagen waste ik vroeger elke week, maar nu rij ik daarmee naar de carwash. Ik heb er namelijk de tijd en de zin niet meer voor om die er ook nog bij te nemen”, lacht hij.
De zaken gaan dus hard en dat is vooral te danken aan de mond-aan-mondreclame van tevreden klanten. Onder wie dus zelfs Gert Verhulst, die een minuut lang de loftrompet over Romeo stak in de wekelijkse podcast ‘Achter De Schermen’.
(Lees verder onder de foto)

“Ik leerde hem enkele jaren geleden kennen als jobstudent bij Get Driven, wat ik nog steeds doe. Via die app kun je een privéchauffeur boeken die je met jouw wagen rondvoert. Ondertussen ben ik niet alleen uitgegroeid tot Gert zijn vaste chauffeur, maar werden hij en Ellen ook klant van Romeo’s Car Care. In een vorig seizoen van hun tv-programma kwam ik al even in beeld en deze nieuwe vermelding is natuurlijk ook weer mooi meegenomen. In het nieuwste seizoen spotte ik trouwens mijn geurhanger in een van hun wagens”, glundert Romeo.
Verder uitbouwen
Een echte impact daarvan laat nog even op zich wachten, al heeft de jonge ondernemer sowieso de handen vol.
“Mijn plan A blijft piloot worden, maar deze job wil ik eigenlijk ook wel behouden en zelfs verder uitbouwen. Daarom zal ik binnenkort een loods huren in Veurne, zodat ik dan ook auto’s kan wassen bij regenweer. En wie weet kan ik daar dan later enkele medewerkers tewerkstellen, zodat de onderneming actief blijft terwijl ik zelf in de lucht hang”, klinkt het nog.
In de podcast ‘Achter De Schermen’ stak Gert Verhulst een minuut lang de loftrompet over Romeo en zijn diensten:
The post “Zelfs de Verhulstjes zijn vaste klanten”: student-ondernemer Romeo (22) uit Koksijde wast auto’s bij mensen thuis is provided by KW.be.