Het Brugse oppositieraadslid Jasper Pillen (Open VLD) vindt het overdreven dat de hele binnenstad fietszone wordt: “In veel straten is het niet nodig, de handhaving zal trouwens erg moeilijk worden.
Sedert 1 oktober zijn 390 straten in de Brugse binnenstad fietsstraten geworden. Wat concreet betekent dat auto’s fietsers in deze zone 30 niet mogen inhalen.
Inbreuken
Gemeenteraadslid Jasper Pillen (Open VLD) vroeg bij het Brugs stadsbestuur de inbreuken op de fietszones die al in Brugge bestonden op. Uit die cijfers blijkt dat de politie sinds 2016 557 pv’s uitschreef voor automobilisten die in de fout gingen.
Vooral in 2017 en 2018 werd driftig geverbaliseerd: respectievelijk 249 en 140 keer. De invoering van een fietszone in 90 straten in 2022 zorgde niet voor extra bekeuringen. Want sindsdien werden er amper 21, 15, 21 en 10 pv’s per jaar uitgeschreven.
Agenten in burger
Burgemeester Dirk de fauw wil vanaf november agenten in burger inzetten die te voet zullen patrouilleren. Ook de achtkoppige fietsbrigade in het Brugse stadscentrum krijgt er een extra opdracht bij. De grote vraag is of de Brugse politie die bijkomende taak als prioritair zal zien.
Volgens Jasper Pillen is er op het vlak van het laten respecteren van de fietszone nog werk aan de winkel: “De beslissing om van quasi de volledige binnenstad een fietszone te maken is overdreven. Het is onmogelijk dit te handhaven, het is in veel straten niet nodig en zal leiden tot discussies.”
Buiten de zone
“Veel fietsers voelen zich ook oncomfortabel met een auto de hele tijd achter hen. Dat er bepaalde straten ook niet in de zone vallen zal alleen maar leiden tot meer onduidelijkheid.”
Met die kritiek wijst Jasper Pillen op het feit dat enkele langere en brede Brugse poortstraten niet tot de fietszone behoren. Het gaat om de Ezelstraat, de Langestraat, de Katelijnestraat, de Vlamingstraat, de Vlamingdam, de Sint-Joristraat, de Walweinstraat, de Langerei, de Kazernevest, de Predikherenrei, de Gruuthusestraat, Dijver, Rozenhoedkaai, Braambergstraat en Predikherenstraat.
The post Blauwe kritiek op Brugse fietszone: “Hele binnenstad is te ruim, dit zal voor problemen zorgen” is provided by KW.be.