De manier waarop afval in de toekomst zal opgehaald worden, zorgt in heel wat gemeenten voor heibel. Vanaf 2026 moet groente-, fruit- en tuinafval (gft) en restafval afzonderlijk worden opgehaald, maar niet iedereen zal daar evenveel voor moeten betalen. “Een goedbedoeld systeem, maar een wirwar aan regels”, klaagt de West-Vlaamse afdeling van Vooruit.
Op 1 januari 2026 gaat in een groot deel van de West-Vlaamse gemeenten een nieuw afvalbeleid van start. Dat komt voornamelijk door de Vlaamse regel dat er vanaf dan geen groente-, fruit- en tuinafval (gft) meer in de restafvalzak mag zitten. Eigenlijk geldt dit verbod al sinds 1 januari 2024, maar verschillende afvalintercommunales – vooral in onze provincie – kregen twee jaar uitstel omdat ze de aparte inzameling van gft-afval niet op tijd geregeld kregen.
Kluwen
De ophaling van al die aardappelschillen en restjes gehaktbrood wordt in elk van de acht West-Vlaamse afvalintercommunales anders aangepakt. De meesten maakten van deze hervorming gebruik om ook de ophaling van het restafval te hertekenen, en net dat beroert al weken de gemoederen in verschillende gemeenten. Zakken, bakken, buurtcontainers of een combinatie van de drie: het dreigt een kluwen aan verschillende regeltjes en tarieven te worden.
“Overal gelden er andere regels, de bevolking begrijp dat niet”
Nog niet alle afvalintercommunales hebben de volledige puzzel al gelegd. In de regio’s waar dat wel al het geval is, tellen we momenteel drie verschillende ophaalmethodes voor gft: een emmer van 25 liter, een container van verschillende volumes of een composteerbare zak. De tarieven variëren van twee cent per kilo naar een jaarabonnement dat neerkomt op 1,27 euro per ophaalbeurt. In sommige gemeenten komt daar dan nog eens een vaste kost per maand bij.
16 tarieven
Bij het restafval wordt het nóg ingewikkelder, met liefst zes verschillende ophaalmethodes en zestien verschillende tarieven. De ene opteert voor een combinatie van de nieuwe diftarcontainers (waarbij de kostprijs per opgehaald gewicht wordt berekend) met de klassieke zakken, in andere gemeenten hebben de inwoners geen keuze. Soms is er enkel een tarief per opgehaald gewicht, vaak ook een aparte aanbiedingskost.
“In Harelbeke zou je 50 euro meer moeten betalen dan in Izegem, minder dan 10 kilometer van elkaar verwijderd”
Zelfs binnen eenzelfde afvalintercommunale zijn de regels niet gelijk, en dat vindt voorzitter Valentijn Despeghel van Vooruit West-Vlaanderen absurd. “Het systeem moet eerlijker. Nu bepaalt de locatie van je woning de prijs van je afval, en dat zou toch niet mogen?” klinkt het. “Volgens de eerste berekeningen zullen inwoners van bijvoorbeeld Harelbeke gemiddeld 50 euro per jaar meer betalen dan een Izegemnaar voor de ophaling van gft en restafval, terwijl ze op nog geen 10 kilometer van elkaar wonen.”
De partij pleit voor een gelijktrekking van ophaalmethodes en tarieven. “Voor alle duidelijkheid: het diftarsysteem is een goed verhaal, in andere landen werd al bewezen dat er zo veel beter wordt gesorteerd en er minder restafval wordt achtergelaten. Maar hoe de kaarten nu liggen wordt het de West-Vlaming veel te ingewikkeld gemaakt, een wirwar aan regels. Er is veel onvrede bij de burgers, ze begrijpen niet waarom de afvalophaling in de ene gemeente – zeker binnen dezelfde regio – duurder is dan in de andere. En ze hebben eigenlijk wel gelijk.”
The post Ophaling GFT en restafval dreigt puinhoop te worden: “16 verschillende tarieven, dat is gewoon absurd” is provided by KW.be.