Deze week trapt Het Zesde Metaal de najaarstournee van ‘Het Langste Jaar’ op gang én de band pakt ook uit met een gloednieuwe EP ‘Randgevallen’. Het gaat om vijf pas ingeblikte nummers in een vernieuwde bezetting, met daarbij ook de befaamde cover van Willem Vermandere. Voor frontman Wannes Cappelle was het maken naar eigen zeggen spannend en uitdagend. “Het was tijd om onze blik weer naar buiten te keren.”
Afgelopen zomer vierde Het Zesde Metaal zijn 20ste verjaardag. Zeven studio-albums en tal van prachtige nummers en hits later is de band rond frontman Wannes Cappelle populairder dan ooit. Dit najaar duiken ze opnieuw de zalen in met centraal hun recentste album Het Langste Jaar. De plaat, de laatste waar de inmiddels overleden gitarist en toetsenist Tom Pintens aan meewerkte, is misschien wel de meest persoonlijke plaat tot nu toe. Los van de festivals zijn er al meer dan 50.000 fans die een ticketje kochten. “Het spreekt in elk geval heel wat mensen aan”, erkent Wannes. “Er zijn nog nooit zoveel mensen op ons afgestapt die vertellen dat ze een gelijkaardig verhaal kennen of zelf ‘in hun langste jaar zitten’ en aan het rouwen zijn. Of mensen die vertellen na een optreden dat ze zelf nog maar een paar maanden te leven hebben… Dat komt wel binnen, ja. In die zin is het wel de heftigste tournee tot nu toe.”
Tijdens de theatertour voelde Wannes en zijn band dat er ook nood was aan wat luchtigere nummers, in de eerste plaats voor de band zelf. “Je kruipt elke avond opnieuw in datzelfde bad, en dat kruipt na een tijdje wel in je kleren. We voelden dat er behoefte was om iets nieuws te maken en onze blik wat meer naar buiten te richten. Nummers als Service, Label en Oud en Nieuw zijn ook wat maatschappijkritischer. Ze sloegen aan toen we ze speelden, maar we kregen steeds vaker de vraag waar de mensen ze konden beluisteren. Het resultaat hebben we nu in een EP gegoten.”
Moment van de waarheid
Randgevallen, zoals de plaat heet, bevat vijf verrassende nummers, waarvan Traagskes groeien al gelost werd. Het symboliseert onrechtstreeks ook het proces dat Het Zesde Metaal moest doormaken na de dood van Tom Pintens. Bassist Robin Aerts is een andere weg ingeslagen, terwijl Kasper Cornelus en Sander Verstraete meer naar de voorgrond zijn gekomen. “Het voelt ook echt aan als een nieuwe band, wat wel spannend aanvoelde in de studio, ook al omdat we voor een andere producer zijn gegaan. Voor Kasper en Sander was het in zekere zin het moment van de waarheid, want nieuwe nummers vastleggen op plaat is toch iets helemaal anders dan live spelen. Het was wel tof om te zien dat ze hun mannetje durfden te staan. Zo heeft Kasper me verrast door op Label naar voren te komen met een frisse tokkel. Dat is iets wat Tom ook zou gedaan hebben, bedacht ik me toen.” (glimlacht)

Ook opvallend: in Oud en nieuw trekt Wannes een hoger register open, iets waarmee hij experimenteerde sinds hij zangles volgde voor de klassieke muziekreeks die hij deed met Nicolas Callot. “Ik heb daar veel uit geleerd, inderdaad, en ik volg nog steeds zangles. Het is interessant om altijd weer op zoek te gaan naar iets vernieuwends binnen onze muziek. We zijn dat ook aan onszelf verplicht en tegelijk raken we niet aan onze identiteit. Ik ben enorm leergierig, speel wat vaker gitaar en studeer over harmonieën, wat allemaal voeding geeft aan wat we doen op het podium.”
Collectief kippenvel
Het laatste nummer op de EP is een cover van Duizend soldaten, dat Vlaanderen collectief kippenvel bezorgde toen de band dat voor het eerst bracht in het VRT-programma Ik vraag het aan. “Het is geleden van Ploegsteert dat een nummer zo viraal gegaan is”, aldus Wannes. “Eerlijk gezegd voelde ik weinig om een cover te brengen op tv, maar toen ik hoorde dat het om een nummer van Willem Vermandere ging, twijfelde ik niet. Ik weet ook niet of ik het zo tof had gevonden als ik dat iemand anders had horen spelen. (lacht) Veel mensen hebben het nummer ontdekt of herontdekt. Qua timing zat het toevallig ook goed, met de verjaardag van Willem en de situatie in de wereld.”
Nog tot eind november toert Het Zesde Metaal doorheen Vlaanderen, daarna trekt Wannes de hort op richting Nederland. “Bij ons lopen clubs, theaterzalen en culturele zalen zowat over in elkaar, maar daar is het theatercircuit echt iets aparts. Ik ga er spelen met cellist Frans Grapperhaus (begenadigd muzikant bij onder meer Guus Meeuwis en Riptunes, alsook de echtgenoot van Maaike Cafmeyer, red.). Ik ken Frans al lang. Hij werkte indertijd ook mee aan het album Ploegsteert. Hij is een megatheatrale aanwezigheid, die zelfs niets moet zeggen om heel charmant bevonden te worden. De perfecte sidekick eigenlijk.”
De EP ‘Randgevallen’ verschijnt op 3 oktober via Unday. Het Zesde Metaal is nog tot eind november op tournee, maar de tickets gaan als vanouds bijzonder snel. Info: www.hetzesdemetaal.be.
The post Het Zesde Metaal trekt weer de zalen in en pakt uit met een nieuwe EP: “Dit is onze heftigste tour tot nu toe” is provided by KW.be.