Proefproject moet fietsstraat nog comfortabeler en veiliger maken: “Eenrichtingsverkeer in Polderstraat is eerste aanzet van nieuw mobiliteitsplan”

Binnen anderhalf jaar moet het gemeentebestuur zijn huiswerk rond het nieuwe mobiliteitsplan klaar hebben. In aanloop wil schepen van mobiliteit Lucas Vandendriessche met een proefproject in de Polderstraat al een eerste aanzet geven tot dat nieuwe beleid. “Een beleid waarin automobilisten, fietsers en voetgangers meer in synergie met elkaar aan het verkeer zullen kunnen deelnemen.”

Bredene werkt volop aan zijn nieuw lokaal mobiliteitsplan. Het huidige dateert al van 2015 en werd intussen door de werkelijkheid ingehaald. “De uitdagingen om een leefbaar en veilig verkeer te organiseren op onze gemeente zijn er niet geringer op geworden”, moest Lucas Vandendriessche (Alternatief24) vaststellen.

Het is volgens de mobiliteitsschepen bijvoorbeeld niet altijd makkelijk om nog langer hoofwegen van bijwegen te onderscheiden. Vandendriessche speelt daarom met het idee om van de Fritz Vinckelaan, een van de belangrijkste verkeersaders, een voorrangsweg te maken.

“We worden vandaag ook geconfronteerd met steeds meer verkeer en nieuwe vervoersmodi als deelsteps, speedelecs, fatbikes,… Dat levert soms conflicten op. We zijn er echter van overtuigd dat er nog heel wat mogelijk is om auto’s, fietsers, voetgangers,… beter naast elkaar te laten deelnemen aan het verkeer. Daarbij kan een aangepaste verkeerscirculatie antwoord bieden.” Uitgerekend op dit thema wil de schepen inzetten bij het herzien van het mobiliteitsplan.

Proefproject in Polderstraat

In aanloop naar deze nieuwe aanpak start het gemeentebestuur vanaf 1 oktober met een proefproject waarbij de verkeerscirculatie in het gedeelte van de Polderstraat, dat als fietsstraat geldt, wordt gewijzigd.

“Dit gedeelte Polderstraat tussen Sloepenstraat en Keerweg is sinds 2023 ingericht als fietsstraat. Deze fietsstraat ondersteunt het gebruik van dit stukje Polderstraat als fietsverbinding tussen het fietspad langs de Vloedstraat/Zandstraat en dat verderop gelegen langs de Polderstraat richting Bredene Sas.”

Met de invoering van eenrichtingsverkeer op het traject tussen Sloepenstraat en Ebbestraat wil het gemeentebestuur de fietsveiligheid van deze verbinding verbeteren. Fietsers zullen uiteraard nog altijd in beide richtingen de fietsstraat kunnen gebruiken. “Het kruisend autoverkeer op deze smalle weg zorgde soms voor spanningen tussen fietsers en automobilisten. Daarnaast werd de zachte berm al te vaak beschadigd door auto’s. Het was er met andere woorden vaak oncomfortabel fietsen, ook al gaat het hier om een fietsstraat.”

Ebbestraat

Tegelijk met de nieuwe maatregel, die later dit najaar zal geëvalueerd worden door de verkeerscommissie, wordt het eenrichtingsverkeer in de Ebbestraat opgeheven. Daardoor wordt het verkeer in de smalle Keerweg in de toekomst allicht enigszins beperkt. “In de Ebbestraat zijn twee afgescheiden rijvakken voorzien. De voorbije jaren was een weggedeelte afgezet voor het autoverkeer. Een maatregel die ooit getroffen werd om het verkeer aan de rotonde ter hoogte van het woonzorgcentrum te ontlasten.”

Voor het handvol inwoners en de bioboerderij langs het stuk fietsstraat wordt het aanpassen. Willen ze met de wagen richting Bredene Sas, dan wordt het vanaf nu een eind omrijden via de Keerweg, Breeweg en Vicognelaan. “Anderzijds zal er waarschijnlijk heel wat minder verkeer te noteren vallen in hun stukje Polderstraat. Dat zal trouwens via tellingen ter plekke moeten vastgesteld worden. Die informatie moet ons dan mee doen beslissen of we dit proefproject omzetten in een vaste reglementering”, besluit Vandendriessche.

The post Proefproject moet fietsstraat nog comfortabeler en veiliger maken: “Eenrichtingsverkeer in Polderstraat is eerste aanzet van nieuw mobiliteitsplan” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

N-VA Menen klaagt toestanden op Vaubansite aan: “Meer nodig dan controle”

Nadat secretaris Dirk Vranckx van voetbalclub KSCT Menen op Facebook de wantoestanden door hangjongeren in het Vaubanstadion aankaartte, brachten de vertegenwoordigers van N-VA Menen en N-VA Wevelgem de klachten ter sprake op de politieraad van de zone Grensleie. Zij eisen maatregelen.
The post N-VA Menen klaagt toestanden op Vaubansite aan: “Meer nodig dan controle” appeared first on KW.be.

Lees meer »

45 goede minuten volstaan niet voor Westerlo tegen de landskampioen: “Bij Union kunnen ze spelers wisselen zonder aan niveau in te boeten. Dat kunnen wij niet, hé”

Na de spektakelmatch tegen Club Brugge volgde zaterdag de reality check in het Dudenpark. Tegen landskampioen Union voetbalde Westerlo 45 minuten best aardig, maar finaal volgde een logische nederlaag. “Na 60 minuten maakte de vermoeidheid het verschil”, legde Issame Charaï de vinger op de wonde.

Lees meer »

Woonzorgcentrum Mariaburcht zet innovatief zorginstrument CRDL in bij oud én jong: “Aanraking wordt muziek en zorgt voor verbinding”

“Ik word er helemaal rustig van en de tijd lijkt voorbij te glijden.” En of de CDRL, een innovatief zorginstrument dat aanraking omzet in klank, goed ontvangen wordt in woonzorgcentrum Mariaburcht en De Ruimtevaarder, de school voor buitengewoon basisonderwijs. Het van oorsprong Nederlandse apparaat zorgt er voor betekenisvolle contactmomenten tussen bewoners, al dan niet met dementie, en hun naasten, medewerkers

Lees meer »

Politie in Californië kan zelfrijdende wagen niet beboeten wegens gebrek aan ‘robotvakje’ op boeteformulier

In de Amerikaanse stad San Bruno stonden agenten vorige week voor een juridisch dilemma toen ze een zelfrijdende wagen van Waymo wilden beboeten voor een illegale U-bocht. Tijdens een controleactie tegen rijden onder invloed werd het voertuig zonder bestuurder aan boord aan de kant gezet, maar een boete uitschrijven bleek onmogelijk: het standaard boeteformulier bevat immers geen aanvinkvakje voor een

Lees meer »

Tijdelijke invulling van Makro-site met bekende winkelketens brengt alvast jobs én veiligheid: “Maar duurzaamheid staat centraal in langetermijnvisie”

De herontwikkeling van de voormalige Makro-site in Machelen komt in een stroomversnelling. Enkele maanden nadat LCV Real Estate samen met Colruyt Group Real Estate de voormalige Makro- en Metro-sites overnam, ligt er nu een duidelijke toekomstvisie op tafel. Tegelijk krijgt de locatie aan de Woluwelaan opnieuw leven door een tijdelijke invulling met bekende retailers, goed voor ruim honderd nieuwe jobs.

Lees meer »