Scheepsramp met O.202 Pelagus van 1982 voor het eerst neergeschreven: “Mijn kameraad verdween voor mijn ogen in de ijskoude golven”

Oud-IJslandvisser Laurens Maertens tekende in zijn boekje ‘De laatste golf van de Pelagus’ het verhaal op van de toen 16-jarige scheepsjongen Bart Gulpen die het zeedrama overleefde. De O.202 liep 43 jaar geleden op de klippen in de IJslandse wateren. De ramp kostte aan vier betrokkenen het leven.

Begin januari 1982 verlaat de O.202 Pelagus haar thuishaven voor haar laatste fatale reis naar de rijke visserijgronden rond IJsland. Daar loopt het vaartuig op de klippen. Twee van de acht bemanningsleden en twee IJslandse redders komen om. De toen 16-jarige scheepsjongen Bart Gulpen kan gelukkig het dramatische gebeuren navertellen.

Tot vandaag valt het relaas van de scheepsramp enkel te lezen in een verslag van de Onderzoekraad voor de Zeevaart. Het werd in 2017 wel door de IJslander Ottar Sveinsson te boek gesteld. Nu brengt Laurens Maertens het getuigenis van Bart voor het eerst in het Nederlands uit. Beiden hebben er tientallen reizen naar het Hoge Noorden opzitten. Toen de ramp zich voordeed op 21 januari 1982 was Laurens met de O.81 John ook aan het vissen in de IJslandse wateren. Zelf was Bart 18 jaar visser en is nu al 26 jaar op buitenlandse missies actief bij zeebouwer Deme.

De feiten

De O.202 Pelagus kampt al een paar dagen met een sputterende motor als op 19 januari 1982 in de late ochtend aan boord een motortcylinder het begeeft en het schip stuurloos blijkt. Alle pogingen tot herstel blijven vruchteloos en schipper Gustaaf Brys roept de hulp in van de O.129 Amandine die in de omgeving vist. Bij de hulpoperatie wordt echter de duim van een Portugese matroos afgerukt. De gewonde wordt aan wal gebracht en de Amandine neemt de Pelagus op sleeptouw naar een haven op de Vestmanneilanden. Er wordt sleephulp gevraagd aan de lokale reddingsdienst, maar die wil de klus pas klaren bij het ochtendgloren. Dus besluiten beide Oostendse schippers op eigen risico op sleep de haven binnen te lopen.

Een foto die de kranten haalde: de totaal uitgeputte Bart Gulpen wordt in extremis van boord getakeld. (gf)
Een foto die de kranten haalde: de totaal uitgeputte Bart Gulpen wordt in extremis van boord getakeld. (gf)

Een paar mijl voor de kust breekt helaas een schakel van de sleeptros en loopt de O.202 op de rotsen. Het reddingsteam van het eiland probeert de achtkoppige bemanning te evacueren. Vier bemanningsleden kunnen via een lijn het schip verlaten, maar matroos Patrick Maes en scheepsjongen Gilbert Stevelinck komen bij die operatie om het leven. Samen met twee heldhaftige IJslandse redders, onder wie een dokter, worden zij door de inbeukende golven meegesleurd.

Boos op schipper

Bart herinnert het zich allemaal als de dag van gisteren: “Eerst kwam ik in een reddingsvlot terecht samen met Patrick Maes, maar een grote golf deed het vlot kapseizen en mijn kameraad Patrick verdween voor mijn ogen in de ijskoude golven. Dankzij mijn reddingsvest kon ik me weer aan boord hijsen van de O.202 en duurde het nog zeven uur voor ik via een lijn vanaf de voorsteven van het schip veilig aan wal stond.”

Schipper Gustaaf Brys, die al als derde bemanningslid het schip in nood heeft verlaten, krijgt van de Onderzoekraad gedurende een maand een schorsing van zijn brevet als schipper 1ste klasse en dient ook de gerechtskosten te betalen. “Waarom onze schipper al als derde man het schip verlaten heeft, is voor mij nog altijd een raadsel”, zegt Bart die vandaag zelf schipper is bij Deme en de wereldzeeën trotseert. “Als schipper of kapitein zorg je toch eerst voor de veiligheid van de bemanning en ga je pas als laatste van boord!”

Vijf jaar na dit drama monsterde Bart aan op de O.118 Dandy. Bij het vissen in de omgeving van het drukke Dover Street wordt de O.118 midscheeps aangevaren door het vrachtschip Osaka Bay dat zonder verpinken haar koers verderzet. Bart Gulpen: “Ik werd over boord geslingerd en kon uiteindelijk toch naar het drijvend reddingsvlot zwemmen.” Kort daarop solliciteert Bart bij zeebouwer Deme.

Auteur Laurens Maertens schreef eerder al Het echte leven aan boord van de Amandine en geeft ook lezingen over zijn leven in de visserij.

‘De laatste golf van de Pelagus’ is rijk geïllustreerd, telt 38 pagina’s, is uitgegeven in eigen beheer. Te koop in brasserie Rubens, Visserskaai 44 of via [email protected].

The post Scheepsramp met O.202 Pelagus van 1982 voor het eerst neergeschreven: “Mijn kameraad verdween voor mijn ogen in de ijskoude golven” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Als bewoners dat willen, blijft américain op ons menu staan”: Zorg Leuven reageert op waarschijnlijke oorzaak van dodelijke STEC-besmettingen

Als de bewoners van de woonzorgcentra dat willen, dan zullen américain en andere bereidingen met rauw rundsgehakt gehakt op hun menu blijven. Dat zegt Bieke Verlinden, voorzitter van Zorg Leuven, nu de mogelijke oorzaak van de dodelijke STEC-besmettingen bekend is. Hoogstwaarschijnlijk is rauw rundsgehakt de boosdoener geweest. "We mogen niet in een kramp schieten en mensen dingen ontzeggen."

Lees meer »

Eerste Fossielendag in Zwin in Knokke-Heist trekt honderden bezoekers met unieke vondsten: “Zelfs stukken van miljoenen jaar oud”

De eerste Fossielendag in het Zwin Natuur Park in Knokke-Heist lokte afgelopen weekend zo’n 650 mensen. Bezoekers, jong en oud, krijgen er de kans om hun eigen strandvondsten, van haaientanden en fossiele schelpen tot mysterieuze botfragmenten, te laten onderzoeken door een team van ervaren fossielenkenners. “Eén van de topvondsten was een kies van een wolharige neushoorn”, zegt directeur Ina De

Lees meer »

Er komt geen LED-bord op de Steenakker in Wervik: “Het Vlaams Gewest geeft hier geen toelating voor”

Het blijft wachten op de plaatsing van een groot digitaal LED-bord. Zo’n bord staat er bijvoorbeeld op de Grote Markt in Menen en is daar een echte blikvanger. Naast allerlei info, aankondigingen van evenementen door de stad en de verenigingen is er ook ruimte voor lokale adverteerders. “Er is maar één probleem: het Vlaams Gewest geeft geen toelating om zo’n

Lees meer »

Unizo maakt finalisten van (beloftevolle) KMO van het Jaar bekend

In het Liantis kantoor in Kortrijk werden de finalisten van de prestigieuze wedstrijd (beloftevolle) KMO van het Jaar bekendgemaakt. Jaarlijks organiseert UNIZO West-Vlaanderen deze wedstrijd om KMO’s in de kijker te zetten. De prijs wordt uitgereikt op 16 oktober.
The post Unizo maakt finalisten van (beloftevolle) KMO van het Jaar bekend appeared first on KW.be.

Lees meer »

Ziektebriefje van maximaal een maand voor langdurig zieken. Goed idee of maken we probleem zo net erger? “We moeten dringend strenger worden”

De huisarts die nog hooguit één maand ziekteverlof mag voorschrijven, daarna neemt de arbeidsarts de patiënt over. Dat is waar werkgeversorganisatie Voka voor pleit in een vlammend betoog. Is dat een goed idee of maken we het probleem van de 500.000 langdurig zieken dan nog erger? HLN-werkexpert en professor arbeidseconomie Stijn Baert ziet een mogelijke oplossing: “Een systeem zoals in

Lees meer »

“Gekarameliseerde tarantula’s, het viel echt nog mee”: Tom Waes over de culinaire hoogte- en vooral dieptepunten van 10 jaar ‘Reizen Waes’

Radioactieve tomaten, zeehondenblubber of oogballen van geiten: het stond de voorbije 10 jaar allemaal op het menu tijdens ‘Reizen Waes’. Tom Waes (56) wijdt er in zijn nieuwste boek met plezier een heel hoofdstuk aan. Wat waren de walgelijkste dingen die hij at in de naam der gastvrijheid, en wat was het éne gerecht dat hij geweigerd heeft? “Dat was

Lees meer »