Vernieuwd fietspad aan Sluis 9 in Kortrijk al fietsend geopend: “Verkeersveiligheid versterken op een van onze drukste fietsknooppunten”

De Provincie West-Vlaanderen en Stad Kortrijk openden op zaterdag 27 september samen het vernieuwde fietspad aan Sluis 9, onderdeel van de populaire fietssnelweg F7. Dankzij deze investering kunnen inwoners en pendelaars veiliger en comfortabeler fietsen. Sluis 9 is een belangrijk fietsknooppunt én tegelijk een beschermd monument. De omgeving rond Sluis 9 kreeg een grondige make-over.

“De investering aan Sluis 9 is een duidelijke winst voor de veiligheid en de leefkwaliteit van elke passant en elke omwonende”, zegt burgemeester Ruth Vandenberghe (TBSK). “Dit was een complex project waarbij we drukke kruispunten hebben aangepakt en tegelijkertijd de erfgoedwaarde van Sluis 9 hebben versterkt. Dankzij de krachtenbundeling met de Provincie hebben we een knooppunt op de F7 omgevormd tot een veilige en vlotte verbinding.”

“Met de herinrichting van het fietspad aan Sluis 9 tonen Stad Kortrijk en de Provincie West-Vlaanderen dat veilige mobiliteit een echte prioriteit is”, vult Kelly Detavernier (N-VA), gedeputeerde Provincie West-Vlaanderen, aan. “Sluis 9 is tegelijk een beschermd monument en een druk fietsknooppunt waar dagelijks honderden fietsers passeren.”

“Dankzij deze werken kunnen zij voortaan vlotter, comfortabeler en vooral veiliger doorstromen. Door in te zetten op kwaliteit en samenwerking, en met respect voor de erfgoedwaarde en de omgeving, versterken we het bovenlokaal fietsnetwerk en maken we het aantrekkelijker voor iedereen die de fiets neemt.”

De werken waren nodig omdat twee drukke kruispunten (Stasegemsestraat–Passionistenlaan en Visserskaai–Vredelaan) hier samenkomen. Het project kende heel wat uitdagingen, zoals de verwerving van gronden om het fietspad langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk door te trekken tot aan de sluis, het overbruggen van grote hoogteverschillen in de Spinnerijkaai, het behoud van waardevolle bomen, het garanderen van de vrije doorgang onder de spoorwegbruggen en het intensief overleg met partners en tegelijk het permanent toegankelijk houden voor fietsers.

In november volgen nog de aanplant van veertien nieuwe bomen en een twintigtal groenzones. Het project is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de Provincie West-Vlaanderen en de Stad Kortrijk. Het fietspad maakt deel uit van de fietssnelweg F7 en is bovendien een cruciale schakel in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF).

Gedeelde investering

De werken startten op 12 december 2024 en duurden 80 werkdagen. Ze werden uitgevoerd door TM Growebo BV – De Vriese Raf NV (Gullegem) voor een totaalbedrag van 908.691 euro (750.985 euro excl. btw, red.). De Provincie investeerde 228.658 euro, waarvan de helft via het Fietsfonds door Vlaanderen wordt gedragen. Stad Kortrijk nam het overige deel op voor 680.033 euro, waarvan een derde gesubsidieerd door het Kopenhagenplan. Voor de toegankelijkheid van twee bushaltes zorgde De Lijn voor een bijkomende subsidie van 5.000 euro per halte.

“Met dit project versterken we de verkeersveiligheid op een van de drukste fietsknooppunten van onze stad”, zegt Mobiliteitsschepen Trui Steenhoudt (N-VA). “We zorgen ervoor dat fietsers en voetgangers zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen in een aantrekkelijke, toegankelijke omgeving. Dit is een mooi voorbeeld van hoe we mobiliteit, toegankelijkheid en kwaliteit van het openbaar domein hand in hand laten gaan.”

Behoud van industrieel erfgoed

Sluis 9 is een tastbare herinnering aan de industriële geschiedenis van Kortrijk. Het Kanaal Bossuit-Kortrijk werd tussen 1857 en 1861 met de hand gegraven en vormde een levensader voor de handel. Oorspronkelijk werden er elf sluizen gebouwd. Sluis 9 is, samen met Sluis 10 en Sluis 11, een van de drie bouwwerken die bewaard zijn gebleven in hun originele 19e-eeuwse staat.

“Meer dan 160 jaar geleden werd het kanaal Bossuit-Kortrijk met de hand gegraven door meer dan duizend arbeiders”, verklaart Wout Maddens, schepen van Erfgoed en Stadsvernieuwing (TBSK). “Elf sluizen, vijftien sluiswachterswoningen en achttien bruggen maakten toen deel uit van een groots industrieel project.”

“Vandaag resteren er nog drie van die sluizen en Sluis 9 is er één van. Deze werd opgenomen in 2005 als bouwkundig erfgoed. Sluis 9 is een stille getuige van de industriële geschiedenis van Kortrijk. Tegelijk is het vandaag een levendig kruispunt waar dagelijks honderden fietsers passeren en is het een van onze drukste fietsknooppunten. Met deze herinrichting tonen we hoe erfgoed en stadsvernieuwing hand in hand kunnen gaan.”

The post Vernieuwd fietspad aan Sluis 9 in Kortrijk al fietsend geopend: “Verkeersveiligheid versterken op een van onze drukste fietsknooppunten” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

’t Ende van de Gitsestraat (Roeselare) viert winnend petanqueduo

Naar aanloop van de Dag van de Buren werd door het organisatiecomité van ’t Ende van de Gitsestraat beslist om deel te nemen aan het initiatief De Gouden Petanquebal 2025 van de Stad Roeselare, waarbij tussen 1 mei en 30 september petanquetornooien door buurtcomités worden georganiseerd. Tijdens de zomermaanden werd op de petanquevelden van Café
The post ’t Ende

Lees meer »

Bouw van hun droomhuis veranderde voor Andy Peelman en Tine in een nachtmerrie: “De aannemer ging failliet. En toen brak de hel los”

“Het was elke dag ellende, en dat twee jaar aan een stuk.” Normaal is Andy Peelman (41) de vrolijkheid zelve, maar in ‘Andy & De Baksteen Belgen’ laat hij zich van een heel andere kant zien. De camera’s volgden hem en en zijn vrouw Tine Kissling (41) tijdens de bouw van hun droomhuis, die al snel veranderde in een lijdensweg

Lees meer »

Partijen zijn het tijdens zitting oneens over ongeval waarbij geliefde brandweerman (32) stierf: “Deze pijn zal nooit verdwijnen”

Hij was de sfeermaker van de familie. Een spring in ’t veld. De vader, zoon en broer die op ieders gezicht een lach toverde. De nabestaanden van Olivier Drooghers uit Maldegem zaten dinsdag met gebroken harten in de politierechtbank. Groot discussiepunt: keek de automobilist wel effectief bij het oversteken van de voorrangsbaan? En had de snelheid van Olivier met zijn

Lees meer »