Twee dagen werken met drie man om een beperkte appartementsinboedel drie straten verder te verhuizen, een lijst beschadigingen en een stevige rekening: het overkwam een 57-jarige vrouw uit Ieper. “Je reinste waanzin”, zegt directeur Koen Vangoidsenhoven van de beroepsfederatie Belgische Kamer der Verhuizers (BKV). “Maar dit is geen alleenstaand geval en er moet paal en perk aan worden gesteld.” De verhuisfirma erkent inmiddels een fout te hebben gemaakt.
N.M. (57) uit Ieper verhuisde afgelopen juni van een eenkamerappartement naar een ander flatje. “Het appartement waar ik woonde, werd verkocht en de nieuwe eigenaar wilde er komen wonen. Ik moest dus op zoek naar een nieuwe woonst.”
Totale ramp
N.M. vond een paar straten verder een nieuw onderkomen. “Ik ben invalide door rugproblemen en ben ook nog eens alleenstaand. Bovendien bevind ik mij in collectieve schuldbemiddeling. Ik kon dus zelf mijn inboedel niet verhuizen. Omdat ik op zoek was naar een budgetvriendelijke oplossing, klopte ik aan bij dienstencentrum De Kersecorf in Ieper. Zij gaven een naam van een verhuisbedrijf, waarmee ik contact opnam.”
Op maandag 23 juni stuurde de verhuisfirma drie mannen ter plaatse. In totaal zouden die er twee dagen over doen om het eenkamerappartement te verhuizen. “De verhuis is uitgedraaid op een totale ramp”, zegt het slachtoffer. “Wij, mijn vriendin en ik, hebben een hele dag meegeholpen. Omdat het werk op maandag nog niet klaar was, moesten de mannen dinsdag terugkeren. Die dag kon ik er echter niet bij zijn omdat ik op mijn nieuw adres moest wachten op de diensten van Telenet. De mannen waren uiteindelijk om 9 uur ’s morgens bij mij thuis, maar de verhuislift arriveerde pas om 12 uur ’s middags. Ze verloren dus een halve dag.”
“Mijn meubels waren niet nieuw en zijn al een paar keer verhuisd, maar ze werden nu wel fel beschadigd” – N.M.
“Mijn meubels waren niet nieuw en zijn al een paar keer verhuisd, maar ze werden nu wel fel beschadigd. Er zijn drie kasten en een tafel met schrammen op, en een andere kast kan niet meer dicht. Van één tafel is de poot afgekraakt. Twee staanlampen moesten eraan geloven en ook verschillende glazen borden en een vaas overleefden de verhuis niet. Toen ze op mijn nieuwe adres arriveerden met de dressoir, vroeg een van die mannen waarom ik zo’n zware meubels had. Tja, ik mag nog steeds kopen wat ik wil, zeker?”
Bij de verhuis werd ook een verhuislift ingeschakeld en die was afkomstig van DVH Verhuizingen. “Op één dag kan je zéker een verhuis van een eenkamerappartement uitvoeren”, verzekert Emma Devoddere van DVH Verhuizingen. “Omdat het zo frappant is wat ze meemaakte, vind ik het belangrijk om N.M. mee te ondersteunen.”
Nieuw platform
“Jammer genoeg is het niet het eerste geval waarin consumenten bedrogen uitkomen”, zegt directeur Koen Vangoidsenhoven van beroepsfederatie Belgische Kamer der Verhuizers (BKV). Beroepsfederatie BKV voert al jarenlang strijd tegen oneerlijke verhuispraktijken. “Ons nieuwe platform BKV Erkend Verhuizer moet daar verandering in brengen. Daarop vind je uitsluitend verhuisbedrijven die voldoen aan strenge kwaliteitscriteria, wettelijk in orde zijn en het kwaliteitscharter van de BKV onderschreven hebben. Elk bedrijf op het platform is dus een échte professional, met vakbekwaam personeel en transparante prijzen.”
“Ons platform, dat ook partners zoals bpost, SIOD en Testaankoop toejuichen, biedt een overzicht van betrouwbare verhuizers en ook een klachtenbegeleiding. Consumenten die toch een probleem ervaren met een BKV Erkend Verhuizer, kunnen rekenen op een onafhankelijke bemiddeling. Zo werkt de BKV aan een eerlijke en professionele verhuissector, en wordt de consument beter beschermd tegen malafide praktijken. Het is een goede stap richting een gezondere verhuissector”, zegt Vangoidsenhoven.
Verhuisfirma erkent fout
Ook wij belden de verhuisfirma en werden kort daarna teruggebeld. “We hebben het aangetekend schrijven pas gisteren ontvangen”, klinkt het daar. “Maar na navraag blijkt er inderdaad wat fout te zijn gelopen. We erkennen dat ook. We zullen nu contact opnemen met de dame in kwestie om samen te bespreken wat we kunnen doen. Ook hebben we onze verzekering al op de hoogte gebracht.”
The post Vrouw (57) uit Ieper moet 2.300 euro betalen aan rommelige verhuizers die heel wat schade veroorzaken: “Dit is geen alleenstaand geval” is provided by KW.be.