Beruchte N8 afgewandeld door dorpsbewoners na halve eeuw klachten en stilstand: “We leven op hoop”

De N8 doorsnijdt het hart van verschillende dorpjes in de Westhoek en zorgt er al meer dan een halve eeuw voor klachten. Tal van plannen mislukten, nu loopt een nieuw participatietraject met wandelingen voor dorpsbewoners.

“Ik woon hier dertig jaar en het is al dertig jaar miserie”, zucht Geert Degraeve (56) uit het Ieperse Brielen. “Door ons dorp rijdt te veel zwaar vervoer, fietsers zijn niet beschermd en wagens blijven te snel rijden eens ze de recent aangebrachte flitspalen passeerden.” Brielen is het eerste dorp op het traject van gewestweg N8 waar dinsdagavond een participatiewandeling werd georganiseerd voor bewoners. Woensdag en donderdag komen het Ieperse Elverdinge en Vleterse Woesten aan bod. “Door van bij het begin te luisteren naar lokale noden en ideeën, bouwen we aan oplossingen die breed gedragen zijn en écht het verschil maken voor verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder (N-VA).

“Of Brielen nog leefbaar is? Als je goed uit je doppen kijkt”, aldus Geert, ondervoorzitter van OKRA. “Onze dorpskern heeft geen café, bakker, beenhouwer en buurtwinkel meer.” Na 120 jaar sloot ook de dorpsschool de deuren.

Jonge gezinnen

“Een goede heraanleg zou weer jonge gezinnen aantrekken, zij worden nu afgeschrikt”, vindt Kurt Vangheluwe (46) die er al twintig jaar woont. “Meer groen en minder verkeer moeten het ook voor de fietser aangenaam maken. De huizen kunnen niet verplaatst worden, maar we moeten breder denken. Waarom geen inrichtingsverkeer invoeren? Dat verlegt wel het probleem, want wat moet dan met de andere rijrichting gebeuren? Een bypass of ringweg zou de dorpskern rustiger maken, maar dan worden andere mensen weer benadeeld.”

“Er mag geen landbouwgrond en ruimte verloren gaan, daarom willen wij geen extra weg maar enkel ingrepen op het bestaand traject van de N8”, aldus Ann-Sophie Decroos, regioconsulent bij Boerenbond. “Alle opties liggen weer op tafel, behalve de doortrekking van de A19.”

Incidenten

De locatie van de vroegere dorpsschool wordt nu ingenomen door een vestiging van Het Vlot, een school in het buitengewoon onderwijs. “Die leerlingen worden opgehaald aan de poort met de bus. Zo is dat nog enigszins te doen”, zegt Geert. “Ik was jarenlang gemachtigd opzichter voor de vroegere dorpsschool en maakte er van alles mee, zelfs een incident met een vrachtwagen. Ik kan een boek schrijven over de moeilijke punten in dit dorp: de zone 30 is verdwenen bij de school, er kwamen fietssuggestiestroken maar het verkeer rijdt nog steeds te dicht…”

Ook voor Geert hoeven er nochtans geen nieuwe trajecten bij te komen. “Een bypass is niet ideaal en botste op protest, de doortrekking van de A19 werd eerder al afgeblazen…. Terecht, ze moeten geen nieuwe banen leggen. Al dat doorgaand zwaar verkeer kan via de Noorderring naar Poperinge, via de Diksmuidseweg naar Diksmuide en via de Brugseweg naar Langemark-Poelkapelle. De N8 mag geen regionale weg meer zijn, verander de naam. Zwaar vervoer dat toch nog wil doorrijden, kan ontmoedigd worden met nieuwe, veilige voet- en fietspaden en parkeerstroken in de dorpskern.”

Vrachtverkeer

“Vooral vrachtverkeer is een probleem en er zijn alternatieve wegen”, beaamt Decroos. “Hoe dat afgedwongen moet worden? Daar bestaat nog geen kader rond, zeker als het gaat over gps-trajecten. Dat moet verder onderzocht worden. De wandelingen waren nuttig. De weg is dringend aan vernieuwing toe en onderweg ‘ontdekten’ we als het ware een parking vlakbij de kerk die momenteel nog onvoldoende gebruikt wordt. We zagen dat de weg dringend aan vernieuwing toe is. Nu moeten eindelijk knopen doorgehakt worden.”

“Dat zal deze legislatuur gebeuren”, vertelt Danny Venus van participatiebureau Involved. “Er gebeurt heel wat op vlak van participatie en communicatie. Naast deze wandelingen loopt een burgerbevraging tot 5 oktober. Het levert heel wat interessante info op.” Richting Westkust zijn de werken tussen Veurne en Alveringem op de N8 deels afgerond en voor het traject tussen Alveringem en Woesten zijn de plannen goedgekeurd. De verbinding Woesten-Ieper is de laatste rechte lijn, maar blijft complex. “Dit dossier sleept aan sinds 1975, maar het is nu de vaste bedoeling van de Vlaamse overheid om via de procedure Complexe Projecten de verbinding te optimaliseren”, verzekert Venus.

Geert en andere Brielenaars blijven sceptisch. “Het is mooi dat ze komen luisteren en er zijn veel goede bedoelingen, maar na een halve eeuw is er nog geen resultaat. Dit is wel een goeie poging, we leven op hoop.” (TP)

Deelnemen aan de bevraging? www.n8vleterenieper.be

The post Beruchte N8 afgewandeld door dorpsbewoners na halve eeuw klachten en stilstand: “We leven op hoop” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Assisenzaak over moedermoord wordt uitgesteld naar januari

Ook maandag kwam Carina Huyghe niet opdagen voor haar eigen assisenproces. Ze was in de nacht van donderdag op vrijdag onwel geworden en dokters hebben dit weekend vastgesteld dat ze een medische ingreep moet ondergaan. De zaak wordt nu uitgesteld naar de week van 26 januari 2026.

Lees meer »

Middelkerke koopt zeldzaam leenregister uit 1465

Het gemeentebestuur van Middelkerke koopt een zeldzaam Middeleeuws leenregister uit de 15de eeuw. Het register uit 1465 behoorde toe aan Jacobus Bonin, lid van een welvarende en zeer invloedrijke Brugse adellijke familie. De familie Bonin speelde een belangrijke politieke en maatschappelijke rol in het Brugge van de 12de tot het einde van de 15de eeuw, maar ze bezaten ook een

Lees meer »

Botsing op taxibaan beschadigt Russisch vliegtuig in Moskou

Op de luchthaven Sheremetyevo in Moskou is woensdagavond een vliegtuig van de Russische luchtvaartmaatschappij Rossiya beschadigd geraakt na een botsing met een ander toestel op de taxibaan. Volgens Russische persagentschappen liep het toestel schade op aan de staart, net voor het zou opstijgen richting Sint-Petersburg.

Lees meer »

Team 2030 stelt voorzittersduo voor

Op de jaarlijkse barbecue van Team 2030 in Geluwe stelde de politieke partij haar nieuwe bestuursploeg voor. Met Robbe Masschelein en Orphée Saelens kiest de partij voor een voorzittersduo.

Lees meer »