Het casinogebouw Silt in Middelkerke zet zichzelf steeds nadrukkelijker op de kunstkaart. Sinds vorig jaar investeert de gemeente bewust in hedendaagse kunst voor de imposante inkomhal. Na werken van Koen Vanmechelen en Stanislas Lahaut zijn er nu twee nieuwe blikvangers bij: het Epitonium van Wim Delvoye en het verstilde silhouet Portrait L III 25 van Stefaan De Croock.
Schepen voor Cultuur Natacha Lejaeghere laat er geen twijfel over bestaan: de kunstwerken zijn een meerwaarde. “Deze kunstwerken zijn absolute aanwinsten. Ze zijn voor iedereen toegankelijk om te bewonderen. Onze collectie wordt stilaan indrukwekkend. Onze keuze om deel te nemen aan initiatieven zoals Beaufort en tegelijk eigen expo’s op te zetten in Villa Les Zéphyrs of in de voormalige kerken van Sint-Pieters-Kapelle en Leffinge, maakt dat Middelkerke een vaste plaats op de kunstkaart krijgt. Wat mij betreft zijn onze kunstwerken en onze expo’s de ‘juweeltjes’ van ons cultuurbeleid”, zegt Lejaeghere.
Volgens de schepen was de keuze voor kwaliteit en herkenbaarheid evident. “We mikken vooral op toegankelijkheid, maar met kwaliteit. Dit gebouw verdient dat ook. Ik ben alle betrokkenen bijzonder dankbaar, want het resultaat mag er wezen.”
Tijd gevangen in hout
Wie door de lichtrijke gang naar de vestiaire van Silt wandelt, kan niet naast Portrait L III 25 kijken. Het werk van Stefaan De Croock, opgebouwd uit gevonden hout, trekt de aandacht door zijn sobere, maar tegelijk gelaagde uitstraling.
“In essentie draait mijn werk rond tijd”, zegt De Croock. “Ik gebruik altijd hetzelfde materiaal: oud hout dat ik vind op zogenaamde ‘non-places’. Dat materiaal draagt sporen van het verleden en weerspiegelt de littekens en barsten die we allemaal meedragen. Normaal verstoppen mensen die groeven, maar in mijn werk krijgen ze net een prominente plaats.”
“We zijn allemaal samengesteld uit verschillende verhalen die ons maken tot wie we zijn” – kunstenaar Stefaan De Croock
Het hout dat De Croock gebruikt, komt vaak van locaties met een opmerkelijke geschiedenis. “In dit portret vermeng ik stukken hout met heel uiteenlopende herkomsten. Van een ruïne in Portugal tot een deur uit een villa in Middelkerke. Elk stuk vertelt een uniek verhaal, maar samen vormen ze één menselijk silhouet. Dat is voor mij een metafoor: we zijn allemaal samengesteld uit verschillende verhalen die ons maken tot wie we zijn”, legt hij uit.
De aankoopprijs van dit werk bedraagt 37.100 euro.
Van gotiek naar natuur
Het tweede nieuwe kunstwerk is van Wim Delvoye, internationaal gerenommeerd voor zijn gotische sculpturen en organische vormen. In de hoogte van de inkomhal prijkt voortaan Epitonium, een monumentale staalconstructie die verwijst naar een spiraalvormige schelp, vaak gevonden aan de Vlaamse kust. “Epitonium brengt de natuurlijke geometrie van het wenteltrapje samen met gotische lijnen”, klinkt het bij Delvoye.
Het werk sluit aan bij zijn eerdere creaties die onder meer in het Louvre in Parijs en in Shanghai werden tentoongesteld. Een permanente versie staat ook in de Sint-Baafskathedraal in Gent. De aankoopprijs werd geraamd op 318.000 euro, maar samen met de installatie- en transportkosten bedraagt het totale investeringsbedrag 400.000 euro.

Schepen Ethel De Blieck, bevoegd voor de exploitatie van Silt, merkt hoe het gebouw meer en meer een trekpleister wordt. “Met een restaurant, hotel, casino en evenementenhal heeft Silt sowieso een breed aanbod. Maar de inkomhal blijkt een bijzondere aantrekkingspool. Heel veel mensen stappen gewoon even binnen, maken een rondje rond de centrale as en genieten van de kunst. Deze nieuwe werken versterken die beleving nog meer.”
Eerdere aankopen en kritiek
Met Portrait L III 25 en Epitonium telt de kunstcollectie in de inkomhal nu vier werken. Eerder werden ook Seduction van Koen Vanmechelen (159.000 euro) en een werk van Stanislas Lahaut (18.550 euro) aangekocht. Daarmee komt de totale investering in kunstwerken voor Silt op 614.650 euro.
Oppositiepartij RESPECT plaatst daar vraagtekens bij. “Het is opvallend dat zulke bedragen worden besteed aan kunstwerken om het casino op te smukken, terwijl kunstenaars uit onze eigen streek in de kou blijven staan”, klinkt het kritisch.
Burgemeester Jean-Marie Dedecker besluit dat het artistieke ‘klavertje vier’ in de inkomhal nu compleet is. “Het had wat voeten in de aarde, maar deze werken pluk je niet zomaar uit de etalage. Ze zijn origineel en versterken de exclusieve uitstraling van Silt. Er is hier geen plaats voor eenheidsworst. Met dit gebouw willen we een statement maken en Middelkerke een gezicht geven. Deze kunstwerken slagen daar stuk voor stuk in.”
The post “Onze collectie wordt stilaan indrukwekkend”: Nieuwe kunstwerken van Stefaan De Croock en Wim Delvoye sieren casinogebouw Silt in Middelkerke is provided by KW.be.