De stad ontvangt jaarlijks een 900-tal meldingen over het openbaar domein via verschillende kanalen. De opvolging kon echter gestroomlijnder en klantvriendelijker. Daarom pakt de gemeente nu uit met een digitaal meldpunt.
De gemeente zet een grote stap vooruit in de afhandeling van meldingen rond infrastructuur en openbare werken. Waar burgers vroeger vaak weken moesten wachten op een antwoord, is er nu een digitaal meldpunt dat rechtstreeks gekoppeld is aan het planningssysteem van de technische dienst. Tot voor kort verliep de procedure omslachtig: een melding (telefonisch, per mail of aan het loket) werd geregistreerd en kreeg een ‘ticket’. Vervolgens kwam de kwestie op de agenda van het schepencollege. Pas na de beslissing daar kon de technische dienst aan de slag. “Daardoor gebeurde het soms dat kleine herstellingen nodeloos lang bleven liggen”, legt schepen van Communicatie Piet Berton uit.
Grote verbetering
Met het nieuwe meldpunt is die doorlooptijd sterk ingekort. “We willen sneller schakelen. Een melding hoeft geen weken meer te wachten op formele goedkeuring. In veel gevallen zal een probleem al opgelost zijn nog voor het schepencollege erover heeft vergaderd”, zegt Piet Berton. Niet alleen de snelheid, ook de transparantie verbetert. Burgers kunnen hun melding digitaal opvolgen en krijgen automatisch bericht over de voortgang. “Een van de grootste frustraties was dat men niets meer vernam over de stand van zaken na het indienen van een klacht over het openbaar domein. We hebben bij het begin van de legislatuur beloofd werk te maken van betere communicatie met de inwoners. Dit is een belangrijke stap in dat proces”, aldus de schepen. Toch verdwijnen de klassieke kanalen niet: wie liever belt of langskomt, kan dat nog steeds doen. De melding wordt dan alsnog in het nieuwe systeem ingevoerd.
Sneller aanpakken
Het gemeentebestuur wil de werking van het meldpunt nauwgezet opvolgen met behulp van zogenaamde KPI’s, kerncijfers dus. Zo kan men meten hoe snel en efficiënt meldingen worden verwerkt. “We willen objectieve cijfers. Enkel zo kunnen we blijven verbeteren”, besluit Berton. Met deze vernieuwing hoopt de gemeente zowel de efficiëntie van de technische dienst als de tevredenheid van de inwoners aanzienlijk te verhogen. Kapotte lantaarnpaal, of overgroeiend groen? Het nieuwe systeem zorgt ervoor dat dit sneller aangepakt wordt. (PA)
Surf naar www.meldpunt.jabbeke.be.
The post Nieuw digitaal meldpunt voor afhandeling klachten in Jabbeke: “We willen sneller schakelen” is provided by KW.be.