Op zondag 28 september viert Drankencentrale Depla aan de Stoomtuigstraat haar 30-jarige bestaan. Stichter Marc Depla (66) startte ooit als drankenhandelaar aan huis. Ondertussen is het een familiebedrijf geworden waar ook Marcs vrouw Heidi Nollet (57) al jaren in de winkel staat en zoon Bram al tien jaar deel van uitmaakt.
Marc Depla werkte als jonge gast eerst in de bouw en daarna in de houtbewerking. De drankenhandel kwam louter door toeval tot stand. “Ik ben grootgebracht in de Grijspeerdstraat waar nu Frituur Maison zit. Mijn vader, André Depla, had er een kruidenierswinkel waar eerst vooral voeding werd verkocht maar doordat hij kon intekenen voor groepsaankopen bij de groothandel, kon hij dranken voor scherpe prijzen aanbieden. Mijn broer Antoon, zus Martine en ik werden ingeschakeld om foldertjes in Gits rond te brengen met ons fietsje. Mijn vader was best een vooruitstrevende commerçant voor die tijd.”
Bierronde overnemen
“We kregen alsmaar meer volk over de vloer waaronder ook een bierhandelaar die bij ons kwam kopen om op zijn ronde dan door te verkopen. Hij wou stoppen met die ronde en vroeg mij of ik geen interesse had om die over te nemen. Ik werkte toen in de houtbewerking en vroeg mijn baas of ik mocht stoppen om zelfstandig te worden. Van de ene dag op de andere dag, ik was toen 25, ging ik op ronde in Gits en Lichtervelde met dranken. Twee jaar later ontmoette ik opnieuw een drankenbezorger die ermee wou ophouden en nam ook zijn ronde over. Ik werkte van maandag tot zaterdagavond. De leveringen gebeurden in de winkel van mijn vader en het leeggoed werd gestockeerd aan de overkant van de voormalige meisjesschool in Gits. Tot 1984 werkten we enkel voor particulieren. Ik was preus lik fjirtig toen ik mocht leveren aan café De Drie Koningen in Gits”, vervolgt Marc.
Veel veranderd
Toen de schoonbroer van Marc wist dat er een ambachtelijke zone op ’t Stoomtuig kwam in Gits, sprongen ze samen op de kar om een perceel te kopen en te delen. “In 1994 zijn we beginnen te bouwen en een jaar later, in september 1995, zijn we opengegaan. In die dertig jaar is er heel wat veranderd in onze branche. Zo zijn de rondes waarbij we dranken bij particulieren aan huis brengen uitgestorven. Tot drie jaar geleden gingen we nog een halve dag per week op de baan. Vandaag komen de particulieren naar hier en leveren we aan bedrijven en horeca. De focus ligt nu op de winkel waar we sinds kort een promomuur hebben met heel scherpe prijzen, wat een enorm succes is. Daarnaast ligt de focus op particuliere feestjes en evenementen. We merken dat alsmaar meer collega’s ophouden met drank, glazen en frigo’s te voorzien voor particuliere feestjes en daar zien wij wel een markt in”, klinkt het bij de familie Depla.
“Alcoholvrije dranken worden alsmaar populairder”
Marc Depla en zijn vrouw Heidi Nollet zijn beiden nog heel actief in het bedrijf. Stilaan komt een nieuwe wind de zaak in waaien met zoon Bram die onder andere de sociale media beheert. “Na mijn studies heb ik geen moment getwijfeld om aan de slag te gaan in het bedrijf van mijn ouders. Het leek voor mij een evidente keuze en zelfstandig zijn zit ons in het bloed. Zowel mijn vader, mijn moeder als ikzelf hebben elk onze eigen taken en we vullen elkaar goed aan. Mijn mama houdt van het sociale contact in de winkel en vindt de combinatie met het huishouden op die manier ideaal. Op een warme dag stonden de deuren hier wagenwijd open en iemand dacht dat het hier een drive-in was. Die man was met zijn auto binnengereden maar had pas door dat het hier geen drive-in was, toen hij zijn autodeuren niet kon openen. Wat hebben we toen gelachen! Voorts vind ik de aankoop leuk maar ook het fysieke werk en vooral de afwisseling maakt het een boeiende job. Dat ik samen met mijn ouders werk, zorgt ervoor dat we een unieke band hebben”, aldus zoon Bram.
Feest
Op zondag 28 september viert Drankencentrale Depla haar 30-jarige bestaan. Ze verwelkomen graag iedereen om een kijkje te komen nemen in de drankenhandel. “Er is een springkasteel voor de kleinsten en een tap-tasting met alcoholische en niet-alcoholische dranken. De alcoholvrije dranken winnen trouwens alsmaar meer aan populariteit. Er zijn speciale acties en scherpe prijzen. We voorzien ook goodiebags en openen de deuren vanaf 9 uur”, klinkt het. (Eline Vincke)
The post Drankencentrale Depla viert dertigste verjaardag: “Nieuwe promomuur is succes” is provided by KW.be.