Vooruit wil strengere regelgeving e-steps: verplichting helm, maximaal 20 km/u en verplicht zichtbaar vignet

In 2024 gebeurden er 1.853 ongevallen met e-steps en in de eerste drie maanden van 2025 al 470, een forse stijging. Vooruit wil daarom strengere en duidelijkere regels op Vlaams én federaal niveau. Vlaams Parlementslid Gianna Werbrouck benadrukt vooral sensibilisering: jongeren informeren via scholen, pakketten met basisregels en reflectiestickers bij aankoop, duidelijke meldingen bij deelsteps, en veiliger infrastructuur. Federaal pleit Annick Lambrecht voor strengere regels: verplichte helm, lagere maximumsnelheid (20 km/u), minder vermogen, grotere wielen, verplichte verzekering en betere handhaving. Het doel: e-steps als duurzaam alternatief veiliger maken voor alle weggebruikers.

Volgens het Vias Institute werden in 2024 1.853 e-step ongevallen geregistreerd, terwijl in de eerste drie maanden van 2025 al 470 incidenten plaatsvonden, een stijging van 62% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Daarom wil Vooruit op alle niveaus duidelijke regels maken rond de E-step.

Vooruit dient hierover een resolutie in bij het Vlaams parlement: “Je kan echt wel wat doen op Vlaams niveau. Tijd om wakker te worden dus”, aldus Vlaams Parlementslid Gianna Werbrouck.

De regels kennen

“Heel wat mensen op een E-step kennen de bestaande basisregels niet. We moeten Vlaams dus vooral die regels gekend maken. Zo moet je minimum 16 jaar zijn. Je mag nooit met twee op één step. Laten we daarom al vroeg beginnen met jongeren hierover te informeren.”

“Neem dit op in lessen rond verkeersveiligheid op school. Werk materiaal uit dat in het lessenpakket opgenomen kan worden. Iedereen die een E-step koopt, moet ook een basispakket meekrijgen met informatie en hulpmiddelen zoals reflecterende stickers. Wie een deelstep huurt zou op zijn smartphonescherm of op dat van de step eerst een mededeling moeten krijgen met de basisregels rond veiligheid.”

“Laat ons ook inzetten op veilige wegen voor steps. Vlaanderen kan de gemeenten helpen door de gevaarlijke punten in kaart te brengen en aan te pakken. Na al dat informeren, moeten we soms ook streng zijn. Laat secundaire scholen en politie samenwerken om bijvoorbeeld snelheidscontroles te voorzien op school of in de omgeving.”

De regels verstrengen

Federaal smijt Annick Lambrecht zich op de problemen met E-steps voor de socialistische partij: “Ons wetsvoorstel ligt klaar. Alles wat de veiligheid verbetert, moeten we overwegen. De helm verplichten is dan een no-brainer. Zowel dokters die slachtoffers van ongevallen met E-steps moeten verzorgen als verkeersspecialisten zoals het VIAS zijn daar zeer duidelijk over.”

“Maar een helm alleen lost het probleem niet op. Wij stellen voor de maximale snelheid te verlagen, van 25 naar 20 km per uur. Ook het vermogen moet lager, zoals in Nederland. Zo kunnen steppers minder snel optrekken. We beschermen zo zowel de steppers als de andere weggebruikers. We willen ook grotere wielen opleggen. Hoe kleiner het wiel hoe sneller een klein barstje of bultje in de weg tot een pijnlijke val kan leiden.”

“Als het toch nog misloopt, zien we dat de verwondingen vaak heel ernstig zijn. Daarom pleiten we voor een verplichte verzekering als je zelf een step aankoopt. Bij deelsteps moet dit in de ritprijs inbegrepen zijn. Zo krijgen slachtoffers eventuele schade en letsels altijd vergoed.”

“Ten slotte moeten we ook inzetten op handhaving. Wie willens nillens de regels negeert en zichzelf en anderen zo in gevaar brengt moet van de weg gehaald kunnen worden. Daarvoor moet de politie onder andere betere snelheidsmeters krijgen. Alle steps voorzien van een nummerplaat kan dan het werk voor de politie nog makkelijker maken.”

“De E-step moet zijn plaats hebben op onze wegen”, zo stelt Werbrouck. “Zeker in de stad is dit voor veel mensen een goed alternatief: het neemt weinig plaats in in huis en je bent er snel mee weg.” “Maar het moet wel veiliger dan vandaag. De overheid, zowel federaal, Vlaams als lokaal, kan hier met enkele gerichte maatregelen echt het verschil maken. Zo gaan we er allemaal veiliger op vooruit”, zo besluit Lambrecht.

De 10 belangrijkste voorstellen van Vooruit

Vlaams

Bij deelsteps krijg je, voor je kan vertrekken, op je smartphonescherm of op het scherm van de step een kort overzicht van de belangrijkste regels: minimumleeftijd, niet met twee, … Niet akkoord? Dan kan je niet vertrekken.Informatiepakket bij aankoop verplicht: pictogrammen met kernregels en reflectiestickers voor goede zichtbaarheidLessenpaketten voor het onderwijs ontwikkelen over veilig met de step in het verkeerStepzones onderzoekenSamenwerking van secundaire scholen en politie stimuleren om snelheidscontroles op en rond scholen te organiseren

Federaal

6. E-steps als aparte categorie in de wetgeving (nu gelijkgesteld aan elektrische rolstoelen)

7. Verzekering en verplicht zichtbaar vignet: gelijktrekken met die voor bromfietsen. Bij deelsteps zit dit in de prijs. Zo krijgen slachtoffers eventuele schade en letsels altijd vergoed.

8. De helm dragen wordt verplicht

9. Maximale snelheid wordt verlaagd van 25 naar 20 km/u; maximaal vermogen wordt ook verlaagd zodat ze minder snel kunnen optrekken

10. De wielen moeten groter, voor meer stabiliteit

The post Vooruit wil strengere regelgeving e-steps: verplichting helm, maximaal 20 km/u en verplicht zichtbaar vignet is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Jobstudent Bpost krijgt drie maanden rijverbod nadat hij tegen oplegger rijdt: “Ik had niet goed opgelet”

I.G. is in de politierechtbank van Aalst veroordeeld tot drie maanden rijverbod nadat hij als jobstudent met een bestelwagen van Bpost tegen een oplegger reed. De jongeman was naar eigen zeggen afgeleid door een elektronisch apparaat om adressen op te zoeken. “Had er een passagier gezeten, dan was die er nu misschien niet meer”, liet de politierechter verstaan.

Lees meer »

Eendracht Bazel en PD Kruibeke hopen in onderlinge derby allebei die eerste zege te pakken: “Iedereen kent mekaar, tien jaar geleden speelden we nog onder de naam van Bazel B”

Een pittige Wase derby met toch ook al een beetje het mes op de keel? Bazel, dat de competitie met een magere drie op negen is begonnen, krijgt zondag het bezoek van de buren van PD Kruibeke, die nog steeds puntenloos zijn. Zo staat er naast de eer van het dorp ook gewoon toch ook sportief al iets op het

Lees meer »

VIDEO. Heerlijke taferelen: Vuelta-laureaten knutselen eigenhandig podiumceremonie in elkaar op hotelparking

Ondanks de pro-Palestijnse protesten is het peloton er zondag toch nog in geslaagd de tachtigste Vuelta a Espana feestelijk af te sluiten. Na de annulatie van de slotrit kon ook de officiële podiumceremonie in Madrid niet doorgaan, waarop de renners en hun teams dan maar beslisten zelf wat in elkaar te boksen. “s Avonds laat werden alle laureaten alsnog gehuldigd.

Lees meer »

Farmasector furieus om verlies van 80 miljoen door Vandenbroucke: “Potentieel grote gevolgen voor Belgische markt”

“Dit is ongehoord”: de farmasector staat op haar achterste poten na een brief van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) aan hun adres. Vanaf 1 januari voert hij een prijsdaling door op geneesmiddelen, waardoor de geneesmiddelenproducenten 80 miljoen euro minder inkomsten zullen hebben. Wat kan dat betekenen voor de Belgische markt? En zou het ook een impact kunnen hebben op

Lees meer »

“Aantal Aziatische hoornaars zal explosief toenemen”: Vespa-Watch reageert op beslissing om in Zeeland bestrijding op te geven

De Nederlandse provincie Zeeland, waar ook Zeeuws-Vlaanderen deel van uitmaakt, stopt met de bestrijding van de Aziatische hoornaar. Geen goeie beslissing, vindt Dominique Soete van Vespa-Watch. “We moeten de populatie beheersbaar houden en niet volledig loslaten. Dit is om problemen vragen.”
The post “Aantal Aziatische hoornaars zal explosief toenemen”: Vespa-Watch reageert op beslissing om in Zeeland bestrijding op te

Lees meer »

John&Jane bundelt krachten met Sense Audio-Visual

John&Jane is al jarenlang een sterke audiovisueel eventbedrijf in Ruiselede, terwijl Sense Audio-Visual een stevige reputatie opbouwde vanuit Aartselaar. Beide staan ze bekend als bedrijven die werken met een oog voor detail en inzetten op de kennis en wellbeing van hun personeel. Sinds september vormen de twee bedrijven één geheel, genaamd John&Jane makes Sense, en willen ze hun expertise samen

Lees meer »