In 2024 gebeurden er 1.853 ongevallen met e-steps en in de eerste drie maanden van 2025 al 470, een forse stijging. Vooruit wil daarom strengere en duidelijkere regels op Vlaams én federaal niveau. Vlaams Parlementslid Gianna Werbrouck benadrukt vooral sensibilisering: jongeren informeren via scholen, pakketten met basisregels en reflectiestickers bij aankoop, duidelijke meldingen bij deelsteps, en veiliger infrastructuur. Federaal pleit Annick Lambrecht voor strengere regels: verplichte helm, lagere maximumsnelheid (20 km/u), minder vermogen, grotere wielen, verplichte verzekering en betere handhaving. Het doel: e-steps als duurzaam alternatief veiliger maken voor alle weggebruikers.
Volgens het Vias Institute werden in 2024 1.853 e-step ongevallen geregistreerd, terwijl in de eerste drie maanden van 2025 al 470 incidenten plaatsvonden, een stijging van 62% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Daarom wil Vooruit op alle niveaus duidelijke regels maken rond de E-step.
Vooruit dient hierover een resolutie in bij het Vlaams parlement: “Je kan echt wel wat doen op Vlaams niveau. Tijd om wakker te worden dus”, aldus Vlaams Parlementslid Gianna Werbrouck.
De regels kennen
“Heel wat mensen op een E-step kennen de bestaande basisregels niet. We moeten Vlaams dus vooral die regels gekend maken. Zo moet je minimum 16 jaar zijn. Je mag nooit met twee op één step. Laten we daarom al vroeg beginnen met jongeren hierover te informeren.”
“Neem dit op in lessen rond verkeersveiligheid op school. Werk materiaal uit dat in het lessenpakket opgenomen kan worden. Iedereen die een E-step koopt, moet ook een basispakket meekrijgen met informatie en hulpmiddelen zoals reflecterende stickers. Wie een deelstep huurt zou op zijn smartphonescherm of op dat van de step eerst een mededeling moeten krijgen met de basisregels rond veiligheid.”
“Laat ons ook inzetten op veilige wegen voor steps. Vlaanderen kan de gemeenten helpen door de gevaarlijke punten in kaart te brengen en aan te pakken. Na al dat informeren, moeten we soms ook streng zijn. Laat secundaire scholen en politie samenwerken om bijvoorbeeld snelheidscontroles te voorzien op school of in de omgeving.”
De regels verstrengen
Federaal smijt Annick Lambrecht zich op de problemen met E-steps voor de socialistische partij: “Ons wetsvoorstel ligt klaar. Alles wat de veiligheid verbetert, moeten we overwegen. De helm verplichten is dan een no-brainer. Zowel dokters die slachtoffers van ongevallen met E-steps moeten verzorgen als verkeersspecialisten zoals het VIAS zijn daar zeer duidelijk over.”
“Maar een helm alleen lost het probleem niet op. Wij stellen voor de maximale snelheid te verlagen, van 25 naar 20 km per uur. Ook het vermogen moet lager, zoals in Nederland. Zo kunnen steppers minder snel optrekken. We beschermen zo zowel de steppers als de andere weggebruikers. We willen ook grotere wielen opleggen. Hoe kleiner het wiel hoe sneller een klein barstje of bultje in de weg tot een pijnlijke val kan leiden.”
“Als het toch nog misloopt, zien we dat de verwondingen vaak heel ernstig zijn. Daarom pleiten we voor een verplichte verzekering als je zelf een step aankoopt. Bij deelsteps moet dit in de ritprijs inbegrepen zijn. Zo krijgen slachtoffers eventuele schade en letsels altijd vergoed.”
“Ten slotte moeten we ook inzetten op handhaving. Wie willens nillens de regels negeert en zichzelf en anderen zo in gevaar brengt moet van de weg gehaald kunnen worden. Daarvoor moet de politie onder andere betere snelheidsmeters krijgen. Alle steps voorzien van een nummerplaat kan dan het werk voor de politie nog makkelijker maken.”
“De E-step moet zijn plaats hebben op onze wegen”, zo stelt Werbrouck. “Zeker in de stad is dit voor veel mensen een goed alternatief: het neemt weinig plaats in in huis en je bent er snel mee weg.” “Maar het moet wel veiliger dan vandaag. De overheid, zowel federaal, Vlaams als lokaal, kan hier met enkele gerichte maatregelen echt het verschil maken. Zo gaan we er allemaal veiliger op vooruit”, zo besluit Lambrecht.
De 10 belangrijkste voorstellen van Vooruit
Vlaams
Bij deelsteps krijg je, voor je kan vertrekken, op je smartphonescherm of op het scherm van de step een kort overzicht van de belangrijkste regels: minimumleeftijd, niet met twee, … Niet akkoord? Dan kan je niet vertrekken.Informatiepakket bij aankoop verplicht: pictogrammen met kernregels en reflectiestickers voor goede zichtbaarheidLessenpaketten voor het onderwijs ontwikkelen over veilig met de step in het verkeerStepzones onderzoekenSamenwerking van secundaire scholen en politie stimuleren om snelheidscontroles op en rond scholen te organiseren
Federaal
6. E-steps als aparte categorie in de wetgeving (nu gelijkgesteld aan elektrische rolstoelen)
7. Verzekering en verplicht zichtbaar vignet: gelijktrekken met die voor bromfietsen. Bij deelsteps zit dit in de prijs. Zo krijgen slachtoffers eventuele schade en letsels altijd vergoed.
8. De helm dragen wordt verplicht
9. Maximale snelheid wordt verlaagd van 25 naar 20 km/u; maximaal vermogen wordt ook verlaagd zodat ze minder snel kunnen optrekken
10. De wielen moeten groter, voor meer stabiliteit
The post Vooruit wil strengere regelgeving e-steps: verplichting helm, maximaal 20 km/u en verplicht zichtbaar vignet is provided by KW.be.