Een harde klap voor DJ Joeri Pauwels (Kortrijk). De West-Vlaming, die jaarlijks meer dan 22 miljoen views verzamelde op TikTok, werd deze week onverwacht van het platform verwijderd. Aanleiding: promotievideo’s rond zijn nummer Hef Je Glas, waarin feestvierders soms met een pintje in de hand te zien waren. Volgens TikTok in strijd met hun richtlijnen.
De video’s toonden vrienden en fans die meezongen met Hef Je Glas. Niet iedereen had bier vast, sommigen een frisdrank of een alcoholvrije variant. Toch werd het account gesloten.
Ik kan onmogelijk weten wat er in dat glas zit
“Mijn muziek draait rond samen vieren en ambiance, net zoals op een trouwfeest of festival”, reageert Pauwels. “Ik kan onmogelijk weten of iemand in beeld alcoholisch bier drinkt, een alcoholvrije versie of gewoon limonade. Vandaag is alcoholvrij bier enorm populair, maar TikTok maakt dat onderscheid niet. Dit gaat over sfeerbeelden, niet over misbruik.”
Direct ingegrepen, maar te laat
Toen de eerste melding binnenkwam, besliste Pauwels om geen nieuwe video’s met bier meer te posten. Maar de honderden oudere filmpjes bleven online staan.
“Alles één voor één wissen was praktisch onmogelijk. Ondanks dat ik meteen gehoor gaf, heeft TikTok mijn account definitief gesloten. Dat voelt erg onrechtvaardig.”
Van 22 miljoen naar nul
De gevolgen zijn groot. “Mijn fans deelden massaal video’s met Hef Je Glas en dat zorgde voor een gigantisch bereik. Nu valt dat helemaal stil. Sociale media zijn voor een artiest cruciaal om je muziek te verspreiden. Het is echt een harde dobber om van 22 miljoen views naar nul te gaan.”
Pleidooi voor nuance
Pauwels benadrukt dat hij begrip heeft voor de beschermende rol van TikTok, maar vraagt meer nuance.
“Er is een wereld van verschil tussen het promoten van overmatig alcoholgebruik en het tonen van een onschuldige feestsfeer. Als artiest heb je niet in de hand wie er in beeld komt of wat er in een glas zit. Dat kan net zo goed alcoholvrij bier of frisdrank zijn. Het is niet correct dat ik daardoor mijn hele platform verlies.”
DJ Joeri Pauwels is al jaren een vaste waarde op trouwfeesten, evenementen en après-ski-party’s. Zijn stijl mengt ambiance, pop, après-ski en internationale hits. Naast zijn werk als DJ runt hij ook een marketingbureau en organiseert hij muzikale boottochten. Met miljoenen views op sociale media groeide hij uit tot een merk op zich.
Meer info via www.djjoeri.be of via Facebook, Instagram en Snapchat.
The post Van miljoenen views naar nul bereik: TikTok verwijdert account van DJ Joeri Pauwels is provided by KW.be.