Kanaal Z en Canal Z, de grootste businesszenders van ons land, gaan sinds kort door het leven onder een nieuwe naam: Trends Z. Met deze naamsverandering versterkt Roularta Media Group het bredere content-ecosysteem van Trends, hét multimediale merk voor business, economie, beleggen en ondernemerschap. “Deze strategische naamsverandering weerspiegelt een duidelijke visie”, aldus hoofdredacteur Stijn Fockedey (42), met roots in Wingene.
Stijn Fockedey is de eerste hoofdredacteur van de eengemaakte redactie van Trends en Kanaal Z. Hij is een jaar officieel aan de slag in zijn nieuwe rol. “Als ik zeg dat dit geen jongensdroom van mij was, dan zou ik liegen”, opent Stijn, die zijn journalistieke loopbaan indertijd startte bij KW.
“Ik had nooit gedacht dat mijn carrièrepad zo zou lopen, maar ik had er meteen voor getekend”, lacht Stijn. “Destijds werd ik aangeworven om bij KW de allereerste lokale nieuwswebsite mee uit te bouwen. De ambitie was om een soort van regionale CNN te worden, met als focus breaking news en ongevallen in West-Vlaanderen. We werkten toen nauw samen met de lokale omroep Focus&WTV.”
Pionierswerk
Op een bepaald moment liet hij de Meiboomlaan in Roeselare achter zich. “In de eerste plaats ben ik een digitale mens met de focus op onlinejournalistiek. We wilden bij KW de beste nieuwswebsite maken en ik wou ook bijleren over onlinejournalistiek om daarin verder te gaan. Door mijn ervaring kreeg ik de vraag van Jos Grobben om mee te helpen met de opstart in de newsroom. Ik was er zowat halftijds journalist, een beetje de verbindingspersoon tussen IT, redactie en marketing”, gaat Stijn verder.
“Stress is niet altijd nefast voor de productiviteit”
“Techniek vond en vind ik extreem interessant. In Brussel volgde een snelle start en ik kende daar nog wel wat mensen van vroeger, door mijn stage bij Knack en De Tijd. Op een bepaald moment kwam ik opnieuw voor een keuze te staan: mij verder verdiepen in de technische skills of toch eerder richting journalistieke toekomst, wat nog altijd mijn grote liefde was. Zo kwam ik bij Trends terecht als redacteur retail en technologie, al heb ik online nooit losgelaten. Het was een geluk dat mijn voorgangers als hoofdredacteur van Trends, allebei enorm digiminded waren. Het was fijn om dat pionierswerk mee te kunnen coördineren.”
Eén sterk merk
“Eigenlijk heb ik het altijd leuk gevonden om deadlines met elkaar te combineren”, gaat de hoofdredacteur verder. “Stress is niet altijd nefast voor de productiviteit, weet ik uit ondervinding. (lacht) Bovendien hebben we de luxe bij Trends en Knack dat we niet op alles moeten springen. We maken keuzes, maar hoeven niet in te spelen op elk lukraak nieuwsfeit. Vandaag ben ik de eerste hoofdredacteur van de eengemaakte redactie van Trends en Kanaal Z. Mijn eerste jaar als hoofdredacteur krijgt nu een mooi verlengstuk met de introductie van Trends Z.”
“Ik mocht al enorm veel van mijn journalistieke bucketlist schrappen”
Voortaan wordt alle businesscontent van Roularta Media Group onder één sterk merk samengebracht. Dit moet de positie van Trends als grootste businesscommunity van het land versterken. “Deze strategische naamsverandering weerspiegelt een duidelijke visie: Trends moet nog meer het centrale ankerpunt worden voor iedereen met ambitie. Voor ondernemers, managers, beleggers en professionals die op zoek zijn naar betrouwbare, diepgaande en relevante financieel-economische content, via welk kanaal dan ook. De redactie introduceert enkele nieuwe formats. De naamsverandering naar Trends Z luidt de komst in van een gloednieuw videoplatform waarop kijkers live én on demand terechtkunnen voor nieuws, duiding, interviews en debatten uit de wereld van economie, financiën, ondernemerschap en innovatie. Finaal wordt terugkijken naar programma’s in het najaar mogelijk via de verschillende operatoren”, klinkt het.
Mijlpalen
“De naamsverandering naar Trends Z is eigenlijk een vrij natuurlijk proces, want beide media waren al zeer nauw aan het samenwerken. We bedienen dezelfde doelgroepen en vanuit marketingstandpunt is het sterker en eenvoudiger om een gelijklopende merknaam te hebben. De mediawereld verandert en evolueert, stilstaan is achteruitgaan. Tekst, audio en video lopen voortaan over verschillende kanalen heen”, licht Stijn toe.
“Het voorbije jaar hebben we heel hard ingezet op beleggen, onder meer met onze Trends Beleggers Challenge, een virtuele beleggingswedstrijd waarmee echte prijzen te winnen zijn. Komend jaar gaan we extra inzetten op ondernemen. De lancering van Trends Z is nog maar net achter de rug, straks zitten we pas echt op kruissnelheid. Kanaal Z mocht vorig jaar het 25-jarig bestaan vieren en dit jaar mag Trends 50 kaarsjes uitblazen. Het is mijn persoonlijke drive om deze juweeltjes zo goed mogelijk te doen schitteren. Weet je, ik voel me soms als een kind in een snoepwinkel. Ik mocht het voorbije jaar enorm veel van mijn journalistieke bucketlist schrappen. Er zijn weinig tot geen mediamerken die én een magazine én een tv-zender met een dagelijks journaal én een nieuwswebsite met een volwaardige beleggersmodule hebben. Bovendien leven we in een van de meest interessante economische tijden in jaren.”
The post “We leven in een van de meest interessante economische tijden in jaren”: Stijn Fockedey is ruim één jaar hoofdredacteur van Trends Z is provided by KW.be.