Met bijna 17.000 meldingen en meer dan 30.000 telefoonoproepen naar het gratis nummer, blijft 1788 hét contactpunt van de Stad. Sinds de oprichting meer dan 8 jaar geleden is het meldpunt 1788 goed gekend bij de Roeselarenaars. En ook dankzij de Roeselare-app blijft 1788 bereikbaar voor iedere Roeselarenaar.
In 2024 kwamen 16.963 meldingen binnen bij 1788. Hiermee blijft het aantal 1788-meldingen verder stijgen. In vergelijking met 2023 is dit een toename van maar liefst 27 procent. Deze stijgende tendens kan deels verklaard worden door de groeiende stad, en dus het groter aantal inwoners en ook de meer vierkante meters openbare ruimte. Daarnaast neemt de bekendheid van 1788 verder toe, en ligt de tevredenheid over de werking van 1788 hoog. Bovendien is de toegankelijkheid van het meldpunt 1788 verhoogd: sinds begin 2024 kan je via de Roeselare-app eenvoudig en snel een melding maken bij de Stad.
“1788 is al meer dan acht jaar het vaste aanspreekpunt van onze Stad, en blijft dat ook in een steeds digitaler Roeselare. Dat zoveel inwoners de weg vinden naar het meldpunt toont hun betrokkenheid en ons engagement om werk te maken van een Stad die luistert en bijstuurt”, aldus burgemeester Kris Declercq.
Ongeveer 8 op de 10 meldingen, of meer dan 12.000 meldingen komen rechtstreeks van de Roeselarenaar. De overige 20 procent komt van gemeenschapswachten, stadsmedewerkers en politie. De meeste meldingen gaan over zwerfvuil en netheid, gevolgd door verkeerssignalisatie en hinder door openbare werken of groen. Dankzij het engagement van die melders blijft de stad proper en veilig voor elke bezoeker aan de stad.
Persoonlijk contact
De stijging van het aantal 1788-meldingen is merkbaar via elk kanaal. In 2024 wordt meer dan 40 procent van alle meldingen gestuurd naar het e-mailadres ([email protected]), terwijl ongeveer 20 procent de weg vindt naar de website (www.roeselare.be/1788). Bijna 900 meldingen, of ongeveer 1 op 20 van alle meldingen, komt binnen via de Roeselare-app (mogelijk sinds januari 2024). Naast deze digitale kanalen blijft ook telefonisch contact mogelijk via het gratis nummer 1788, of via WhatsApp-bericht (0499?92?1788). Voor wie de voorkeur geeft aan persoonlijk contact, staat het Onthaal in het stadhuis open voor bezoekers, en dit ook op de middag tijdens weekdagen.?
“Met 1788 als centraal, makkelijk nummer hoeven de inwoners niet na te denken over welke dienst ze moeten contacteren. Bij het unieke meldpunt kan je terecht met je vraag of melding voor de Stad, én dit op verschillende manieren”, vult schepen van Dienstverlening Matthijs Samyn aan.
Via ‘Mijn Roeselare-profiel’, het gepersonaliseerde digitale platform op roeselare.be en in de Roeselare-app, kunnen Roeselarenaars de status van hun 1788-vragen en meldingen volgen. Inloggen op ‘Mijn Roeselare-profiel’ is eenvoudig met behulp van een identiteitskaart of itsme, en biedt ook de mogelijkheid om persoonlijke gegevens bij te werken.?
Wie digitale hulp nodig heeft bij mijn Roeselare-profiel kan op elk moment terecht in de Digipunten in Roeselare (www.iedereendigitaalroeselare.be).??
The post Meldpunt 1788 blijft met bijna 17.000 meldingen in 2024 een groot succes: “Het toont de betrokkenheid van de burger” is provided by KW.be.