De Torhoutse gemeenteraad heeft maandagavond het bestek voor een nieuwe parkeerconcessie officieel goedgekeurd. Het huidige parkeerbeleid wordt grotendeels voorgezet. Het blijft een mix van gratis randparkings, blauwe zone in de stadskern en kortparkeren op Shop & Go-plaatsen. Met ook een nieuwigheid: de parking Hofstraat (site Pollet) wordt betalend.
Het is de bedoeling dat de nieuwe regeling ingaat vanaf 1 maart 2026. Tegen dan zou er een nieuwe controlefirma aangesteld moeten zijn om het beleid te handhaven. Daarvoor is voor een periode van zes jaar een bedrag van 920.000 euro voorzien. Opgepast: chauffeurs die zich niet aan de regels houden, krijgen voortaan 25 in plaats van 20 euro boete.
Parkeertijd van blauwe zone te kort
Het parkeerbeleid bestaat in zijn huidige vorm sinds maart 2023. De stad besloot het na twee jaar te evalueren en eventueel bij te sturen. Er werden twee bevragingen gelanceerd. Enerzijds werd het inwonerspanel ingeschakeld om de mening van de Torhoutenaren te horen en anderzijds werden de winkeliers en horeca-uitbaters van de koepel Torhout Handelt naar hun oordeel gepolst.
“Liefst 76% van de inwoners blijkt positief te zijn over het huidige parkeerbeleid”, aldus schepen van Mobiliteit Pieter Billiet (CD&V). “Voor hen hoeft er niets te wijzigen. De handelaars daarentegen vinden de parkeertijd van de blauwe zone (twee uur) te kort.”
Op basis van de input wordt het betalend parkeren opnieuw ingevoerd op de centrumparking Hofstraat. Bovendien wordt de looptijd van de parkeerconcessie opgetrokken van vier naar zes jaar, wat ruimte biedt voor continuïteit en eventuele bijsturingen waar nodig.
Tevredenheid over gratis parkeren
“We wilden met de wijziging van het parkeerplan niet over één nacht ijs gaan”, vervolgt schepen Billiet. “De bevindingen van de Torhoutenaren schatten we hoog in. We zijn opgelucht dat de meeste mensen tevreden zijn met het gratis parkeren. Tegelijkertijd hebben we oren naar de winkeliers en horeca-uitbaters en vormen we de parking Hofstraat om naar betalend.”
“We kunnen nu starten met de aanbestedingsprocedure om een partner voor de handhaving van het beleid aan te stellen. We willen zoals gezegd op 1 maart met het nieuwe parkeerplan van start gaan en dit voor de duur van zes jaar.”
Langparkeerders aanzuigen
Groen toonde er zich geen voorstander van om de parking Hofstraat betalend te maken. “Zo zuig je de langparkeerders weer naar het centrum van de stad, daar waar ze thuishoren aan de rand”, verwoordde Bertrand Vander Donckt zijn mening. “Dit druist in tegen de visie van duurzaam parkeren.”
Groen en Trots Op Torhout onthielden zich bij de stemming. Alle andere partijen keurden het punt goed.
The post Torhout blijft kiezen voor blauwe zone, maar parking Hofstraat wordt betalend is provided by KW.be.