Op de dag dat het Brugs stadsbestuur een ‘knip’ doorvoerde in de Vijversdreef in Sint-Kruis, deed zich al een eerste ongeval voor in de omleiding via de nabijgelegen Beukenlaan. 300 Malenaars protesteerden maandagavond tegen deze ‘tijdelijke’ (?) maatregel.
Tijdens de actie van de malcontente Malenaars, die zich groepeerden rond de door hen verfoeide verkeerbelemmerende blokken, deed zich een ongeval voor. Een automobilist, die wegens de ingevoerde verkeersknip een ommetje deed via de Vuurkruisenlaan en de Beukenlaan, reed in zijn haast de spiegel van een geparkeerd voertuig kapot.
Knip de knip
Ondertussen betoogden 300 Malenaars vreedzaam in de Vijversdreef. Ze riepen als teken van protest ‘knip de knip’. Burgemeester Dirk De fauw voert dit proefproject gedurende drie maanden in – tot 15 december wordt het aantal voertuigen in de aanpalende straten geteld, in afwachting van een definitieve verkeersregeling.
Het stadsbestuur hoopt met die maatregel het aantal voertuigen in de Vijversdreef te beperken. Die straat wordt als toegangsweg gebruikt door de Malenaars. Volgens Dirk De fauw rijden er tot 2.000 voertuigen per dag door deze straat in Sint-Kruis.
Omleiding
De bedoeling van de knip om het doorgaand verkeer via de Doornhut en de Brieversweg te laten verlopen. “In de praktijk zullen de automobilisten via Bos en Lommer, de Vijversgracht en de nu al drukke Lodewijk van Malestraat omrijden; Het probleem wordt enkel verlegd”, zegt Fernand Van Huyneghem van het ‘Comité Leefbaar Male’.

Clifford Bourdon voegt eraan toe: “De Vijversgracht en de Vuurkruisenlaan zijn loodrechte straten, gehaaste automobilisten zullen er snelheden tot 70 km per uur halen. In de Vijversdreef daarentegen zijn er nog snelheid afremmende versmallingen. Het enige dat de stad gedaan heeft, is snel een bord in onze straat plaatsen, met het opschrift ‘opgepast, spelende kinderen’. Deze maatregel komt geenszins de verkeersveiligheid ten goede.”
Alternatieve oplossing?
Stephen De Pretre heeft een alternatieve oplossing: “De burgemeester zegt dat het verkeer te zwaar, te snel en te druk is. Welnu, er staat al een verkeersbord dat zwaar verkeer verbiedt. De politie moet dit verbod enkel handhaven met camera’s of tijdens controles pv’s opstellen.”
“Wat de snelheid betreft, is het verschil van deze met zone 30 met de toegelaten snelheid op de Maalse Steenweg te groot. Daar mag je 70 km per uur rijden! Verplaats in overleg met Wegen en Verkeer het agglomeratiebord tot aan restaurant Dampierre, zodat automobilisten op die gewestweg maximaal 50 km per uur rijden! .”
“Teveel auto’s in de Vijversdreef? Male is inderdaad in een halve eeuw tijd geëvolueerd van een landelijk gebied vol weiden naar een woonbuurt met 2.000 inwoners. Daar hebben de politici indertijd geen rekening mee gehouden, toen de Vijversdreef als toegangsweg aangelegd werd.”
Veiligheid
“Hoeveel auto’s zijn er gepasseerd tijdens onze protestactie die drie kwartier geduurd heeft? Amper vijf wagens! Op de spitsuren is het hier inderdaad erg druk, vooral omdat ouders hun kinderen aan de schoolpoort in de Vijversdreef afhalen. Jammer dat de schooldirecteur niet openlijk stelling durft in te nemen, omdat hij vaak met de stad moet samenwerken. Nochtans komt door de knip ook de veiligheid van vele fietsende schoolkinderen in de aanpalende woonstraten in gevaar”, besluiten de woordvoerders van het Comité Leefbaar Male.
Lees alle argumenten van het Comité Leefbaar Male.
The post 300 Malenaars protesteren tegen knip in Vijversdreef: “Al eerste ongeval door omleiding” is provided by KW.be.