Slachtoffer straatrace in Beernem blijft voor helft verantwoordelijk voor eigen dood: “Crimineel en moorddadig rijgedrag”

Een waanzinnige race tussen een Porsche en een BMW eiste in december 2022 een dodelijke tol op de E40 in Beernem. Serdar Karakus (23), passagier in de BMW, werd uit de wagen geslingerd en overleed ter plaatse. In beroep velde de rechtbank vrijdag een streng oordeel: de jongeman is voor de helft verantwoordelijk voor zijn eigen dood. “Had hij zijn gordel gedragen dan waren de gevolgen anders geweest.” Van de resterende schadevergoeding moeten de beide bestuurders elk de helft ophoesten.

Serdar Karakus (23) zat op 8 december 2022 als passagier in de rode BMW van zijn maat Ali K. Ze waren die ochtend uit Londen vertrokken en op weg naar een beurs in Amsterdam. Meerdere bestuurders waren er getuige van hoe K. op de E40 tussen Aalter en Beernem begon te racen tegen de Porsche van Zedelgemnaar Agim B. Ze haalden daarbij snelheden tot 200 kilometer per uur. “Het was moorddadig en crimineel rijgedrag”, stelde de procureur in juni vorig jaar op het proces voor de Brugse politierechtbank. “Ze kleefden aan elkaars bumper en deden meerdere keren haasje-over.”

Geen gordel

Rond 9.15 uur verloor Ali K. in Beernem de controle over het stuur van zijn BMW. De wagen belandde in de berm, ging een vijftal keer over de kop om vervolgens terug op de snelweg te worden gekatapulteerd. De Brit werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis overgebracht maar was snel buiten levensgevaar. Zijn passagier Serdar Karakus had heel wat minder geluk. De twintiger droeg zijn gordel niet, werd uit de wagen geslingerd en overleed ter plaatse.

Ali K. bleek niet over een geldig rijbewijs te beschikken. Dat was kort voordien ingetrokken door de Britse politie. Bovendien bleek hij onder invloed van cannabis. De man kwam niet opdagen voor zijn proces en kreeg vijf jaar effectieve celstraf en vijf jaar rijverbod. De rechtbank beval zijn onmiddellijke aanhouding. De bestuurder van de Porsche werd eveneens schuldig bevonden aan onopzettelijke doding. Hij kreeg twee jaar cel, de helft met uitstel, en een jaar rijverbod. De man ontkende met klem dat er sprake was van een straatrace.

Helft aansprakelijk

Opmerkelijk: de politierechtbank stelde het slachtoffer voor de helft aansprakelijk voor zijn eigen dood omdat hij zijn gordel niet droeg en instapte bij iemand waarvan hij wist dat hij onder invloed was van cannabis. De nabestaanden konden daar evenwel niet mee leven en tekenden beroep aan waardoor de zaak vlak voor de zomer terug voor de rechtbank kwam. “Zelfs met zijn gordel aan was hij wellicht overleden”, zo pleitte hun advocaat Xander Krijntjes. “Hij wist ook niets af van die cannabis.”

De nabestaanden vroegen in beroep om de beklaagden volledig aansprakelijk te stellen. Maar de rechtbank ging daar vrijdag niet in mee en stelde het slachtoffer opnieuw voor de helft verantwoordelijk. “Had hij zijn gordel gedragen, dan waren de gevolgen niet van deze aard geweest,” klonk het streng. “De bestuurder van de BMW droeg wél zijn gordel, maar overleefde de crash.” Het is volgens de rechtbank wel niet aangetoond dat het slachtoffer wist dat hij cannabis had gebruikt.

Spoorloos

Ali K. stuurde een tweede keer zijn kat en is nog altijd spoorloos. Agim B. betwistte opnieuw dat er sprake was van een straatrace, maar de rechtbank zag dat anders. In de politierechtbank werd de Zedelgemaar voor 25 procent aansprakelijk gesteld en de Brit voor 75 procent. Maar in beroep werden ze elk voor de helft aansprakelijk gesteld. Hierdoor moeten ze elk de helft betalen van de toegekende schadevergoeding van 23.390 euro. Aan de strafmaat viel evenwel niet meer te tornen, aangezien er enkel op burgerlijk vlak beroep werd aangetekend. (AFr)

The post Slachtoffer straatrace in Beernem blijft voor helft verantwoordelijk voor eigen dood: “Crimineel en moorddadig rijgedrag” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Belevingswinkel en koffiebar Schol viert eerste verjaardag: “Bruisende plek waar inclusie centraal staat”

Exact een jaar geleden opende Ithaka vzw de deuren van Schol, een belevingswinkel en koffiebar in Oostende die niet alleen koffie serveert, maar vooral verhalen brouwt en ontmoetingen mogelijk maakt. Schol groeide in twaalf maanden uit tot een bruisende plek waar inclusie centraal staat. “Het begon allemaal als een spannend avontuur. We wisten niet hoe mensen zouden reageren, maar al

Lees meer »

“Ons altijd voorgehouden om nog eens iets anders te doen in de horeca”: restaurant Goesting is nieuw hoofdstuk voor Annick (54) en Oleg (52)

In Korte Lane 20 in Brugge gingen Annick Verhaeghe (54) en Oleg Broeders (52) van start met restaurant Goesting. “Na dertig jaar De Zevende Hemel op het Walplein te hebben gerund, wilden we nog eens een nieuw horeca-avontuur aangaan.”
The post “Ons altijd voorgehouden om nog eens iets anders te doen in de horeca”: restaurant Goesting is nieuw hoofdstuk

Lees meer »

“We zijn nog niet tevreden en willen nog meer”: Maxime Delanghe (24) is de sterkhouder in doel bij Cercle Brugge

Na zijn overstap van Lierse duurde het 40 wedstrijden voor zijn eerste speelminuten bij Cercle volgden, maar nu is Maxime Delanghe de eerste doelman van Cercle Brugge. De ex-doelman van PSV Eindhoven won het pleit van de Braziliaan Warleson en bewijst zijn waarde onder de lat.
The post “We zijn nog niet tevreden en willen nog meer”: Maxime Delanghe

Lees meer »

Man (54) slaat politieman in elkaar na opmerking over gordel: “Angst om zijn job nog uit te oefenen”

Een politiemotard van zone Westkust werd in september vorig jaar het slachtoffer van zwaar geweld tijdens een verkeerscontrole in Koksijde. De inspecteur stopte de 54-jarige D.D. uit De Haan omdat die zijn gordel niet droeg. “Het ontaardde bijzonder snel waarbij de politieman vier minuten lang slagen kreeg. Hij heeft nu angst om zijn job nog uit te oefenen”, stelt de

Lees meer »

Philippe Close pleit voor militairen in haven Antwerpen en rond gevangenis Haren

Tijdens de gemeenteraad van maandagavond heeft de Brusselse burgemeester Philippe Close (PS) zich uitgesproken voor de inzet van militairen op strategische locaties zoals de haven van Antwerpen, de gevangenis van Haren en ambassades. Volgens hem is extra beveiliging op deze plekken noodzakelijk gezien de toenemende dreiging en de impact op de veiligheid in Brusselse wijken.

Lees meer »