Van vrijdag 12 tot maandag 15 september vinden de eerste Tooghedagen plaats onder het bewind van schepen Peter De Groote. Zijn stempel drukt hij alvast door op donderdag een grote schoonmaakactie in de Boterstraat te organiseren, samen met de handelaars van de straat. De echte grote veranderingen onder impuls van de vernieuwde City Marketing Ieper zal het publiek pas zien vanaf Kerst in Ieper, dat wel al volledig is uitgetekend.
Bij de start van het nieuwe schooljaar zijn de Tooghedagen het uitgelezen moment om kennis te maken met de nieuwste collecties bij de Ieperse handelaars. Bovendien zal zeker de Boterstraat er piekfijn bij liggen. “De handelaars van de Boterstraat zijn naar ons gekomen met de mededeling dat de straat vuil is en dat ze dat willen aanpakken”, vertelt schepen van Lokale Economie Peter De Groote (Team Ieper). “Ik vond dat een heel goed idee en donderdagochtend geven we de straat een grote schoonmaakbeurt. We hebben extra kuisploegen opgetrommeld, die meteen ook de duivenpoep zullen opkuisen op en onder de Vispoort. Met Dierenasiel Ieper gaan we ook het duivenprobleem aanpakken en er wordt een extra veegwagen ingezet.”
Iedereen samen
Met de ‘grote kuis’ wil De Groote ook een voorbeeld stellen. “We willen er ook een symbool van maken om te tonen aan andere straten dat iedereen moet meewerken. Het is niet alleen de taak van de stad om alles proper te houden in het centrum. Er wordt te veel gerekend op de stadsdiensten en dat kost zeer veel geld. De stad en ikzelf zijn 100 procent bereid om daaraan mee te helpen. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat de stad het helemaal alleen moet doen.”
“Het is niet alleen de taak van de stad om alles proper te houden in het centrum”
Omdat het meerjarenplan nog moet goedgekeurd worden en er dus nog geen extra budget is voor de grootse plannen van schepen De Groote, zullen de Tooghedagen wel nog plaatsvinden volgens het bekende stramien. “Al zal er wel al een tintje van mij te merken zijn”, zegt Peter De Groote. “Zo gaan we ervoor zorgen dat de Grote Markt mooi vol staat. Er komt een speeldorp voor kinderen op de parkeerzone en op de wandelzone komt het autosalon. Zo wordt alles mee geïntegreerd in het geheel. Maar ook in de omringende winkelstraten is er van alles te doen. In de Boomgaardstraat heb je Barrio Fiesta (zie kader). De Menenstraat gaan de handelaars in een Frans accentje steken met een champagnebar, er komen foodtrucks in de Tempelstraat…. Voor mij is het belangrijk dat het vol staat.”
Meer schwung
Deze Tooghedagen is wel de eerste organisatie van City Marketing Ieper, de opvolger van vzw Centrummanagement. Sven Van Hoorde, die samen met Chris Bevernage voorzitter is van het collectief, benadrukt ook dat deze Tooghedagen niet mogen beschouwd worden als een graadmeter voor de komende zes jaar. “Dit zijn eigenlijk nog Tooghedagen van de vorige legislatuur”, klinkt het. “Maar je merkt wel al dat er nieuwe schwung is in het centrum. De mensen zijn meer geëngageerd en hebben er zin in. Bijvoorbeeld de zomerdecoratie was een voorsmaakje van de veranderingen die op til zijn.”
Met vrolijke vlinders, zonnebloemen en parasols zette Ieper deze zomer in op sfeer voor bezoekers en shoppers. “Ik hoorde daar veel positieve commentaar op”, vervolgt Peter De Groote. “Hier en daar kunnen we wel nog verbeteren. Dat nemen we mee naar volgend jaar, wanneer we wellicht ook gaan uitbreiden. Het is vooral naar de toekomst toe dat we een opwaardering plannen van de straten. Dat zal ook naar boven komen in het meerjarenplan begin november.”
Ook Sven Van Hoorde vond het een geslaagde zomer voor de handelaars. “Alle evenementen waren heel tof. Van de rally over de Apero Time tot het foodtruckfestival en Ieper Zingt!… Alles heeft veel volk gelokt. Daar is het om te doen: de stad een betere uitstraling geven. Meer verbinding creëren, zodat de mensen aangetrokken worden tot Ieper om te wonen, te werken en te ondernemen”, aldus Sven Van Hoorde.
Kerst
De grote vernieuwingen zijn pas voor volgend jaar. “Eigenlijk al vanaf eind november met de vernieuwde Kerst in Ieper”, vervolgt Sven Van Hoorde. “Die plannen zijn al afgewerkt sinds juni. De kerstmarkt zal meer chalets tellen. De grote almenhutten zullen er weer staan, net als de verenigingenchalets en daarnaast zijn er een achttal chalets voor handelaars. Dat zijn chalets van 22 vierkante meter. Ook de schaatspiste, lunapark en het oliebollenkraam komen terug. Dit jaar voorzien we geen reuzenrad, maar in het midden van de kerstmarkt komt er wel een pronkstuk om extra sfeer en gezelligheid te geven.”
Tweede editie Barrio Fiesta
In de Boomgaardstraat vindt op zondag 14 september – tijdens de Tooghedagen – vanaf 11 uur voor de tweede keer Barrio Fiesta plaats. Je kan er rondkuieren langs tientallen eetstandjes met Filipijnse gerechtjes en genieten van muziek- en dansoptredens. “De Filipijnse keuken is héél erg toegankelijk en in tegenstelling met wat velen denken zeker niet pikant”, stelt Citadel Bustillo. “De maaltijden kunnen ter plaatse genuttigd worden aan de vele knusse terrasjes vergezeld met een koud biertje of frisdrank.”
Maar Barrio Fiesta is meer dan eten en drinken alleen. “Bij deze tweede editie zijn er tal van muziekoptredens, met zowel Filipijnse muziek als met wereldwijde klassiekers, en optredens door een Filipijnse dansgroep. Wie wat Aziatische etenswaren wil inslaan, kan terecht bij gespecialiseerde standhouders die allerlei droge voedingswaren aanbieden. Er staat ook een springkasteel.”
The post Van Franse accenten in de Menenstraat tot Filipijns feest: vernieuwd City Marketing stoomt Ieper klaar voor Tooghedagen is provided by KW.be.