Het ringdossier in Anzegem sleept al meer dan dertig jaar aan. De geplande omleidingsweg moest de dorpskern ontlasten, maar in februari 2024 haalde de Raad van State er een streep door omwille van de stikstofimpact die onvoldoende onderzocht was. De ringweg is dus voorlopig van de baan, terwijl de verkeersdruk in het centrum en vooral in de Kerkstraat nijpend blijft.
De Kerkstraat is een gewestweg en tegelijk schoolomgeving. Dagelijks passeren er zware vrachtwagens, wat de veiligheid en leefbaarheid onder druk zet. Drie schoolzones, overdreven snelheden èn zwaar verkeer. Burgemeester Pauline Van Marcke (Samenéén) windt er geen doekjes om: “De veiligheid in deze zone is voor mij een absolute prioriteit. Maar het blijft een weg van het Vlaams Gewest. We kunnen als gemeente niet zomaar eigen maatregelen opleggen.”
Trajectcontrole
De burgemeester benadrukt dat ideologie moet wijken voor veiligheid. “Ik ben in principe tegen trajectcontroles. Te vaak worden ze geplaatst waar geen reële gevaren zijn. Maar als burgemeester en als schepen van Jeugd moet ik de veiligheid van onze inwoners, en zeker van de schoolgaande jeugd, vooropstellen.” Zij verwijst naar cijfers van VIAS. “Overdreven snelheid leidt tot meer en zwaardere ongevallen. Een zone 30 kan helpen, maar iedereen weet dat enkel een trajectcontrole bestuurders écht trager doet rijden.” Op 20 augustus 2025 vroeg de gemeente een trajectcontrole aan, maar op 27 augustus volgde een njet: te weinig geregistreerde ongevallen.
Vlaams Gewest zegt nee
Het Gewest focust op zwarte punten waar al veel slachtoffers vielen. “Ik begrijp die logica wel”, zegt Van Marcke. “Maar we kunnen daar niet op wachten. Als er drie schoolzones in één straat liggen en er passeert dagelijks zwaar vrachtverkeer, dan is het duidelijk: we moeten preventief handelen, niet pas na drama’s.” Schepen van Mobiliteit Davy Demets (Inzet) noemt de situatie ‘uitzichtloos’. “Het is jammer dat er eerst iets ernstigs zou moeten gebeuren voor er prioriteit komt”, klinkt het bij hem. Intussen onderzoekt de gemeente of ze zelf een trajectcontrole kan organiseren. Van Marcke benadrukt: “Veiligheid primeert. Het klopt dat zulke controles in het begin inkomsten genereren, maar dat daalt snel omdat mensen hun rijgedrag aanpassen. Elke euro kan rechtstreeks naar verkeersveiligheid elders in de gemeente.”
The post Anzegem botst op njet voor trajectcontrole in drukke Kerkstraat: “We moeten preventief handelen, niet wachten op drama’s” is provided by KW.be.