Het jaarverslag van het O-punt voor het jaar 2024 is bekend. Daaruit blijkt dat er 12 procent meer meldingen, klachten en complimenten zijn binnengekomen. Het meldpunt bestaat nog maar sinds mei 2022. De stijging komt er vooral omdat het O-punt meer en meer outreachend werkt, onder andere door aanwezig te zijn op de wijkcafés.
Op 23 mei 2022 is O-punt van start gegaan met één gecentraliseerd, geïntegreerd en gedigitaliseerd kanaal voor meldingen en klachten, maar ook met ruimte voor positieve signalen zoals suggesties en complimenten.
15.085 meldingen
In 2024 kwamen er in totaal 15.085 meldingen, klachten, suggesties en complimenten binnen, waarvan 11.108 door klanten en 3.977 door eigen medewerkers. Dit totaal betekent een verhoging van 12 procent tegenover het totaal in 2023. Mensen kunnen op verschillende manieren contact opnemen met het O-punt, maar de website blijkt het meest populair én efficiënt. 67 procent wordt via het formulier op de website ingediend.
Er is wel een sterke stijging te merken wat het fysiek klantencontact betreft (173 meldingen in 2024 ten opzichte van 33 in 2023, red.). De reden hiervoor is dat O-punt meer outreachend werkt, onder meer door aanwezig te zijn op de wijkcafés.
De meeste meldingen gaan over de publieke ruimte met op voorsprong klachten en meldingen over straten, wegen, fiets- en voetpaden. Concreet werden hierover 1.071 meldingen gedaan, gevolgd door infrastructuur op het openbaar domein (798), groen (697), mobiliteit (335), parkeren (324), signalisatie (164) en werkzaamheden (162). Er waren daarnaast ook veel meldingen over zwerfvuil en sluikstorten (1.339), fietswrakken en weesfietsen (536), afval (393) en geluidshinder (213). Daarnaast waren er ook klachten over administratieve procedures (219) en communicatie (145), gebouwen en wonen (217), evenementen (99), openbare toiletten (37), dienstverlening welzijn en zorg (91).
Suggesties
De stad kreeg daarnaast ook heel wat suggesties. Die gaan vooral over de publieke ruimte (447). Ook de meeste complimenten gaan hierover.
De suggesties worden nog steeds opgevolgd en hebben ook in 2024 geleid tot effectieve realisaties, zoals het plaatsen van een sensibiliseringsbord rond het weggooien van peuken, de plaatsing van een nieuw basketbaldoel op het domein van Duin en Zee, de installatie van een babbelbank, … Suggesties hebben niet enkel betrekking op infrastructuur op het openbaar domein. Zo worden er ook suggesties opgevolgd gaande van aanpassingen op de website tot concreet de boodschap op het nieuwjaarskaartje van Stad Oostende. In het jaarrapport van 2023 werd de opstart van een traject aangekondigd om verder aan de slag te gaan met de ingediende suggesties die niet meteen gerealiseerd kunnen worden. Dit is in 2024 effectief gerealiseerd. Team Participatie volgt de suggesties – die ook een vorm van participatie zijn – verder inhoudelijk (mee) op, in overleg met de betrokken diensten. De indieners van deze suggesties worden op de hoogte gebracht van de resultaten.
The post Meer klachten en meldingen bij het O-punt in 2024: Oostendenaars storen zich vooral aan zwerfvuil en sluikstorten is provided by KW.be.