Het gebruik van de elektrische shuttlebus in Brugge is gehalveerd. Dat blijkt uit de cijfers die gemeenteraadslid Stefaan Sintobin (VB) opvroeg aan de stadsdiensten.
Op 1 juli ging een nieuw systeem van het gebruik van de shuttlebus van start. Bruggelingen konden een gratis bewonerspas aanvragen, kinderen jonger dan 6 en mensen +65 hoefden dit niet te doen. Andere gebruikers moesten een shuttlepas aankopen of voor een éénmalige rit betalen.
Gehalveerd
Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van Stefaan Sintobin blijkt dat er ‘slechts’ 3013 bewonerspassen werden aangevraagd. Verder werden er slechts 19 betalende shuttlepassen verkocht.
Tussen 1 juli en 15 augustus dit jaar bedroeg het aantal opstappers dus 13.682. In dezelfde periode vorig jaar werden 30.502 opstappers geregistreerd. Het gebruik van de centrumshuttle is dus gehalveerd. Het gaat hierbij om geregistreerde opstappers niet om unieke gebruikers.
Bewonerspas
In het antwoord op de schriftelijke vraag wordt een gedetailleerd overzicht gegeven van het profiel van de gebruikers. Met bewonerspas, toeristen, met betalende shuttlepas, kinderen, mensen met een handicap, personeel.
5.824 keer werd opgestapt door een 65+er. Er wordt hierbij géén onderscheid gemaakt tussen Brugse 65+’ers en niet-Bruggelingen. 4.300 keer ging het om ‘toeristen’ of andere eenmalige gebruikers. Deze betaalden telkens het standaardtarief van 3 euro.
Weinig stadsambtenaren
2.566 keer werd een bewonerspas voorgelegd. Belangrijk hierbij volgens burgemeester Dirk De fauw is dat er een gedoogperiode ingebouwd werd voor mensen die hun pas nog moesten aanvragen/opgestuurd krijgen: “Het werkelijke aantal opstappende Bruggelingen zal hoger liggen.”
447 keer ging het om een kind jonger dan 6 jaar. 341 keer vertoonde de opstapper een European Disability Card. 140 keer werd een betalende shuttlepas voorgelegd. 64 keer was de opstapper een werknemer van Groep Brugge.
Toeristen
Opvallend hierbij volgens Stefaan Sintobin is dat van de 13.682 geregistreerde gebruikers het 4.300 keer ging om toeristen of ander éénmalige gebruikers, die telkens het standaardtarief van 3 euro betaalden. Bijna een derde van de gebruikers waren dus geen Bruggelingen. En tot slot, het operationeel opstarten van dit nieuwe systeem zou goed verlopen zijn, enkele kinderziekten niet te na gesproken.
Geen kerntaak
Het Brugs oppositieraadslid beseft dat de periode 1 juli – 15 augustus uiteraard te kort om een onderbouwde evaluatie te maken, maar toch zijn enkele cijfers wel opmerkelijk : “Ik ben benieuwd dus hoe die cijfers zullen evolueren éénmaal het ‘normale’ leven terug van start gaat na deze vakantieperiode. Het is belangrijk om dit nieuw systeem verder te monitoren en waar nodig aan te passen.”
“Onze partij is op zich niet tegen de shuttlebus, maar blijft bij haar standpunt dat het organiseren van openbaar vervoer geen kerntaak is van een lokaal bestuur. Het is uiteindelijk de Brugse belastingbetaler die deze shuttlebus financiert. Binnenkort ondervraag ik Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder om er haar toe te bewegen stappen te zetten naar De Lijn toe opdat de vervoersmaatschappij deze shuttlebus uitbaat.
Drogere zomer
Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) geeft toe dat het gebruik van de centrumshuttle gehalveerd is : “Belangrijk hierbij is dat de zomer van 2024 een pak natter was én dat na de zomer van 2024 al maatregelen genomen werden om het overmatig gebruik van de centrumshuttle tegen te gaan.
Zo was er al sprake van ‘nudging’ aan het station naar bussen De Lijn, werd het woord ‘gratis’ verwijderd en was er communicatie naar toeristische sector.
Verloren passen
Operationeel is het betalend maken van de centrumshuttle volgens de Brugse burgemeester vlot verlopen: “De betrokken diensten (Mobiliteit, Cluster Klant, IT, Communicatie, Financiën, …) hebben allen uitstekend werk geleverd. De bewonerspassen konden en kunnen digitaal, in het Huis Van de Bruggeling én in de deelgemeentehuizen aangevraagd worden.”
“Er zijn een handvol bewonerspassen verloren geraakt in de post, deze mensen bezorgden wij een duplicaat. Er waren dus eigenlijk geen noemenswaardige problemen of incidenten.”
Keolis
“Ook over de samenwerking met exploitant Keolis kunnen wij alleen maar tevreden. Uit een steekproef bij enkele chauffeurs blijkt dat ook op de centrumshuttle zelf alles goed verloopt. Uiteraard was het voor de chauffeurs eventjes zoeken in het begin en is er soms eens een lastige klant, maar in het algemeen is men tevreden”, besluit Dirk De fauw.
The post Slechts 3.000 Bruggelingen vragen bewonerspas aan: “Gebruik van shuttlebus gehalveerd” is provided by KW.be.