Voor de politieke oppositie in Brugge is de omvorming van de binnenstad tot grootste fietszone van het land louter een publiciteitsstunt. “Hoe zal de stad dat handhaven in 390 straten”, vroegen Maaike De Vreese (N-VA) en Stefaan Sintobin (VB) dinsdagavond tijdens de Brugse gemeenteraad.
“Proficiat, u hebt de grootste fietszone van Vlaanderen? Ben u al op CNN geweest?”, vroeg Stefaan Sintobin (VB). “Drie vierden van die 390 straten waren al de facto een fietszone, omdat ze zo smal zijn dat een auto fietsers niet kan voorbij steken. Nu wordt enkel de automobilist gestigmatiseerd. Hoe zult u die fietszone handhaven? Zullen ook elektrische fietsers en e-bikers geverbaliseerd worden, als ze sneller dan 30 km per uur rijden?”
Cowboys
Maaike De Vreese (N-VA) noemde dit dossier symboolpolitiek: “Waarom haal je de cowboys er nu niet uit? Wij pleiten voor een slim autoluw Brugge. Er is vooral nood aan fietsveiliger randgemeenten. Zullen de kinderen uit de Stockveldewijk vanaf 1 september veilig naar school kunnen fietsen?”
Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) verdedigde de invoering van de fietszone fel: “Nu is er eindelijk duidelijkheid voor iedereen in de Brugse binnenstad. We krijgen felicitaties van fietsprofessoren en de fietsersbond. De smalle middeleeuwse straten nopen tot zo’n maatregel, want je kunt er als automobilist amper een fietser voorbijsteken. De wet voorziet dat je altijd één meter aftsand moet houden.”
Voorloper
“Sedert 1978 is Brugge een voorloper inzake het fietsbeleid, met deze maatregel zetten we een nieuwe stap. De kleinere fietszone van 2022 is logischerwijze uitgebreid. Meerdere scholen in de Brugse binnenstad waren vragende partij om ook in hun buurt een fietszone in te voeren. Enkel de Langerei, Langestraat en Ezelstraat behoren niet tot de fietszone, omdat anders automobilisten te lang achter de fietsen moeten rijden.”
“Er moeten nu wel 160 kruispunten van nieuwe verkeersborden voorzien worden. We zullen eerst sensibiliseren en nadien verbaliseren. Het probleem is dat een agent enkel de inbreuk kan vaststellen als hij zelf te voet of per fiets is. Maar ik kreeg vandaag een e-mail van een bedrijf dat beweert over de nodige software te beschikken om de inbreuken met camera’s te detecteren.”
Chinese software
Jasper Pillen (Open VLD) ontplofte : “Hoed u voor de Ayatollahs van de fiets! U begint steeds meer op uw stripfiguur te gelijken. Zult u echt zover gaan en de Brugse automobilisten verbaliseren met behulp van onbemande camera’s, die ongetwijfeld voorzien zijn van Chinese software?”
Enkel Rad Reuse (Groen) sprak onomwonden zijn steun uit voor de nieuwe fietszone, die op 1 oktober in werking treedt: “We hopen dat dit een stap is in het verder autoluw maken van Brugge.”
Dirk De fauw (CD&V) repliceerde: “Een autovrije binnenstad staat niet in ons beleidsplan. We onderzoeken wel hoe het bewonersparkeren anders kan georganiseerd worden.”
Lees ook: Bruggelingen positief over fietszone.
The post Brugse oppositie is niet mals: “Grootste fietszone van het land is publiciteitsstunt” is provided by KW.be.