Is er toch nog hoop voor de Brugeoise? Vier ngo’s ondersteunen mee de rechtszaak die treinproducent Alstom bij de Raad van State ingespannen heeft tegen NMBS. De Belgische Spoorwegen hebben immers een miljardencontract voor de bouw van nieuwe treinstellen voorlopig toegewezen aan de Spaanse concurrent CAF. Dat bedrijf is betrokken bij de realisatie van een spoorweglijn naar de illegale Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Redt de veroordeling van de genocide in Palestina ook het Brugs bedrijf?
Op 2 september buigt de Raad van State zich over een netelig dossier. Treinproducenten Alstom en Siemens hebben immers opnieuw klacht ingediend tegen de NMBS, omdat de Belgische Spoorwegen het Spaanse CAF aangeduid hebben als ‘voorkeursbieder’ voor productie van 600 nieuwe treinstellen.
3 miljard
Alstom Brugge – de vroegere Brugeoise – had gehoopt om dat contract van 3 miljard euro binnen te rijven. Het zou na midden juli 2026 de verdere tewerkstelling van 600 mensen in deze Brugse fabriek garanderen.
Eerder al trokken Alstom en Siemens tevergeefs naar de Raad van State. Dat rechtsorgaan noopte deze zomer NMBS enkel om haar beslissing beter te motiveren. Nu trekken beide bedrijven met nieuwe argumenten naar de rechtbank. Ze verwijten NMBS dat de Belgische Spoorwegen scheep gaan met een Spaans bedrijf dat nauw betrokken is bij het schenden van mensenrechten in Palestina.
Verzoekschrift
Alstom en Siemens hebben ondertussen al de steun gekregen van vier ngo’s: 11.11.11, Intal, Vrede vzw en Al Haq Europe eisen de onmiddellijke terugtrekking van de voorkeurskandidatuur van CAF. Ze hebben daartoe een verzoekschrift ingediend bij de Raad van State. In de persoon van Francesca Albanese, speciaal rapporteur voor de Palestijnse gebieden hebben deze middenveldorganisaties een bondgenoot gevonden.
De reden is dat de Spaanse treinconstructeur CAF betrokken is bij de uitbreiding en het onderhoud van de Jerusalem Light Rail ; een spoorlijn die de illegale Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever verbindt met West-Jeruzalem.
Medeplichtig
Volgens Progress Lawyers Network, dat het verzoekschrift namens de vier ngo’s indiende, moet de NMBS als publiek overheidsbedrijf de internationale verplichtingen van ons land nakomen. België en de Europese Unie verdedigen de tweestatenoplossing, samenwerking met bedrijven die medeplichtig zijn aan de illegale nederzettingen van Israël in Palestina zou nefast zijn voor die beoogde doelstellingen.
Zal de Raad van State die redenering volgen? De 600 werknemers bij Alstom Brugge wachten hoopvol op het arrest. Maandagavond kwam het dossier ook ter spraken tijdens de Brugse gemeenteraad. Stefaan Sintobin (VB) polste naar de stand van zaken. Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) gaf wat uitleg over de juridische procedure, maar waakte er op vraag van de directie van Alstom Brugge over om NMBS niet langer politiek onder druk te zetten.
Objectieve argumenten
“De Raad van State moet zijn werk doen en op basis van objectieve argumenten oordelen dat NMBS fout is in zijn beslissing. De Europese aanbestedingsregels laten niet toe om lokale bedrijven voorrang te geven. Want indien de Belgische Spoorwegen onder politieke druk inbinden, kan de Raad van State ook daarover vallen en zo’n beslissing schrappen”, aldus de Brugse burgemeester.
The post Hoop voor Alstom Brugge : concurrent CAF schendt mensenrechten in Palestina is provided by KW.be.