Zondag start in Australië het wereldkampioenschap zonnewagenracen, met in het Belgische team Thibaut Deliever (23) uit Koksijde. Tijdens de twee vorige edities wonnen de ingenieursstudenten van de KU Leuven. Met hun Infinite Apollo hopen ze op een nieuwe titel, al moeten ze na de kwalificatieronde van zaterdag, op het Hidden Valley racecircuit in Darwin, na een onverwacht resultaat aan een inhaalrace beginnen. Het Solar Team start zondag pas als zestiende om volgende week donderdag hopelijk als eerste de eindstreep in Adelaïde te behalen.
Thibaut verhuisde een jaar geleden van Kruishoutem naar Koksijde. Aan de KU Leuven is hij tussen zijn masterjaren burgerlijk ingenieur computerwetenschappen met een optie cybersecurity in het Solar Team gestart. “Net zoals de twintig andere studenten is het voor ons de eerste en enige keer dat we aan het WK meedoen, in een éénjarig project”, vertelt hij. “Er is een eigen vzw in samenwerking met de KU Leuven. Ondertussen is het de elfde deelname. Als groep hebben we de innovatie als grote factor. Zelf wilde ik mijn theoretische kennis in de praktijk toepassen.”
Moduleren van componenten
Thibaut houdt zich in Australië bezig met het moduleren van bepaalde componenten. “Zodat we een goed idee hebben wat de inkomende en uitgaande energie van onze wagen is, om een betere strategische afweging te kunnen maken tijdens de race. Op basis van weersvoorspellingen en dergelijke gaan we tevens kijken hoe we ervoor staan of waar we moeten bijsturen.”
Zes vierkante meter
De wagen van het Belgische team heeft een zonnepaneel van zes vierkante meter, een recordgrootte. “Het is een lichtpaneel. We kunnen hiermee altijd rijden. Bij een bewolkte dag hebben we minder energie en dienen we onze snelheid aan te passen. De wagen heeft ook een batterijpakket dat als een soort buffer kan gebruikt worden.”
Hoe zonniger, hoe meer energie, hoe rapper de Infinite Apollo kan rijden. De theoretische topsnelheid van de wagen is 170 km/ uur. “Wij hebben getest tot 130. Tijdens de race moeten we hier voldoen aan de wegcode. In het noorden van Australië mag je niet vlugger dan 130 km/ uur rijden. Het heeft dan ook geen zin om een risico op te zoeken”, vindt Thibaut.
Toonaangevend
De zonnewagen heeft een superlicht ontwerp, legde al meer dan 5000 kilometer af met een batterijcapaciteit van 3 kWh, conform de nieuwe, strengere regels van de competitie. “De verbeteringen die we toevoegen is vooral tijdens het bouwen van de wagen. Zoals onze dubbele actieve ophanging.”
De Infinite Apollo is verder voorzien van enkele toonaangevende technologieën zoals de dubbele vaste aerodynamische vinnen die achter de cockpit zijn geplaatst om uitzonderlijke stabiliteit te bieden bij een zijwind en ‘The Bounce’ waarmee men de zonnewagen kan laten zakken, om de stabiliteit en aerodynamica in uitdagende omstandigheden te optimaliseren of om in hoge stand over een drempel te rijden.
Tussen Darwin en Adelaide
De Bridgestone World Solar Challenge vindt plaats tussen Darwin en Adelaide, een afstand van 3.021 kilometer. Tijdens de race zijn de studenten volledig zelf voorziend: dagelijks rijden ze van 8 uur tot 17 uur en overnachten ze in tenten langs de route, exact daar waar ze de dag ervoor gestopt zijn. Alles wat nodig is voor de wedstrijd nemen ze mee in een container, die tegelijk fungeert als mobiele werkplaats voor de zonnewagen. Bijzonder aan deze editie is dat er voor het eerst in de Australische winter wordt gereden, waardoor de deelnemers onderweg geconfronteerd worden met extreme temperatuurverschillen tussen het tropische noorden en koude zuiden.
Acht minuten achterstand
Nederlandse teams uit de universiteiten van Twente en Delft zijn voor ons land concurrenten, net als Tokai (Japan), Michigan (VS) en Aachen (Duitsland). Het Solar Team start zondagmorgen 8.08 uur plaatselijke tijd met acht minuten achterstand op het eerste team, dat uit Aachen. “Het is voortdurend sterk aanpassen”, besluit de Koksijdenaar. “De wagens komen dichter bijeen en de concurrentie wordt alsmaar groter. Iedereen heeft unieke kenmerken waarmee ze denken de erf te hebben om te kunnen winnen. Zoals wij dat ook hebben. Met onze innovaties zullen we er alles aan doen om onze wereldtitel te verlengen.” (ACR)
The post Koksijdenaar Thibaut Deliever begint met Solar Team aan inhaalrace op WK zonnewagenracen: “Theoretische kennis in praktijk toepassen” is provided by KW.be.