CD&V wil een maximumsnelheid invoeren voor de elektrische steps. Volgens Dimitri Vanhauwaert, neuroloog bij AZ Delta is dat een goed plan. Maar hij zou nog een stap verder gaan en namelijk ook een helm verplichten. “De gevolgen van een ongeval met de elektrische step kunnen groot zijn. Je kan zware breuken oplopen in het gelaat of aan de kaken wanneer je hard op het wegdek terecht komt. Maar de schade intern aan de hersenen kan ook groot zijn met soms wel blijvende gevolgen. Een helm kan je leven redden.”
Het aantal ongevallen met een elektrische step blijft jaar na jaar toenemen. In onze provincie stegen de geregistreerde ongelukken door de politie van 23 in 2020 naar 103 in 2023. En op Vlaams niveau zien we tussen 2023 en 2024 een stijging van maar liefst 62 procent. Ook spoeddiensten en neurologen worden steeds vaker geconfronteerd met deze ongevallen. “Fietsongevallen gebeuren nog altijd meer, maar de steppers zijn aan een opmars bezig”, stelt neuroloog Dimitri Vanhauwaert van AZ Delta vast.
Zware letsels
“Als neurochirurg, zie ik enkel de mensen, die ernstig gekwetst raakten bij een stepongeval. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Er zijn ook mensen, die er vanaf komen met een gebroken pols of lichte hersenschudding. Bij de zwaardere ongevallen met een elektrische step zien we snel heel ernstige letsel specifiek aan het hoofd. Dat bevindt zich bijna altijd het verst van het grondoppervlak, dus de impact als je plots met je hoofd op het trottoir terecht komt, is groot.”
“Aan de ene kant gaat het om breuken in het gelaat, aan de kaken of sinussen. Dat zijn zware blessures, maar daarvan kan men herstellen mits enkele littekens. De impact op de hersenen binnenin daarentegen kan veel zwaarder zijn en met alle gevolgen van dien”, gaat Vanhauwaert verder.
“Een step gaat even snel als een simpele bromfiets en dan kan een valpartij zorgen voor ernstige verwondingen”
“Bij zo’n val komt men van een snelheid van 25 kilometer per uur of in sommige gevallen zelfs meer op enkele meters tot stilstand. Dat is even snel als een bromfiets en voldoende voor een zwaar letsel. De impact op je schedel kan zo fel zijn dat de breuken van je schedel tegen je hersenen duwen of dat er scheurtjes en bloedingen ontstaan in de hersenen zelf. Wat uiteindelijk kan leiden tot blijvende schade, zoals geheugenstoornissen, gedragsveranderingen, beperkingen, coma of in de ergste gevallen overlijden. En die hevige letsels zien we de laatste jaren meer voorkomen.”
Gewoon vallen
Een elektrische step brengt veel risico’s met zich mee. “Door de kleine wieltjes raak je snel uit evenwicht en zeker als je er dan nog met twee op staat. In 25 procent van de gevallen valt men gewoon met hun step en is er geen sprake van aanrijding. Men treft die mensen aan op straat versuft of bewusteloos en dan is het niet altijd duidelijk hoe het gebeurd is: moest men uitwijken of heeft men toch ergens tegen gereden? Het is moeilijk om het verhaal te reconstrueren, maar de impact is wel altijd duidelijk.”
“De step wordt nu eenmaal gebruikt als vervoersmiddel in het uitgaansleven, maar alcohol of drugs maken het nog gevaarlijker”
In 15 à 20 procent van de stepongevallen, die bij AZ Delta terecht komt, is er alcohol of drugs in het spel. “Zo’n zware ongevallen gebeuren niet op een dinsdagnamiddag maar zien we vaker ‘s avonds en in het weekend. De step wordt nu eenmaal gebruikt als een vervoersmiddel in het uitgaansleven, maar alcohol of drugs maken het nog gevaarlijker dan het al is. Men moet verantwoordelijkheid opnemen.”
Helm verplichten
Volgens neuroloog Vanhauwaert zijn er verschillende maatregelen mogelijk om het aantal ongevallen terug te dringen, zoals een maximumsnelheid. Maar het belangrijkste is om die heel ernstige letsels te voorkomen. “Een helm is een absolute must om je hoofd en hersenen te beschermen. Dat zou eigenlijk verplicht moeten worden voor alle gemotoriseerde tweewielers, zo is er ook geen discussie mogelijk.”
“Bij mensen, die een ongeval hebben met hun speedelec zien we dat er minder vaak hersenletsels voorkomen, omdat ze net een helm dragen”
“Bij mensen, die een ongeval hebben met hun speedelec zien we dat er minder vaak hersenletsels zijn en meer gewone breuk. Dat is omdat zij verplicht een stevige helm moeten dragen. Het kan dus al veel helpen, maar een helm heeft bij de meeste en zeker bij de jongere generaties geen sexy imago. Als we het van de mensen zelf zullen laten afhangen, zal er niet veel veranderen. Dus ik sluit me volledig aan bij het voorstel van het verkeersinstituut VIAS om die te verplichten”, besluit Vanhauwaert.
The post Neuroloog van AZ Delta waarschuwt voor zware gevolgen van ongevallen met een step: “Een helm dragen kan al veel helpen” is provided by KW.be.